تلگرام مارکتینگ زیر مجموعه مهمی از دیجیتال مارکتینگ است! از آنجایی که تلگرام یک سرویس پیام رسان و شبکه مجازی قدرتمند است، مارکتینگ در پلتفرم تلگرام یکی از شیوه های دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. تلگرام مارکتینگ شیوه ها و روش های خاص خود را دارد و به صورت خلاصه یکی از دلایلی محبوبیت آن در کشور ایران بر اساس محبوبیت تلگرام اتفاق افتاده است! و همچنین تلگرام مارکتینگ یکی از شیوه های نسبتا ارزان قیمت تر مارکتینگ محسوب می‌شود! البته اصلا تصور نکنید که تلگرام مارکتینگ آسان است یا به سادگی می‌توان آن را فرا گرفت و اجرا کرد.

 

در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانید :

  1. تلگرام مارکتینگ چیست؟
  2. تاریخچه تلگرام مارکتینگ
  3. اهداف تلگرام مارکتینگ چیست؟
  4. شاخه های تلگرام مارکتینگ چیست؟
  5. مزیت های تلگرام مارکتینگ چیست؟
  6. انواع بازاریابی در تلگرام چگونه است؟
  7. تکنیک های دیگر تلگرام مارکتینگ چیست؟
  8. چرا تلگرام مارکتینگ در ایران محبوب است؟
  9. مشکل های تلگرام مارکتینگ چیست؟
  10. چه کسب و کار هایی به تلگرام مارکتینگ نیاز دارند؟
  11. افزایش تلگرام مارکتینگ پس از فیلتر اینستاگرام

 
«تلگرام مارکتینگ (Telegram Marketing) چیست؟» 

 

1- تلگرام مارکتینگ چیست؟

تعریف کوتاه تلگرام مارکتینگ

تلگرام مارکتینگ، راهی برای جذب مشتریان جدید و تعامل با آنها، از طریق ایجاد انجمن‌هایی در تلگرام (کانال‌ها و گروه‌ها، تبلیغات، ساخت ربات‌ها و حفظ ارتباطات با کاربران) است.

تعریف بالا، ابتدایی ترین تعریف و خلاصه ترین تعریف برای تلگرام مارکتینگ است. تلگرام مارکتینگ یا همان بازاریابی در تلگرام از معدود اصطلاحاتی است که در سیستم کسب و کار های ایران و اکوسیستم استارت آپ های ایرانی بسیار استفاده می‌شود. اما چرا این اصطلاح صرفا در بازار ایران و دیجیتال مراکتینگ کشور ما برجسته شده است؟ در انتهای این مقاله به این موضوع اشاره خواهیم کرد اما در قدم به تاریخچه این شیوه دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت و سپس مهم ترین عناصر مارکتینگ در تلگرام را برای شما بررسی خواهیم کرد.

 

2-تاریخچه تلگرام مارکتینگ

تلگرام مارکتینگ از کجا آغاز شد؟

بستر تلگرام مارکتینگ که بسیاری از متخصصان خارجی آن را زیر مجموعه بازاریابی از طریق پیامرسان ها یا همان «messenger marketing» می‌دانند همزمان با لانچ تلگرام، ساخته شد. البته در چند سالی هست که تلگرام مارکتینگ ارزش و جایگاه خاص خود را پیدا کرده است. در سال 1400 شمسی در ایران بیشترین مقالات و تحقیقات در زمینه تلگرام مارکتینگ توسط توسعه دهندگان کسب و کار صورت گرفت. البته پیش از آنکه نگاه تخصصی نسبت به تلگرام مارکتینگ به وجود بیاید هم کاربران و صاحبان کسب و کار بسیاری نیز به صورت غیر تخصصی از مارکتینگ در تلگرام استفاده می‌کردند. به صورت کلی هر گونه تبلیغ توسط یک برند تجاری یا هر کسب و کاری در تلگرام از مصداق ها و مثال های تلگرام مارکتینگ است. پس اگر تا به حال برای استخدام منابع انسانی خود از بستر کانال ها و گروه های تلگرامی استفاده کرده اید یا حتی با تلگرام مشتریان خود را هدایت و از آن ها پشتیبانی کرده اید یا اصلا برای کسب و کار خود یک کانال تلگرامی به خصوص افتتاح کرده اید و در آن به تولید محتوا پرداخته اید؛ می‌گفت شما تجربه های کوچکی در زمینه تلگرام مارکتینگ یا همان بازاریابی در تلگرام داشته اید!

