فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. تعرفه های طراحی گرافیک چیست؟
  2. هزینه های طراحی گرافیک چگونه محاسبه می‌شود؟
  3. قیمت های هر سرویس طراحی گرافیک متفاوت است؟
  4. چه کسی تعیین کننده صنفی خدمات طراحی گرافیک است؟
  5. آیا دستمزد همه طراحان گرافیک بر اساس تعرفه صنفی محاسبه می‌شود؟
  6. قیمت های بسیار پایین و مضحک در طراحی گرافیک
  7. قیمت های بسیار بالا و تعجب آور در طراحی گرافیک
  8. در نهایت قیمت تعرفه طراحی گرافیک چگونه تعیین می‌شود؟

1-تعرفه های طراحی گرافیک چیست؟

- تعرفه یا هزینه های طراحی گرافیک، مبالغی منطقی برای حق الزحمه خدمات یک طراح گرافیک می‌باشد. این هزینه در برابر خدمات و کل پروسه طراحی گرافیک پرداخت می‌شود. همانطور که در مقالات مختلف پروسه طراحی گرافیک را توضیح داده ایم؛ فرایند طراحی گرافیک شامل موارد ذیل است :

  1. دریافت اطلاعات مورد نیاز از کارفرما

  2. شروع تحقیق و جمع آوری فلسفه های فکری طراحی

  3. ارائه و انتخاب یک استراتژی طراحی متناسب با نیاز کارفرما

  4. طراحی اتود های اولیه و اسکیز های اولیه و ارائه آن به مشتری

  5. اعمال ویرایش های مورد نظر کارفرما و تکمیل طراحی

  6. ارائه نهایی طراحی به کارفرما در فرمت های مختلف

- تمامی موارد و فرایند فوق، اعمال و خدماتی هستند که یک طراح گرافیک می‌بایست به صورت استاندارد در قبال دریافت هزینه طراحی انجام دهد و موارد فوق را برای کارفرما خود آماده و فراهم سازد. تا اینجا با چیستی تعرفه طراحی گرافیک آشنا شده ایم و دانستیم همانطور که در هر زمینه در قبال دریافت خدمات، پول رد و بدل می‌شود، خدمات مورد نظر چیستند.

 

2-هزینه های طراحی گرافیک چگونه محاسبه می‌شود؟

- هزینه های طراحی گرافیک نخستین بار توسط اصناف مربوطه به طراحی گرافیک بر اساس میزان وقت و انرژی که یک طراح می‌بایست برای کارفرما خود لحاظ کند، محاسبه شد. درواقع هر یک از سرویس های طراحی گرافیک زمان و انرژی مشخصی را به صورت حداقلی از طراح گرافیک می‌گیرند. مشخصا بعضی از خدمات طراحی گرافیک انرژی بیشتر و بعضی انرژی و وقت کمتری را از یک طراح گرافیک برای انجام پروژه می‌گیرند. البته بعضی از خدمات طراحی گرافیک پروسه حرفه ای و سخت تری نسبت به خدمات دیگر دارند، برای مثال طراحی لوگو یا طراحی نشان سخت تر از طراحی تراکت است.

 

3-قیمت های هر سرویس طراحی گرافیک متفاوت است؟

-همانطور که عرض کردیم قیمت های طراحی گرافیک هر سرویس متفاوت است. شما می‌توانید تعرفه های طراحی گرافیک در دایا آرتز را چک کنید و هر سرویس مورد نظر را جداگانه بررسی کنید. البته واحد صنفی مورد نظر که در ایران تعرفه خدمات طراحی گرافیک را تعیین می‌کند: انجمن صنفی طراحان گرافیک یا همان (IGDS) است.

