- فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. فلسفه فکری طراحی لوگو چیست؟
  2. فلسفه فکری لوگو دایا آرتز چه بوده است؟
  3. معانی و مفاهیم لوگو استارت آپ دایا آرتز
  4. از چه نماد های ابزاری در لوگو دایا آرتز استفاده شده است ؟
  5. برای طراحی لوگو دایا آرتز چند اتود ناموفق تولید و تعویض شده است ؟

  
(( یکی از 7 اتود طراحی و رد صلاحیت شده برای پلتفرم دایا آرتز ))

فلسفه فکری طراحی لوگو چیست؟

- خلق هر اثری، نخست در ذهن انسان صورت می گیرد. انسان برای خلق و تولید هر وسیله یا خلق یک اثر هنری یا حتی طراحی لوگو یک کسب و کار، نخست به ماهیت فکری آن فکر می کند. درواقع طراحان گرافیک پیش از آنکه به طراحی بپردازند به دنبال فلسفه ایی برای چینش معانی مختلف در طراحی خود می روند. معنایی که از دل شخصیت کسب و کار ها بیرون می آیند و تبدیل به تار و پود های فلسفه فکری و علت و چرایی طراحی لوگو می شوند. فلسفه فکری چراغ مسیر طراحی گرافیک و همچنین طراحی لوگو است. برند ها بر اساس مفاهیم و فرمول های فکری شکل می گیرند و بر همین اساس تعداد کثیری از خدمات طراحی گرافیک نیز دارای فلسفه فکری هستند، چرا که بخش قابل توجهی از خدمات طراحی گرافیک برای برند سازی استفاده می شوند. در نهایت می توان اینگونه عنوان کرد که علت و چرایی طراحی که حاصل اندیشه طراحان گرافیک است را فلسفه فکری می گویند و که بار معنایی و هویت فکری یک طراحی را به دوش می کشد. البته نباید فراموش کنیم که هر عنصر یا هر رنگ یا هر شکل و هر نماد دارای یک مفهوم و فلسفه خاص خود هستند که توسط جامعه ارزیابی و ارزش گذاری شده اند؛ بنابراین طراحان گرافیک تنها به چینش و توسعه یک فلسفه فکری می پردازند تا فلسفه فکری منحصر به فردی را خلق کنند. در مسیر طراحی لوگو و طراحی گرافیک دانستن عقاید و فرهنگ بومی یک محل برای ایجاد فلسفه فکری لازم است. چرا که به تعداد انسان های روی زمین نوع نگاه متفاوت و فلسفه فکری و پارادایم ذهنی مختلف وجود دارد و طراح وظیفه برجسته کردن فلسفه های فکری مشترک و تزریق آن به طراحی را بر عهده دارد.

 
(( لوگو رسمی دایا آرتز، طراحی شده پس از رد صلاحیت 7 اتود دیگر ))

فلسفه فکری لوگو دایا آرتز چه بوده است؟

- پلتفرم طراحی گرافیک دایا آرتز به عنوان یک استارت آپ خدماتی که در زمینه طراحی گرافیک پیشگام و مرجع است می بایست یک لوگو نمونه و خاص داشته باشد؛ از همین جهت چندین و چند اتود رد صلاحیت شد تا طرح اولیه لوگو دایا آرتز شکل گرفت. لوگو دایا آرتز متشکل از دو حرف غیر تکرار شونده در نام برند DAYA طراحی شده است؛ حروف D و Y به ترتیب تلفظ و حضور در کلمه دایا، طراحی شده اند و به دنبال طراحی ایشان طی یک ترفند بسیار پر طرفدار حروف تکرار شونده نام برند حذف شده اند. از مهم ترین شاخصه های لوگو دایا آرتز شکل منعطف و پر انحنای آن است که به عنوان نمادی از انعطاف و کشش یک طراح گرافیک مطرح شده. طراحان گرافیک به عنوان یکی از ارکان کسب و کار های مدرن می بایست خود را با نیاز های کسب و کار نوین تطبیق داده و در برابر چالش ها منعطف باشند. یکی از نکات محسوس اما گیج کننده لوگو دایا آرتز چرخش 180 درجه ایی حروف اصلی آن است. یکی از حروف به سمت صحیح و حرف دیگر در جهت معکوس و برعکس طراحی شده است؛ علت نوع خاص این طراحی و ایجاد این پیچش محسوس اما مقداری گیج کننده برای برجسته کردن رویکرد استارت آپی پلتفرم دایا آرتز است؛ چرا که یک استارت آپ در پس حل کردن پیچش یک معما و باز کردن گره یک مشکل به وجود می آید و لوگو دایا آرتز نیز خود از پیچش دو حرف اصلی DAYA طراحی شده تا یادآور شود دایا آرتز نیز همانند هر استارت آپ دیگر با مشکلات و پیچش های واقعی مخاطبانش آشنایی دارد. دایا آرتز گامی تا مدرنیته است.

