در این مقاله خواهید خواند :

  1. منو برای چه کسب و کار هایی طراحی می‌شود؟
  2. طراحی منو چیست؟
  3. انواع طراحی منو چیست؟
  4. طراحی منو کاتالوگی
  5. طراحی منو بروشوری
  6. طراحی منو تراکتی
  7. طراحی منو دیجیتال

برای جذب مشتری و فروش بیشتر در "کافی شاپ به خدمات طراحی گرافیک کافی شاپ" بروید. از طریق صفحه تخصصی خدمات و سرویس های دایا آرتز برای کافی شاپ ها و کافه رستوران ها می توانید پیشنهادات و ایده های ما برای کافی شاپ و کافه رستوران خود را دریافت کنید.

۱ - منو برای چه کسب و کار هایی طراحی می‌شود؟

هر کسب و کاری که با کافی شاپ و رستوران یا ارائه سرویس های خدماتی ترکیب شده است به طراحی منو نیاز دارد. کافی شاپ ها و رستوران ها به طراحی منو برای کافی شاپ نیاز دارند. کافه بازی ها و کافه قلیون ها به طراحی منو برای معرفی آیتم های خود و مشخص سازی هزینه های آن ها نیاز دارند. طراحی منو برای خیلی از کسب و کار های مختلفی انجام می‌شود. به نوعی طراحی منو، حکم طراحی کاتالوگ رو دارد.

 

۲ - طراحی منو چیست؟

طراحی منو با هدف معرفی آیتم ها و کالا ها انجام می‌شود. یک منو می‌تواند شامل خدمات یک کسب و کار یا محصولات آن باشد. درواقع هر کدام از موارد هر منو یک آیتم هستند. هر آیتم می‌بایست شامل نام، توضیحات و قیمت نهایی باشد. برای مثال در طراحی منو کافی شاپ ها، آیتم های نوشیدنی با توضیحات مواد تشکیل دهنده آنها و قیمت آن ها است. یک منو شامل رنگ برند، عنوان تجاری یک کسب و کار، طراحی لوگو و گاهی راه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی می‌شود. مرسوم است که طراحی منو قابلیت چاپ و توزیع متناسب و کم هزینه ای داشته باشد تا ضمن شکیل بودن کاربردی باشد.

 

۳ - انواع طراحی منو چیست؟

طراحی منو بر اساس دسته بندی های مختلفی، تقسیم بندی می‌شود. اما مرسوم ترین شیوه بررسی انواع طراحی منو به شکل زیر است :

  • طراحی منو کاتالوگی

  • طراحی منو بروشوری

  • طراحی منو تراکتی

  • طراحی منو دفترچه ای

این چهار دسته اصلی طراحی منو بر اساس نوع چاپ و تقسیم بندی آن ها تدارک دیده شده است.

 

۴ - طراحی منو کاتالوگی

طراحی منو به شکل یک طراحی کاتالوگ از اولین شیوه های طراحی منو بود. منو درواقع یک کاتالوگ تجاری است اما در این شیوه طراحی منو، دقیقا آن را مانند یک طراحی کاتالوگ در نظر می‌گیرند. این طراحی منو بسیار پر هزینه است چرا که هزینه های طراحی کاتالوگ برای آن محاسبه می‌شود اما بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ های قدیمی ایران، منو های خود را به این صورت طراحی می‌کردند چرا که ظاهرا مجلل به نظر می‌رسیده است. طراحی منو به صورت کاتالوگ هزینه بالایی در چاپ و توزیع و نگهداری منو ها نیز دارد. هر طراحی منو می‌بایست بعد از مدتی تمدید و اصلاح شود.

 

۵ - طراحی منو به صورت بروشور

طراحی منو بروشوری نیز یک شیوه طراحی منو است که مانند طراحی بروشور انجام می‌شود این طراحی منو نسبت به طراحی منو کاتالوگی برای کافی شاپ ها و رستوران ها ارزان تر است. بسیاری از فست فود ها از طراحی منو بروشوری برای طراحی منو خود استفاده می‌کنند. این نوع طراحی در چاپش ارزان تر است

 

۶ - طراحی منو به صورت تراکتی

طراحی منو تراکتی نیز از شیوه های طراحی منو است که ارزان ترین آن ها شناخته می‌شود. اکثر کافی شاپ ها و کافه رستوران ها از طراحی منو تراکتی استفاده می‌کنند. انواع طراحی منو کافی شاپ می‌بایست به صرفه باشد. طراحی منو می‌تواند هزینه های زیادی را با افزایش قیمت ها و تغییر آن ها در منو داشته باشد.

 

۷ - طراحی منو دیجیتال

خیلی ساده است؛ قرار است دیگر کاغذ وجود نداشته باشد. همه چیز به صفر و یک های دیجیتالی در سایت ها و موتور های جست‌وجو تبدیل شده است. بسیاری از کافی شاپ ها و رستوران ها، با اتصال منو خود به اینترنت و درواقع یک سایت، به استفاده از طراحی منو دیجیتال پرداخته اند. خب این یعنی چه ؟ یعنی مشتریان برای مشاهده منو می‌بایست از موبایل خود برای انتخاب سفارششان استفاده کنند. منو های دیجیتال انواع مختلفی دارند. بعضی ها صرفا عکس‌ هستند، بعضی ها در سایت های قابل آماده طراحی شده اند و بعضی ها برای خودشان  یک سایت تخصصی دارند. با استفاده از اسکن QR کد ها یا آدرس صفحه سایتی که منو کافی شاپ در آن قرار دارد شما می‌توانید از منو یک کافی شاپ استفاده کنید. این فرایند و پروسه درواقع بخشی از طراحی منو دیجیتال است. شاید در کافی شاپ ها با بارکد QR code که به صورت حک شده یا تراش داده شده روی میز ها قرار دارد توجه کرده باشید. گاهی هم این بارکرد ها روی یک صفحه فلزی کوچک لیزر شده اند. اگر با گوشی خود این بارکد ها را اسکن کنید قادر خواهید بود به منو دیجیتال کافی شاپ دسترسی پیدا کنید.

وبلاگ دایا آرتز