 

4-چه کسی تعیین کننده صنفی خدمات طراحی گرافیک است؟

- انجمن صنفی طراحان گرافیک یا همان (IGDS) تعیین کننده اصلی تعرفه های خدمات طراحی گرافیک در ایران است و تعرفه های اصلی و استاندارد پلتفرم طراحی گرافیک دایا آرتز نیز بر اساس همین تصویبات صنفی است. ماموریت این صنف این چنین عنوان شده است :

در چند دهه ی گذشته تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بزرگی روی داده و پیشرفت چشمگیری در عرصه‌ی فناوری و دسترســی آسان و همگانی به ابزار و امکانات جدید به دســت آمده است. این دو مولفــه؛ ضرورت تغییر و هماهنگی با شــرایط‌ جدید، به خصــوص در عرصه های ارتباطات و استراتژیک را نشان می دهد. براساس این ضرورت، ا نجمن های مردم نهاد نیز در حال دگرگونی هستند. انجمن صنفی ما نیز، که ارتباطات هسته ی اصلی فعالیت حرفــه ای آن را تشــکیل می دهد، از این  قاعده مستثنی نیســت و باید هرچه سریع تر خود را بــا بازار کار و جامعــه‌ی  تحول یافته‌ی امروزی هماهنگ کند. شانزده سال از آغاز فعالیت انجمن صنفی طراحان میگذرد و وقت آن رســیده که گرافیک ایــران موضوع ضرورت تحول و دگرگونی در خط مشــی این انجمن با تک تک اعضا در میان گذاشته شود.

در تهیه این پیش‌نویس از نظر حدود 50 نفر  از اعضا که در نشریه ی «جهت اطلاع» شماره ی صفر و 39 دوره ی جدید منتشر شده بود و همچنین نظر تعدادی از پیشکسوتان که در نشریه ی «حرفه هنرمند» شماره 46 به چاپ رسیده بود استفاده شده است.همچنین با مطالعه فعالیت انجمن های بین المللی مشابه از جمله «ایکوگرادا» و انجمن طراحان گرافیک از تجربه ی آنها نیز استفاده شده است.

بر این اساس هیات مدیره برای رسیدن به چشم اندازی تحول جویانه، اقدام به تدوین پیش نویس سند استراتژیک برای همفکری بیشتر در اختیار شما قرار می دهد.

شما می‌توانید تعرفه های تعیین شده توسط صنف طراحان گرافیک ایران را در تعرفه های طراحی گرافیک در سال 1401 مطالعه کنید که البته این تعرفه ها همان تعرفه های خدمات طراحی گرافیک دایا آرتز است.

5-آیا دستمزد همه طراحان گرافیک بر اساس تعرفه صنفی محاسبه می‌شود؟

- خیر. بسیاری از طراحان در حد و اندازه ایی نیستند که کارشان طراحی اصولی یا حتی استاندارد شناخته شود، بنابراین بسیاری از طراحان دستمزد هایشان پایین تر از قیمت صنفی است چرا که خدماتشان ضعیف تر و نامناسب است. البته از حق نگذریم بسیاری از همکاران طراح گرافیک نیز، سرویس هایشان حرفه ای تر از استاندارد است، بنابراین قیمت طراحی ایشان بالا تر از قیمت صنفی خواهد بود. همانطور که دایا آرتز ضمن داشتن پلن ها و تعرفه های استاندارد، خدمات طراحی گرافیک با سرویس های حرفه ای و خدمات فرا تر از استاندارد نیز دارد.

 

6-قیمت های بسیار پایین و مضحک در طراحی گرافیک

- همانطور که گفتیم طراحی گرافیک اگر در سطح پایینی باشد قیمت آن نیز به مرابت پایین تر است.

 

7-قیمت های بسیار بالا و تعجب آور در طراحی گرافیک

- سفارشات برند محور و همچنین هزینه دستمزد بسیاری از طراحان به نام و مشهور نیز بالا است. سه دلیل زیر اصلی ترین دلیل گران تر بودن سرویس های طراحی گرافیک هستند :

  • طراح گرافیک مشهور باشد و طبق برند شخصی اش طراحی کند.
  • سفارش طراحی گرافیک دارای خدماتی بیشتر از خدمات استاندارد در پروسه طراحی باشد.
  • سطح کاری طراح مورد نظر بالا و در درجه بالا تر از استاندارد قرار داشته باشد.

 

8-در نهایت قیمت تعرفه طراحی گرافیک چگونه تعیین می‌شود؟

- به صورت ساده باید گفت، روش قطعی برای تعیین قیمت های طراحی گرافیک وجود ندارد اما تعرفه های صنفی استاندارد و مطابق سطح استاندارد طراحان می‌باشند.

 

وبلاگ دایا آرتز