با ما همراه باشید تا در این مقاله بخوانید:

  1. طراحی تراکت حرفه ای چه مراحلی دارد؟
  2. اثر طراحی تراکت بر بازاریابی چیست؟
  3. آیا طراحی تراکت نسبت به هزینه آن سودی دارد؟
  4. مهم ترین فاکتور های طراحی تراکت چیست؟
  5. طراحی فلایر و طراحی تراکت چه نقشی در معرفی برند دارند؟
  6. آیا طراحی و پخش تراکت تبلیغاتی یک روش بازاریابی مُرده است؟

 

« طراحی تراکت چه اثری بر بازاریابی دارد؟» 

1- طراحی تراکت حرفه ای چه مراحلی دارد؟

بررسی چشم انداز های کسب و کار 

نخست نیاز است که چشم انداز های یک کسب و کار بررسی شود. بار ها گفته ایم که هر کسی و کار مانند یک انسان در مرحله مشخصی از زندگی و طول عمرخودش قرار دارد. برای مثال یک کسب و کار ممکن است به تازگی افتتاح شده باشد و مانند یک نوزاد نیاز به مراقبت و پرورش داشته باشد و بر عکس یک کسب و کار ممکن است در دورانی از فعالیت خود باشد که نیاز به جذب مشتری و ایجاد ارتباط با جامعه داشته باشد. بنابراین هر کسب و کاری در سطح و مقام متفاوتی قرار دارد و چشم انداز و هدف گذاری های متفاوتی دارد. اگر طراحی تراکت متناسب با هدف گذاری کسب و کار نباشد فاجعه رخ می‌دهد. در نظر بگیرید کسب و کاری نیاز به جذب نیرو دارد و کمبود نیرو در آن موجب فشار کاری شده است. در صورتی که طراحی تراکت تبلیغاتی با هدف جذب مشتری انجام شود نه تنها باعث سود کسب و کار نمی شود بلکه با فشار کاری مضاعف به برند کسب و کار لطمه زده و موجب کاهش کیفیتش می‌شود. بنابراین نسخت باید سطح و جایگاه کسب و کار را  بررسی کرد و شخصیت آن را شناخت.

آنالیز و هدف گذاری برای کسب و کار

بر اساس هدف گذاری ها می‌بایست طراحی آغاز شود. برای مثال یک کسب و کار هدف گذاری می کند که محصولات خود را به بانوان بین 25 تا 45 سال در سطح شهر تهران معرفی کند. این یک هدف گذاری تقریبا مناسب است چرا که هویت مخاطب، هدف تبلیغ، نوع مخاطب، مکان مورد نظر تبلیغ و فاکتور های مختلفی در آن بررسی شده است. هر چه فاکتور ها و هدف گذاری ها بیشتر باشد طراح باید دقیق تر آن ها را آنالیز کند. برای مثال اگر مخاطب هدف یک تبلیغ سالمندان هستند از فاکتور های شاخص سالمندان ضعف بینایی است پس نباید فونت به کار رفته در تراکت و طراحی فلایر کوچک باشد.

دریافت هویت بصری و طراحی بر اساس هدف

ژن برند و هویت بصری هر کسب و کار می بایست به مجموعه طراحی های گرافیک و خدمات طراحی گرافیک مورد نیازش تزریق شود. تا برند و وجه شخصیت هر کسب و کار در هر تبلیغ و نقش و نگاری حضور داشته باشد.

تکمیل طراحی تراکت و چاپ آن در تعداد مورد نیاز

چاپ تراکت در کاغذ و اندازه مورد نیا بخشی از طراحی به شمار می آید چرا که باید تعداد، جنس کاغذ چاپ، هزینه و بسیار فاکتور های دیگر به دقت بررسی شود.

توزیع و پخش کردن تراکت بر اساس هدف گذاری

تراکت باید در مکان، زمان و به مخاطب درستی داده شود. در صورتی که تراکت رها شود یا صرفا آن را به گوشه ای از خانه مخاطب انداخت بازدهی پایین خواهد بود. ضمن پخش تراکت می بایست احترام و حقوق مخاطب نیز رعایت شود. بسیار از مردم دوست ندارند که مورد توجه تبلیغات یا هدف های بازاریابی قرار بگیرند و حق دارند که زندگی خارج از هیاهوی تبلیغات صنعتی را تجربه کنند.

2- اثر طراحی تراکت در بازاریابی چیست؟

یک طراحی خوب می‌تواند :

  • می تواند مخاطب را جذب کند
  • بازدهی را بالا ببرد
  • هویت بصری و برند شما را معرفی کند
  • کار بازاریابی را آسان کند
  • فرایند تبلیغ شما را منسجم و هدفمند کند

3- آیا طراحی تراکت نسبت به هزینه آن سودی دارد؟

در صورتی که هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق وجود نداشته باشد و طراحی تراکت و طراحی فلایر نیز مناسب تبلیغات نباشد، هزینه تراکت به نسبت سود ان بالا است چرا که مجبور خواهید بود برای جبران کمبود کیفیت تراکت، کمیت و تعداد آن را بالا ببرید که بسیار پر هزینه است اما در صورتی که همه چیز هدفمند و برنامه ریزی شده پیش برود هر برگ از تراکت شما می تواند کل هزینه های چاپ تا 1000 تراکت را جبران کند. درست مانند کارت ویزیت. طراحی کارت ویزیت و چاپ آن به شکل متوسط هزینه ای ندارد اما می تواند باعث چندین برابر شدن فروش شود.

4- مهم ترین فاکتور های طراحی تراکت چیست؟

  • هدف از پخش تراکت و طراحی تراکت چیست؟
  • مخاطب هدف کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
  • تراکت چگونه و در چه محیط و چه زمانی پخش می‌شود؟
  • جنس و تعداد و اندازه کاغذ تراکت برای چاپ چگونه است؟
  • هویت بصری و شخصیت برند کارفرما چگونه است؟
  • طراحی تراکت با هدف معرفی کالا طراحی می‌شود یا خدمات؟

5- طراحی فلایر و طراحی تراکت چه نقشی در معرفی برند دارند؟

برند شما را مستحکم و احترام مخاطب را به شیوه تبلیغات شما جلب می‌کند. هرمخاطب زمانی که احساس کند شما به آن احترام گذاشته اید به تبلیغ شما احترام خواهد گذاشت. احترام به مخاطب با طراحی تراکت زیبا و مناسب سازی شده برای مخاطب آغاز می‌شود.

6- آیا طراحی و پخش تراکت تبلیغاتی یک روش بازاریابی مُرده است؟

ابدا خیر. اتفاقا طراحی تراکت و پخش فلایر تبلیغاتی ابعاد جدید و بروزی پیدا کرده است که بازاریابی را هوشمند کرده. ایده های شما طراحی تراکت و تبلیغات را سودمند خواهند کرد. شیوه انجام کار در بازاریابی مهم است.

وبلاگ دایا آرتز