فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. اتود زدن اولیه چیست؟ پیش‌طرح چیست؟
  2. اسکیس در طراحی و نقاشی چه تعریفی دارد؟ اسکیس چیست؟
  3. عناصر یک اتود حرفه ایی چیست؟
  4. مراحل اتود زدن و پیش‌طرح زدن در طراحی گرافیک چیست؟
  5. اتود زدن لوگو یا اسکیس و پیش‌طرح لوگو چه کاربرد هایی دارد؟
  6. آیا می‌توان بدون پیش‌طرح اولیه طراحی لوگو را آغاز کرد؟
  7. اتود زدن برای اجرا و طراحی چه خدماتی در زمینه طراحی گرافیک و غیر طراحی گرافیک انجام می‌شود؟

1-اتود زدن اولیه چیست؟ پیش‌طرح چیست؟

-ممکن است به شکل عامیانه معتقد باشید که اتود زدن و اتود زدن اولیه تنها یک دست گرمی برای شروع یک پروژه طراحی یا هنری یا موسیقی است. اگر شما هم معتقد هستید که اتود زدن اولیه صرفا یک عمل برای گرم کردن دست است، سخت در اشتباه هستید! درواقع اتود یک اصطلاح موسیقی است اما به صورت تخصصی طی فعل "اتود زدن" نیز در زمینه های هنری یا طراحی و معماری کاربرد دارد. برای مثال شما می خواهید نمایشی از پیش‌طرح ذهنی خودتان را به همکاران یا کارفرما خود در زمینه نقاشی یا حتی طراحی گرافیک یا طراحی صنعتی از یک محصول نشان دهید، آیا تمامی جزئیات و طرح کامل شده آن را به همکاران خود معرفی می کنید و از طرح کامل ایده ذهنی خود یک پرزنت با جزئیات می‌سازید؟ قطعا خیر، چرا که این عمل باعث از بین رفتن منابع و انرژی و فرصت شما می‌شود. در عوض باید چه کار کرد؟! شما می‌توانید با اتودن زن اولیه طی یک پروسه ساده سازی ایده خود به طراحی یک نمونه ساده از ایده ذهنی خود بپردازید. بنابراین اتود زدن درواقع همان کشیدن یک پیش‌طرح به صورت بدون جزئیات و مینیمال و ساده است تا منظور و مفهوم خود را منتقل کنید. قطعا اتود زدن به وسایل یا لوازم سختی نیاز ندارد با هر نوشت افزاری و هر شی مناسب برای نوشتن یا طراحی کردن شما می توانید اتود اولیه خود را طراحی کنید یا اصطلاحا اتود بزنید. اما پیش‌طرح چیست؟ پیش‌طرح همان حاصل اتود زدن است. که به صورت تخصصی در زمینه های هنری، نقاشی و غیره به آن اسکیس می گویند و در مواردی اسکیس خارج از دنیای طراحی گرافیک به عنوان سبکی از طراحی با مداد یا قلم فلزی نیز اشاره دارد.

 

2-اسکیس در طراحی و نقاشی چه تعریفی دارد؟ اسکیس چیست؟

- اسکیس زدن که با عنوان اسکیز نیز شناخته می شود معادل معادل کلمه انگلیسی "Sketch" است. اسکیس معادل خارجی کلمه پیش‌طرح است. هر طراحی چه در زمینه هنری چه در زمینه گرافیک چه در زمینه معماری و ترسیم نیاز به اسکیس یا همان پیش‌طرح دارد.

در برخی رشته‌های هنری مانند طراحی صنعتی، معماری و نقاشی و حتی طراحی وب و طراحی نرم‌افزار کاربردی موبایل (به‌طور کلی طراحی رابط کاربری)، به معنای طراحی سریع یا طراحی اولیه‌است. در پیش‌طرح از جزئیات صرف نظر می‌شود و کلیات موضوع به صورت غیر دقیق نشان داده می‌شود. برای اجرای پیش‌طرح فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. نمونه کامل تر پیش‌طرح که در آن از رنگ نیز استفاده می‌شود و پاره ای از جزئیات نیز نشان داده شده‌اند راندو خوانده می‌شود.

اما در زمینه طراحی گرافیک و به طور خاص خارج از فضا هنری یا نقاشی که اسکیس زدن را نوعی سبک هنری می‌دانند و یکی از تکنیک های طراحی است، اسکیس یا همان پیش‌طرح به حاصل اتود زن یک کالا یا محصول طراحی گرافیک اشاره می شود. مثلا در بین طراحان این عبارت رایج است که پیش‌طرح حاصل از اتود اولیه یک لوگو یا طراحی لوگو را اسکیس یا اسکیز بنامند.بنابراین در جواب سوال آیا اتود زدن اولیه همان اسکیس و پیش‌طرح است؟می‌بایست بگویم بلی.

