تصمیم گرفتیم در این مقاله از تهیه فهرست جلوگیری کنیم. چرا که مطالب به ترتیب اولویت نوشته شده اند و خواندن همه آن ها برای بهتر بیان کردن مزیت های طراحی لوگو و معایت آن برای جامعه پزشکی و به ویژه دندان پزشکی را مطرح کنیم. می‌بایست این مسئله به دقت بررسی شود تا طراحی لوگو و برند سازی و ایده های بازاریابی بر اساس برندینگ برای پزشکان جایگاه خود را در توسعه کسب و کار و خدمات طراحی گرافیک پیدا کند.

 

عموما پزشکان از چه خدمات طراحی گرافیکی استفاده می‌کنند؟

یک سوال ساده و یک جواب بسیار پر مفهوم. پزشکان عموما از طراحی کارت ویزیت و طراحی ست اداری پزشکی استفاده می‌کنند. البته نباید مهم ترین خدمات طراحی گرافیک برای پزشکان را فراموش کرد، طراحی سرنسخه پزشکی. این طراحی امروزه با بی کاربرد شدن دفترچه های بیمه از مهم ترین برگه های ست اداری یک پزشک است. من و شما می‌دانیم در بسیاری از کارت ویزیت ها و طراحی های ست اداری یا سرنسخه از لوگو می‌بایست استفاده شود. اما لوگو و برند بسیاری از پزشکان بر اساس عنوان یا اسم خودشان ساخته می‌شود. تا به حال کدام پزشک از یک اسم تجاری برای مطب یا امضا خودش استفاده کرده است؟! در این نقطه به چالش کشیده می‌شویم. آیا طراحی لوگو برای پزشکان به ویژه لوگو دندان پزشکی مورد نیاز است؟

 

فرهنگ در طراحی لوگو پزشکان و دندان پزشکان

واقعیت امر این است که اکثر پزشکان و دندان پزشکان از یک لوگو خاص یا متفاوت برای برند خود استفاده نمی‌کنند. از آنجایی که شغل پزشکی یک امر وابسته به حیات و جان و سلامت انسان ها است؛ بسیاری از پزشکان صحیح نمی‌دانند که به این مسئله به دید یک کسب و کار نگاه کنند. بنابراین بسیاری از پزشکان، چه پزشکان مشهور و چه پزشکان غیر مشهور از طراحی لوگو به همان اندازه ای پرهیز می‌کنند که از طراحی یک برند و برند سازی بر سر کار و شغلشان. اما آیا برای دندان پزشکان و جراحان زیبایی نیز این امر صادق است؟ تا این جا متوجه شدیم طراحی لوگو برای عموم پزشکان در فرهنگ ما رایج نیست.

 

دندان پزشکان و جراحان پلاستیک یک مورد متفاوت هستند

بر خلاف فرهنگ طراحی لوگو در زمینه برند سازی برای پزشکان، طراحی لوگو و برندینگ برای جراحان پلاستیک حیاتی است. جراحان پلاستیک برای مطب های خود برند می‌سازند و تحت یک لیبل تجاری فعالیت می‌کنند چرا که فلسفه فکری طبابت آن ها متفاوت است. اما دندان پزشکان در کجای این چرخه قرار می‌گیرند؟

 

فروشندگان لوازم دندان پزشکی و دندان پزشکان

قطعا تمام فروشندگان کالا های پزشکی به ویژه لوازم داند پزشکی از طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت و در کل برند سازی استفاده می‌کنند. اما هنوز مشخص نشده است دندان پزشکان چه واکنشی نسبت به برند سازی برای شغل خود باید داشته باشند. دوراقع اکثر دندان پزشکان با هدف جذب مشتری برند سازی نمی‌کنند!

 

چرا دندان پزشکان به برند سازی روی می‌آورند ؟

  • برند دندان پزشکان بر اساس نام و شهرت اسم آن ها ساخته می‌شود.
  • برند دندان پزشکان برای جذب مشتری ساخته نمی‌شود. ( چون در نهایت مشتری با مقایسه قیمت و کیفیت انتخاب می‌کند)
  • برند دندان پزشکان برای جذب غیر مستقیم مشتری و افزایش بازدهی تبلیغات طراحی می‌شود.
  • درواقع دندان پزشکان برای جذب مجدد یک مشتری از طراحی لوگو استفاده نمی‌کنند بلکه برای ایجاد یک روند بازاریابی و جذب بیمار جدید از طریق تبلیغات اقدام به طراحی لوگو و شروع یک برند سازی می‌کنند.
  • برند پزشکان و طراحی لوگو آن ها بر اساس شهرت و اسمشان و یا بر اساس اسم تجاری کلنیک های خصوصی ایشان انجام می‌شود.

 

عموم پزشکان و دندان پزشکان از چه شیوه ای برای طراحی لوگو استفاده می‌کنند

از آنجایی که پزشکان بر اساس نام و نام خانوادگی خود اقدام به برندسازی می‌کنند. اکثر قریب به اتفاق لوگو های طراحی شده برای پزشکان، لوگو نوشتاری است. البته بسیاری از دندان پزشکان هم از لوگو تصویری با ظاهر دندان یا خمیر دندان و مسواک نیز استفاده می‌کنند که رایج و تکراری است. استارت آپ طراحی گرافیک دایا آرتز به عنوان یک نوآور در زمینه طراحی گرافیک برای توسعه برند و برند سازی پزشکان توصیه می‌کند که به هدف، مخاطب و قشر موجود در بازار توجه بسیار شود. همانطور که دایا آرتز برای کارفرمایان خود بر اساس شناخت نیاز حقیقی پزشکان و دندان پزشکان اقدام به طراحی گرافیک می‌کند، گاهی صرفا یک طراحی مناسب سرنسخه پزشکی یا طراحی یک سربرگ یا طراحی یک کارت ویزیت بسیار در روند برند سازی شما موثر تر است. دایا آرتز با ایده های متفاوت بر اساس استراتژی جذب مشتری و چشم انداز های بلند در برند سازی برای شما اقدام به طراحی می‌کند.

وبلاگ دایا آرتز