در این سلسله مقالات، استارت اپ طراحی گرافیک دایا آرتز به تحلیل و بررسی وضعیت کسب و کار های ایرانی پرداخته است. می‌توانید در مقاله "چه کسب و کار هایی ایرانی در پاییز ۱۴۰۱ آسیب دیده اند؟" به بررسی و تحلیل و راه حل شخصی سازی شده برای هر کسب و کار آسیب زاده بپردازید.

در این مقاله مطابق این فهرست می‌خوانید :

  1. خطرات اجتماعی-سیاسی و خطر های غیر منتظره چیست؟
  2. مدیریت بحران در کسب و کار
  3. بحران های سیاسی-اجتماعی اخیر ایران
  4. آسیب های فیلترینگ اینستاگرام چیست؟
  5. آنلاین شاپ ها در بحران فیلترینگ
  6. در بحران های سیاسی-اجتماعی چگونه بازاریابی کنیم؟

 

۱- خطرات اجتماعی-سیاسی و خطر های غیر منتظره چیست؟

بسیاری از تهدید ها و خطرات مختلف برای کسب و کار های نوپا و غیر نوپا وجود دارد. بیماری کرونا یکی از بحران های اجتماعی برای کسب و کار های جهان بود. بحران های اقتصادی نظیر رکود های اقتصادی از بحران های اجتماعی بر روی کسب و کار ها هستند. رکود اقتصادی امریکا یک نمونه از بحران های اجتماعی است. بیکاری یا گرانی و تورم همگی بخشی از بحران هایی است که آگاهانه یا ناآگاهانه مدیران کسب و کار را باید برای مقابله با آن ها آماده کرد. در کشور های جهان سوم و جهان دوم نیز بحران های سیاسی، حوادث و اغتشاشات یا حتی تظاهرات و اعترضات همگی بر روی کسب و کار های مختلف اثرگذار هستند. برند سازی کسب و کار های نوپا یا حتی شخصیت برند کسب و کار های جا افتاده و معروف در این بحران ها به خطر می‌افتد. بیزنس ها و کسب و کار ها مانند یک انسان هستند و هر کدام بر اساس شخصیت فکری خود می‌تواند به حوادث و بحران های اجتماعی واکنش نشان دهد.

۲- مدیریت بحران در کسب و کار 

 مدیریت بحران (به انگلیسی: Crisis management) از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌شود، که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. به‌طور کلّی، مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریانِ پیشرفتِ امور به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اَسرع وقت به شرایط قبل از بحران است.

استراتژی های بازاریابی و هدایت و مدیریت کسب و کار ها در بحران های مختلف متناسب با اتفاقات رخ داده تغییرات متناسب می‌کنند. مدیران کسب و کار باید نسبت به وضعیت جامعه خود و همچنین آینده بازار به لحاظ مالی را پیش بینی کنند.

داشتن بینش بحران محور، به توانایی فکر کردن در مورد سناریوی بدترین حالت‌های قابل وقوع و در عین حال ارائه راه حل‌های بیشمار نیاز دارد. از آنجایی که اولین روش، ممکن است جوابگو نباشد، سعی و خطا یک روش پذیرفته شده‌است. لازم است که همیشه طرح مقابله با تهدیدهای احتمالی موجود بوده و هوشیار بود. سازمان‌ها و افراد باید دارای یک برنامه پاسخ سریع برای مواقع اضطراری بوده و با مانور و تمرین، آمادگی کافی داشته باشند.

۳- بحران های سیاسی-اجتماعی اخیر ایران

بحران های سیاسی ایران در پاییز ۱۴۰۱ موجب شده بسیاری از کسب و کار های اینترنتی به خصوص کسب و کار های اینستاگرامی آسیب های جدی ببیند. این بحران ها موجب شده بسیاری از آنلاین شاپ ها یا سایت های فروشگاه یا حتی پیج های کاری اینستاگرام، فضا کسب و کار ها خود را به تلگرام منتقل کنند. فیلترینگ اینستاگرام کاهش فروش و جذب مشتری را برای انلاین شاپ ها به همراه داشته است، به شکلی که اداره ملی پست ایران اعلام کرد؛ ارسال مرسولات طی پاییز ۱۴۰۱ به یک سوم حجم و تعداد معمول خود رسیده است.

۴- آسیب های فیلترینگ اینستاگرام چیست؟

محدودیت‌های اینترنتی بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها را با مشکلات پیش‌بینی نشده و ضررهای گوناگونی مواجه کرده است تا جایی که به گواه بررسی‌ها و آمار نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اختلالات اینترنتی در جهان، خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران در حدود ۵/ ۱میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌شود. خسارت وارد شده به کسب‌وکارهای آنلاین حتی شرکت‌های لجستیکی و فعال در حوزه حمل‌ونقل را هم تحت تاثیر قرار داده است؛ هر چه باشد این کسب‌وکارها در سال‌های اخیر مهم‌ترین گروه مشتریان شرکت‌های پستی را تشکیل می‌دادند. درست به همین دلیل هم بود که در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت ملی پست هم اعلام کرد که بعد از فیلترینگ اینستاگرام، درآمد شرکت ملی پست تا یک‌سوم کاهش پیدا کرده است. کاهش ۲۵ درصدی ارسال مرسولات پستی نتایج فیلترینگ است.

۵- آنلاین شاپ ها در بحران فیلترینگ

بسیاری از آنلاین شاپ ها در اینستاگرام با فیلترینگ و مسدود شده راه های ورود به اینستاگرام ضربه های مالی سنگینی را متحمل شده اند. آنلاین شاپ ها در بحران فیلترینگ اینستاگرام چه راه حل هایی برای نجات کسب و کار خود دارند؟!

  1. راه اندازی کانال و گروه تلگرام
  2. شخصی سازی مشتریان و ایجاد پنل پیامکی
  3. فعالیت هدفمند در اینستاگرام

نخستین حرکت مهم برای عبور از بحران فیلترینگ اینستاگرام این است که کانال تلگرامی برای مشتریان در نظر بگیرید و کالا های خود را آنجا سازماندهی کنید. با شخصی سازی مشتریان و دسته بندی آن ها می توانید مشتریانی که دسترسی آسانی به اینستاگرام دارند را هدف گذاری کنید و در فضا های مجازی مختلف با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط بر قرار کنید. مدتی به صورت هدفمند در اینستاگرام فعالیت کنید. بازاریابی های خود را متوقف با متناسب با جو حاکم بر مشتریان خود کنید. ابدا برای جذب مشتری جدید بدون هدف گذاری تلاشی نکنید! سعی کنید مشتریانی را که بالفعل هستند بازیابی کنید و از مشتریان سابق خود استفاده کنید.

6- در بحران های سیاسی-اجتماعی چگونه بازاریابی کنیم؟

شاید بهترین کار این باشد که مدتی بازاریابی را متوقف کنید تا برند شما دچار لطمه از طرف مخاطب نشود!

 

وبلاگ دایا آرتز