 

3-اهداف تلگرام مارکتینگ چیست؟

هدف های مارکتینگ در تلگرام چیست؟

هدف های گوناگونی از مارکتینگ در تلگرام وجود دارد. بر اساس نوع کسب و کار شما و استراتژی کلی مارکتینگ شما، شیوه ها و هدف های متفاوتی برای استفاده از تلگرام مارکتینگ به وجود می‌آید. با این حال در موارد زیر سعی کردیم که شیوه ها و هدف های متفاوتی از تلگرام مارکتینگ را برای شما توضیح دهیم تا ذهنیت شما نسبت به کاربرد تلگرام مارکتینگ شفاف شود البته هدف های زیر شامل هدف های کلی تری در استفاده از تلگرام نیز می‌شود :

  • افزایش فروش کالا یا خدمات و بالا بردن نرخ تبدیل
    - ساده ترین هدف از تلگرام مارکتینگ افزایش فروش است. تلگرام می‌تواند بستر مجازی مناسبی برای یک فروشگاه باشد!
  • افزایش بازدید از سایت و بالا بردن ترافیک سایت
    - در صورتی که شما صاحب یک سایت یا وبلاگ باشید با استفاده از تبلیغات در گروه های تلگرامی می‌توانید کاربران را به سایت خود و یا بلاگ های اینترنتی خود هدایت کنید و بازدید های خود را افزایش دهید یا حتی ارگانیک سرچ خود را بهبود ببخشید.
  • پشتیبانی از مشتریان یا ایجاد یک روابط عمومی
    - تلگرام و ابزار هایش در ساده ترین شکل خود می‌توانند برای شما یک پایگاه روابط عمومی یا حتی بستری مناسب برای پشتیبانی از مشتریان شما باشند.
  • توسعه برند و افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما
    - برند شما می‌تواند در بستر های تلگرام مانند کانال تلگرام خود را معرفی و ارائه دهد. بسیاری از مخاطبان شما ممکت است در تلگرام حضور پر رنگ تری داشته باشند.
  • کسب درآمد از تبلیغات و ایجاد یک بستر تبلیغاتی!
    - تلگرام می‌تواند شما را به یک کسب درآمد مستقل برساند! با ایجاد یک بستر مطمئن می‌توانید برای کسب و کار خود رایگان تبلیغ کنید یا حتی به کسب و کار های دیگر در ازای دریافت هزینه تبلیغات بفروشید!
  • اتوماسیون فرایند های تکراری یا خودکار سازی فرایند ها
    - هر کسب و کاری می‌تواند شامل یک سری فرایند های تکراری شود که با ربات های تلگرام و بسیاری امکانات دیگر می‌توان این فرایند های تکراری را خودکار و اتوماسیون کرد!
  • بستری برای اشتراک گذاری محتوا های کسب و کار شما
    - توسط تلگرام می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود یا محتوا مورد نیاز کاربرتان را به آسانی به اشتراک بگذارید.
  • از همه این اهداف مهم تر : می‌توانید در تلگرام تبلیغات کنید
    - جذب مخاطب از طریق تلگرام برای بخش های دیگر کسب و کارتان می‌تواند مهم ترین هدف تلگرام مارکتینگ باشد

تا اینجا دانستیم پیش از ورود به تلگرام مارکتینگ باید هدف های مهم کسب و کار خود را بشناسید و آن ها را انتخاب کنید! قطعا می‌دانید که نمی‌شود همه چیز را با هم داشت پس بر اساس بیزینس مدل خود می‌توانید هدف های خود از ورود به تلگرام مارکتینگ را مشخص کنید. توجه کنید که هدف خود را به جزئی ترین روش ممکن بیان کنید تا خیلی کلی به نظر نرسد. برای مثال در صورتی که قصد دارید برای فروشگاه غیر مجازی خود مشتری جذب کنید هدف خود را به صورت دقیق اینگونه عنوان کنید که می‌خواهید با استفاده از امکانات x و بستر y  در تلگرام مارکتینگ به جذب مشتری و هدایت آن به فروشگاه حقیقی خود بپردازم. شاید باورش کمی سخت باشد یا حتی مسخره به نظر برسد. تلگرام مارکتینگ بخش های گسترده ایی دارد و انتخاب ابزار از میان امکانات تلگرام برای دستیابی به هدف مارکتینگ شما می‌تواند گیج کنند شود!

