در این مقاله نسبتا کوتاه قرار است موضوعات زیر را برای شما بررسی کنیم :

  1. کارت ویزیت اصلا چیست؟!
  2. امروزه کارت ویزیت چه کاربردی دارد؟
  3. نقش کارت ویزیت در فرهنگ کسب و کار های ایرانی
  4. تغییرات جدید در کارت ویزیت ها
  5. بازاریابی پویا در طراحی کارت ویزیت چیست؟
  6. نقش کارت ویزیت در افزایش ارتباط با مشتری
  7. مشکلات کارت ویزیت های سنتی
  8. کارت ویزیت های آینده چگونه خواهد بود؟
  9. کلکسیونر های کارت ویزیت چه کسانی هستند؟!

 

«اگر تا به حال کارت ویزیت داشته اید، همین حالا از خود بپرسید چه بلایی قرار است در آينده بر سر کارت ویزیت بیاید؟!» 

 

1- کارت ویزیت اصلا چیست؟!

این سوال بسیار عمومی و رایج است. جواب این سوال هم بسیار ساده است، کارت ویزیت یا همان بیزینس کارت چیزی نیست به جز همان کارت هایی که در مغازه یا فروشگاه قرار دارد که به ما برای آسان تر پیدا کردن مجدد یک کسب و کار کمک می‌کند. البته سو برداشت نشود! کارت ویزیت لزوما برای کسب و کار های حقوقی یا حتی مغازه ها و فروشگاه ها نیست! هر شخص حقیقی می تواند وابسته به خدماتش کارت ویزیت داشته باشد. در دوره ایی از تاریخ حتی کسانی که اهداف بیزینسی نداشتند نیز آدرس و شماره تلفن خود را با کارت ویزیت به دیگران می‌داند. درواقع کارت ویزیت وسیله نشر  راه های ارتباطی هر شخصی یا کسب و کاری با مخاطبش است. اما چرا اینقدر طراحی کارت ویزیت برای ما مهم شده است؟!

کارت ویزیت یک شیوه بازاریابی کلاسیک است.

بله نمی‌توان انکار کرد که کارت ویزیت از شیوه های بازاریابی یا بهتر است بگوییم از شیوه های برقراری ارتباط و آسان ساختن یافتن راه های راتباطی بین اشخاص است و این کلاسیک بودن کارت ویزیت مقداری همه چیز را پیچیده کرده است! سوال اینجاست که در دنیای مدرن امروز شیوه های کلاسیک یا آن رسم و رسوم های کلاسیک چه جایی دارند؟! آیا هنوز هم کسانی هستند که در کت های گران قیمت خود کارت ویزیت شخصی خود را حمل کنند؟ آیا هنوز هم مخاطبانی هستند که به کارت ویزیت ما توجه کنند؟! از همه مهم تر، آينده کارت ویزیت در تقابل بین دنیای کلاسیک و مدرن چه می‌شود؟ این سوالاتی است که در این مقاله به جوابشان می‌رسید.

اگر با انواع کارت ویزیت و کاربرد های آن آشنا نیستید در مقاله «انواع کاربرد های کارت ویزیت» به سرعت اطلاعات خود را کامل کنید.

 

2- امروزه کارت ویزیت چه کاربردی دارد؟ 

شاید اینطور به نظر برسد که کارت ویزیت یک ابزار مرده است! اما اشتباه نکنید تمامی دسته بندی های زیر از کارت ویزیت استفاده می‌کنند و برگشت سرمایه قابل توجهی نسبت به درآمد کلی اشان را مدیون داشتن کارت ویزیت هستند :

تمامی فروشندگان کالا از کارت ویزیت استفاده می‌کنند.

