در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می ‌خوانید:

  1. برند چیست؟
  2. چرا کسب و کار ها به برندسازی نیاز دارند؟
  3. کاربرد های مختلف برند سازی چیست؟
  4. چگونه برند سازی کنیم؟ برند سازی چیست؟
  5. برندسازی صرفا برای مشاغل خاص است؟
  6. مراحل برند سازی چیست؟
  7. برند سازی چه مدت طول می‌کشد؟
  8. برند یک کسب و کار مانند چه چیزی است؟

 «برند سازی چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟ »

1- برند چیست؟

کمیته (انجمن) بازاریابی آمریکا (۱۹۶۰) اینگونه برند را تعریف می‌کند. «یک نام، واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد.

پس برند شامل چند عنصر مهم است. اولین این عنصر ها نام تجاری یا عنوان و نام کسب و کار شما است و همچنین دومین عنصر طرح بصری از کسب و کار شما خواهد بود که عمدتا با طراحی لوگو شناخته می‌شود. بسیاری از صاحبان کسب و کار با این دو عنصر اولیه برند آشنا هستند و حتی بعضی برند را در همین دو مورد خلاصه می‌کنند که اشتباه است. درواقع برند شامل عناصر دیگری نیز می‌شود. عناصری مانند شخصیت و چهارچوب های یک کسب و کار که بر اساس آن سیاست ها و استراتژی های آن مدیریت و اجرایی می‌شوند و یا حتی برند در بسیاری از موارد شامل بخش قابل توجهی از واکنش ها و دیدگاه های مردم نسبت به آن است. و البته نباید فراموش کرد که برند حامل مهم ترین دلیل وجود هر کسب و کار یعنی ارزش وجودی آن نسبت به دیگران است. هر برند یا بهتر است بگوییم هر کسب و کاری در صورتی موفق است که ارزش متناسب و معقولی را به مخاطبان خود برساند و این ارزش در برند آن نهادینه می‌شود. 

«پس برند صرفا یک نام تجاری یا داشتن یک لوگو زیبا نیست!»

 

2- چرا کسب و کار ها به برندسازی نیاز دارند؟

حقیقت امر این است که کسب و کار ها به برندسازی نیازی ندارند! بلکه به محض به وجود آمدن یک کسب و کار، برند سازی به صورت خودجوش آغاز می‌شود. در مسیر تولد یک برند، بعضی از برند ها به شکل ناقص خلق می‌شوند و هویت و شخصیت آن ها هرگز کامل نمی‌شود و بعضی از برند ها به موفقیت می‌رسند. پس حقیقتا کسب و کار ها به برندسازی نیازی ندارند بلکه همزمان با ادامه حیات کسب و کارشان به برندسازی خود دامن می‌زنند. اما به صورت دقیق تر و غیر استعاره ایی تر، مدیریت برندسازی و جهت دادن به برند و هدایت کردن آن مزیت های بسیاری دارد که در بخش بعدی آن را بررسی می‌کنیم.

«برندسازی بخشی از مراحل به وجود آمدن هر کسب و کار است!»

 

3- کاربرد های مختلف برند سازی چیست؟

  1. برندسازی می‌تواند به صاحبان کسب و کار چهارچوب هایی برای مدیریت راحت تر یک کسب و کار بدهد، برای مثال شما به عنوان مدیر عامل یک شرکت می‌دانید که شخصیت و چهارچوب های مدیریتی شرکت شما به چه صورت است و بر اساس شخصیت برند شما اقدام به توسعه شرکت می‌کنید.

  2.  برند سازی باعث می‌شود مخاطبان و مشتریان هر کسب و کار به شکل راحت تری با برند مورد علاقه اشان ارتباط بگیرند و این برگه برنده هر کسب و کاری است که بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد یا با آن ها رد یک ارتباط نزدیک باشد و بخشی از زندگی ایشان شود.
  3. برند سازی می تواند جهت تبلیغات و بازاریابی شما را تغییر دهد یا آن را تحت اثر بگذارد.
  4. برند سازی زمانی که همراه با هدایت یک برند باشد، ضریب رشد کسب و کار شما چند برابر می‌‌کند.

 

4- چگونه برند سازی کنیم؟ برند سازی چیست؟

همانطور که گفتیم حتی اگر شما به عنوان مدیر و صاحب یک کسب و کار نخواهید که برندسازی کنید، به وجود آمدن یک برند اتفاق می افتد و صرفا تبدیل به یک لکه ننگ در کسب و کار شما می‌شود. برند سازی فرایند مدیریت و هدایت برند است. برند سازی با مطالعه ارزش های یک کسب و کار، هدف آن کسب و کار، شناخت ویژه مخاطب هدف و ارزش های بنیادین با رقیب های آن کسب و کار آغاز می‌شود و در ادامه هر چه قدر شناخت شما از کسب و کارتان بیشتر باشد، بهتر می توانید اقدام به برند سازی کنید. اما بگذارید چگونگی برند سازی را در چند مرحله جلوتر توضیح دهیم.

 

5- برندسازی صرفا برای مشاغل خاص است؟

ابدا. برندسازی برای هر کسب و کاری است. برای هر سطح از کسب و کاری با ارائه هر گونه خدمات یا کالا هایی.

 

6- مراحل برند سازی چیست؟

  1. شروع مطالعه دقیق بیزینس پلن و بیزینس مدل کسب و کارتان
  2. مطالعه و آنالیز فرا اطلاعات بیزینس پلن و بیزینس مدل کسب و کارتان مانند ایده های خلاقانه در برند سازی که متناسب با تحقیقات مرحله اول باشند.
  3. ایجاد یک چهارچوب و شخصیت برند که بر اساس آن کسب و کار خود را مدیریت کنید.
  4. تزریق استراتژی های برندسازی خود به شبکه های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی، شیوه مدیریت منابع انسانی و درواقع هر بخش از کسب و کارتان.

7- برند سازی چه مدت طول می‌کشد؟

برند سازی همزمان با شروع کسب و کار شما آغاز می‌شود و همزمان با مرگ و توقف کامل کسب و کار شما پایان می‌یابد.

8- برند یک کسب و کار مانند چه چیزی است؟

اما تنها قاعده ایی که در خصوص برند سازی کافی است بدانید :

برند یک کسب و کار مانند شخصیت و معیار و سنگ محک یک انسان است. همانطور که کسب و کار ها از جهات بسیار مانند انسان ها هستند، برند نیز به عنوان بخشی از یک کسب و کار می تواند به شخصیت یک انسان و فلسفه فکری اش اطلاق شود. برند همان نوع اخلاقیات و ارزش یک انسان است که باعث جذب دیگر انسان ها یا دفع آن ها می‌شود. برندسازی همان خودشناسی کسب و کار شما است. کافی است کسب و کارتان را دقیق بشناسید و هر روز به آن فکر کنید و آن را مانند یک انسان بدانید. انسانی که نام دارد، و از یک لوگو به عنوان چهره تجاری خود استفاده می‌کند و ویژگی های مختلفی مانند برون گرا بودن یا درون گرا بودن و همچنین دلسوز بودن یا با کلاس بودن را یدک می‌کشد. 

 

وبلاگ دایا آرتز