 

3-عناصر یک اتود حرفه ایی چیست؟

نخست: ساده سازی ایده طراحی و رهایی از بند جزئیات!

- یک اتود حرفه ایی به جرئیات در حد نیازش پرداخته و صرفا جزئیات اصلی یک ایده را برجسته می‌سازد تا وقت و انرژی کمتری هدر برود و فرصت برای طراحی چندین اتود اولیه و اتود زدن چندین ایده باقی بماند.

دوم: هدف یک اتود حرفه ایی معرفی یک ایده یا کالا است.

- یک اتود زدن حرفه ایی با چشم اندازی بر معرفی بصری و مختصر یک ایده اغاز می شود و نتیجه و جمع بندی مختصری از تجسم انتزاعی طراح است.

سوم: یک اتود زدن حرفه ایی رویکرد پژوهشی دارد.

-اتود اولیه یا اتود زدن صرفا یک توانمندی هنری نیست! بلکه می‌بایست از مسیر تعقل و تفکر بگذرد و طراح آن را طی یک تحقیق و پروسه پژوهشی ذهنی آماده سازد.

چهارم: یک اتود زدن حرفه ایی لزوما تمیز نیست اما گیرایی را فدای کثیف بودن نمی‌کند!

- شاید یک اتود زدن و پیش‌طرح اولیه تمیز نباشد اما قطعا به قدری هم نامرتب نخواهد بود که گیرا و راحت الانتقال به مخاطبش نباشد.

 

4-مراحل اتود زدن و پیش‌طرح زدن در طراحی گرافیک چیست؟

  • نتحقیق و پژوهش مختصر برای پیدا کردن ایده

  • پرداخت اولیه پیش‌طرح متناسب با زمان موجود

  • تکمیل اتود زدن اولیه و آماده سازی برای پرزنت به کارفرما

5-اتود زدن لوگو یا اسکیس و پیش‌طرح لوگو چه کاربرد هایی دارد؟

  • ذهن طراحی و کارفرما را باز می‌کند.
  • از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می‌کند.
  • باعث می‌شود بر طراحی خود مسلط شوید.
  • شما را به فکر کردن مجبور می‌کند.
  • حقیقتا لذت بخش است.
  • پروسه کاری بین شما و همکارانتان یا بین شما و کارفرمایتان را تسهیل می‌بخشد.
  • سوتفاهمات را کم کرده و معرفی جلوه بصری ایده هایتان را آسان می‌کند.
  • اتود اولیه لازم است چراکه هر اتود اولیه گزینه ایی برای انتخاب شدن توسط کارفرما و متناسب با سلیقه او خواهد بود
  • اتود اولیه فرایند پرداحت دستمزد طراحی را آسان و اطمینان کارفرما را برای حفظ صیانت مادی از سفارشش تضمین می‌کند
  • اتود اولیه معمولا دربرگیرنده نیمی از هزینه طراحی خواهد بود بنابراین کارفرما در صورت راضی نبودن از اتود اولیه منابع و سرمایه اش را هدر نمی‌دهد

6-آیا می‌توان بدون پیش‌طرح اولیه طراحی لوگو را آغاز کرد؟

- هر کاری را می توان انجام دارد؛ اما لزوما بدون پیش زمینه کاری را آغاز کردن احمقانه و مانند بی‌گدار به آب زدن است.

 

7-اتود زدن برای اجرا و طراحی چه خدماتی در زمینه طراحی گرافیک و غیر طراحی گرافیک انجام می شود؟

- برای انجام و طراحی هر پروژه مربوط به نقاشی یا هنر، موسیقی یا آهنگ، معماری یا ترسیم و نقشه کشی. اما اتود زدن اولیه به شکل خاص آماده سازی اسکیس و پیش‌طرح در خدمات طراحی گرافیک زیر مطرح است و دنبال می‌شود :

  1. طراحی لوگو و طراحی نشان یا نشان‌واره
  2. طراحی کاتالوگ حرفه ایی
  3. طراحی بروشور تبلیغاتی
  4. طراحی پوستر هنری و طراحی پوستر انتخاباتی
  5. طراحی تراکت و طراحی فلایر
  6. طراحی کارت ویزیت خاص

 

وبلاگ دایا آرتز