فروشندگان حرفه ای لباس، دارندگان بوتیک، گل فروشی ها، فروشندگان حرفه ای پوشاکی نظیر کفش یا فروشندگان صنایع دستی و کالا های هنری و ... همگی از کارت ویزیت استفاده می‌کنند. اگر کارت ویزیت های این فروشگاه ها تمام شود آن ها به سرعت اقدام به تهیه و چاپ کارت ویزیت می‌کنند. اما چرا؟ چون کارت ویزیت یک راه ارتباط مجدد بین خریدار و فروشنده است و ارتباط مجدد خریدار و فروشنده عمدتا به بهانه خریدی دیگر است و این یعنی برگشت سرمایه از طریق کارت ویزیت و زنده کردن مشتریان قدیمی.

تمامی دارندگان مشاغل خدماتی کارت ویزیت دارند!

شاید مشاغل خدماتی دارای یک کالا واحد و مادی برای فروش نباشند اما آن ها بیش از هر شخص دیگری به کارت ویزیت نیاز دارند تا راه های ارتباطی خود را در اختیار مشتریان خود بگذارند. برای مثال یک طراح گرافیک در صورتی که کارت ویزیت شخصی خود را نداشته باشد در ملاقات های رسمی و حضوری به سختی می‌تواند اطلاعات خود را تبادل کند.

تمامی مشاغل حوزه غذا و خوراکی قطعا کارت ویزیت دارند!

امکان ندارد فست فود موفقی را پیدا کنید که کارت ویزیت نداشته باشد! کارت ویزیت برای سفارش مجدد مشتریان از فست فود ها و رستوران ها بسیار حیاتی است. در برندینگ این جور کسب و کار ها ابدا امکان ندارد کارت ویزیت حذف شود یا حتی کمرنگ شود.

تا اینجا دانستیم اکثر کسب و کار های جاری در بازار امروز نیاز به کارت ویزیت دارند اما تغییرات جدید در شیوه استفاده از کارت ویزیت چیست و چرا کارت ویزیت در فرهنگ ما قابل حذف نیست؟

 

3- نقش کارت ویزیت در فرهنگ کسب و کار های ایرانی

منظور از فرهنگ کسب و کار ها، شیوه های مرسوم در معاشرت های بیزینسی است. داشتن کارت ویزیت و ارائه آن بخشی از فرهنگ رسمی کسب و کار های جهان است که در ایران نیز رواج دارد. برای مثال صحیح نیست که مدیران و کارمندان مختلف یک شرکت یا حتی فری لنسر ها بدون کارت ویزیت راه های ارتباطی خود را در اختیار کارفرما یا ارشدشان بگذارند. این نیز از دلایل عدم حذف کامل کارت ویزیت است. طراحی کارت ویزیت بخشی از فرهنگ عامیانه کسب و کار های ایران شده است و در روند مذاکرات یا شروع بازاریابی های تخصصی یا حتی رسم های پیش و پا افتاده مختلف دیگر نداشتن کارت ویزیت می تواند دردسر ساز باشد! اما حالا که کارت ویزیت غیر قابل حذف است چه تغییراتی در آن قرار است اتفاق بیفتد؟

 

4- تغییرات امروزی در طراحی کارت ویزیت ها

  1. کارت ویزیت های امروزی بیشتر از آنکه صرفا جنبه تشریفات داشته باشند در طراحی خود از دیدگاه کاربردی یا همان پراگماتیسم استفاده می‌کنند.
  2. در کارت ویزیت های جدید راه های ارتباطی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد که منجر به فروش بیشتر شود. برای مثال آدرس سایت نمونه کار ها یا حتی آدرس پیج اینستاگرام یک کسب و کار

  3. کارت ویزیت دیگر یک پل ساده برای برگرداندن مخاطب نیست بلکه می‌تواند از جانب فروشنده باعث هدایت آن شود. برای مثال معرفی شعب مختلف یک فروشگاه یا حتی کالا ها و خدمات قابل ذکر در کارت ویزیت می توانند هدایت کننده مشتری باشند.