(( یکی از 7 اتود طراحی و رد صلاحیت شده برای پلتفرم دایا آرتز ))

معانی و مفاهیم لوگو استارت آپ دایا آرتز

- بخش قابل توجهی از معانی و مفاهیم لوگو دایا آرتز در پاراگراف قبلی بررسی شد؛ اما آنچه ناگفته ماند فلسفه فکری کلی و مفاهیم عمومی لوگو دایا آرتز بود؛ دایا آرتز به عنوان یک پلتفرم نوین سعی کرد که خودش دارای یک لوگو با نگاهی نیمه مدرن داشته باشد و ضمن استفاده از تایپوگرافی (لوگو نوشتاری) به خلق یک نماد تصویری به پردازد. نمادی که متشکل از یک حرف D و یک حرف Y معکوس است. این نماد مقداری شبیه نماد بینهایت و حلقه های تنیده شده در هم هستند با اینکه تماما با آن ها متفاوت است. کمتر پلتفرم یا کسب و کاری برای خود یک نماد تایپوگرافی دارد، این در حالی است که دایا آرتز به نشانه مدرن بودن این اتفاق را در زمینه برند خویش برقرار کرده است و طراحی لوگو دایا آرتز را بسیار خاص معرفی می کند.

 
 (( یکی از 7 اتود طراحی و رد صلاحیت شده برای پلتفرم دایا آرتز ))

از چه نماد های ابزاری در لوگو دایا آرتز استفاده شده است ؟

- از زمان شروع طراحی لوگو دایا آرتز قرار بود که ابزار های طراحی گرافیک نظیر نقاله، پرگار، گونیا و خط کش های پیسوله مهندسی و معماری در آن استفاده شوند؛ در نهایت شکل حرف Y به شکل پرگار و همچنین حرف D به شکل نقاله طراحی شد اما طی چند ویرایش تنها جنبه مینیمالی از آن ها به جا ماند تا لوگو بیش از به جلوه های فانتزی شبیه نشود و وجه رسمی خود را حفظ کند با این حال هر کس که دقت عمل و قوه تحلیل نسبتا خوبی داشته باشد وجود ابزار های یک طراح گرافیک را در لوگو طراحی شده برای استارت آپ طراحی گرافیک دایا آرتز حس می کند.

 

 (( یکی از 7 اتود طراحی و رد صلاحیت شده برای پلتفرم دایا آرتز ))

برای طراحی لوگو دایا آرتز چند اتود ناموفق تولید و تعویض شده است ؟

- همانطور که چندین بار ذکر شده و چندین اتود ناموفق یا غیر قابل قبول برای طراحی لوگو دایا آرتز بررسی شد؛ جمعا 7 اتود رسمی برای استارت آپ طراحی گرافیک دایا آرتز طراحی شد که 6 عدد از آن ها فاقد صلاحیت شناخته شد هر چند که چند تعداد از این 6 لوگو شایسته و زیبا هستند. لوگو دایا آرتز پس از بیشمار ویرایش و پرداخت جزئیات به ثمر رسید.

وبلاگ دایا آرتز