  4. در طراحی کارت ویزیت های جدید از برند سازی به شکل تخصصی استفاده می‌شود! تا کارت ویزیت به لحاظ های بصری چشمگیر و به یاد ماندنی باشد. برای مثال برند های عطر سازی از ادکلن های شاخص خود در طراحی کارت ویزیت استفاده می‌کنند. این یعنی برند سازی.
  5. اعمال بازاریابی پویا در کارت ویزیت.

 

5- بازاریابی پویا در طراحی کارت ویزیت چیست؟

بازاریابی پویا یا بازاریابی زنده در طراحی کارت ویزیت یعنی کارت بیزینسی ما به شکلی طراحی شود که محرکی برای هدایت مشتری به لحاظ بازاریابی داشته باشد. نوشتن تخصصی تگ لاین یا حتی استفاده از کد های تخفیف یا قرعه کشی جشنواره ایی با استفاده از کارت ویزیت یا تبدیل کارت ویزیت به کپن تخفیف در سری خرید های متوالی از ایده های شاخص و عمومی بازاریابی پویا در طراحی کارت ویزیت هستند که مشتریان را تحریک به استفاده از کارت ویزیت می کنند. درواقع بازاریابی پویا اعمال یک خلاقیت بازاریابی به سطح ساده کارت ویزیت است که عموما با یک بازی سازی یا اصطلاحا گیم فیکیشنن انجام می‌شود. در مواردی دیده شده کارت ویزیت می تواند با طراحی اصولی و خلاقانه برای مشتریان تبدیل به برگه ضمانت کالا نیز شود! 

 

6- نقش کارت ویزیت در افزایش ارتباط با مشتری

بگذارید این بخش را ساده و مختصر توضیح بدهم : نداشتن کارت ویزیت ارتباط با مشتری را کاهش می دهد چرا که رد و بدل جامع ایی از اطلاعات در یک زمان کوتاه ناممکن است. امروزه مشتریان برای شما وقت ندارند پس باید در سریع ترین زمان ممکن با جلب کننده ترین شیوه اطلاعات حیاتی کسب و کار خود را به آن ها برسانید. کارت ویزیت ابزار انتقال اطلاعات در ارتباط با مشتری است. نبودن کارت ویزیت ممکن است اما نبودنش ارتباط با مشتری را سخت می کند.

 

7- مشکلات کارت ویزیت های سنتی

  1. بدون تفکر طراحی می شوند.
  2. عمومیت دارند و به چشم نمی آیند.
  3. هیچ چهارچوبی برای برند نمی شناسند
  4. اطلاعات مورد نیاز را به صورت درست شبکه سازی نکرده اند.

 

8- کارت ویزیت های آینده چگونه خواهد بود؟

شاید الکترونیکی شاید هم غیر چاپی و شاید هم به صورت یک نامه ایمیل؟ مگر امروز در شبکه لینکدین انسان ها چگونه با یکدیگر شماره و اطلاعات کاری رد و بدل می‌کنند؟! اما نباید فراموش کرد که سیستم هایی نظیر پنل اس ام اس یا crm برای ثبت و دریافت اطلاعات مشتریان در فروشگاه ها هنوز جای کارت ویزیت را نگرفته است. بسیاری از فروشندگان با اجرا سیستم های اتوماتیک سعی دارند از داشتن کارت ویزیت جلوگیری کنند در حالی که نمی دانند کارت ویزیت بخشی از زندگی عمومی مردم و مخاطب عام نیز هست.

9- کلکسیونر های کارت ویزیت چه کسانی هستند؟!

به شخصه خود بنده یکی از آن انسان هایی هستم که عاشق جمع آوری و بررسی کارت ویزیت کسب و کار های مختلفم. کلکسیونر های کارت ویزیت عاشق جمع آوری بیزینس کارت های دیگران و کارت ویزیت های دیگران هستند و در هنگام نیاز یک کالا یا خدمات به سرعت به دفتر کارت ویزیت های خود رجوع می کنند.

وبلاگ دایا آرتز