 

4- ابزار های تلگرام مارکتینگ چیست؟

شاخه های تلگرام مارکتینگ چیست؟

تلگرام ابزار های گوناگونی را برای شما به وجود آورد تا بتوانید از آن به مارکتینگ در تلگرام به پردازید. بخشی از این ابزار ها به شرح زیر هستند که در بخش تکنیک های تلگرام مارکتینگ هدف و کاربرد آن ها را به صورت تخصصی تر بررسی می‌کنیم :

  1. کانال های تلگرامی
  2. گروه های تلگرامی
  3. اکانت تلگرامی و بیوگرافی آن
  4. سرچ جهانی کانال ها و گروه های تلگرام
  5. هشتگ گذاری و طبقه بندی محتوا در سرچ
  6. ربات های تلگرامی با قابلیت توسعه آزاد
  7. تبلیغات از طریق پروکسی و بستر اصلی تلگرام
  8. آرشیو مطالب و بستر نشر محتوا یا فراخوان
  9. امکان برگزاری صوتی یا تصویری فراخوان ها

به ترتیب اولویت مهم ترین و کامل ترین شاخه ها و ابزار های تلگرام مارکتینگ 9 مورد بالا هستند. این 9 ابزار که بر اساس هدف گذاری شما لزوما به همه آن ها مورد نیاز نیست و شیوه های استفاده از هر کدام از آن ها می‌تواند انواع مختلفی نیز داشته باشد تنها ابزار های کاربردی تلگرام در تلگرام مارکتینگ هستند.

 

5- مزیت های تلگرام مارکتینگ چیست؟

علت استفاده از تلگرام مارکتینگ چیست؟

  • تلگرام در ایران محبوب است و جایگزین واتساب و واتساب بیزینس شده است
  • هزینه های فعالیت در تلگرام بسیاری پایین است و تولید محتوا در آن توجیه اقتصادی دارد.
  • به مراتب تبلیغات در آن شخصی سازی شده تر و ارزان قیمت تر است.
  • از بستر های مهم برای پشتیبانی از مخاطب یا ارسال فایل های سنگین برای مخاطبان است.
  • می‌تواند یکی از بستر های مجازی برای فروشگاه ها یا اعلام اخبار یک کسب و کار باشد.
  • در فیلترینگ اینستاگرام از موفق ترین بستر ها برای جایگزین شدن با پیج های فروشگاه است.
  • آنلاین شاپ ها در آن مشتریان اصلی خود و مخاطبان وفادار خود را هدایت می‌کنند.

 

«خدمات طراحی تلگرام چیست؟»

 

6- انواع بازاریابی در تلگرام چگونه است؟

شیوه های تلگرام مارکتینگ چیست؟

با راه اندازی کانال تلگرام یا استفاده از بازدید ها و مخاطبان یک کانال تلگرام یا گروه تلگرام می‌توانید به تبلیغات در آن ها بپردازید. شیوه های منحصر به فرد زیادی برای شروع تبلیغات در کانال ها و گروه های تلگرامی وجود دارد. برای مثال با طراحی بنر تلگرامی می‌توانید یک مسیر تبلیغاتی قدرتمند را در کانال ها و گروه های تلگرامی آغاز کنید! با تولید محتوا در کانال های تلگرام و همچنین کانال شخصی خودتان می‌توانید یک بستر تبلیغات رایگان برای خود و یا یک بستر برای ارائه خدمات تبلیغاتی بسازید. برای مثال با طراحی پست تلگرام و شروع تولید محتوا تخصصی در بستر های تلگرام مخاطبان را جذب می‌کنید و در ازای ارائه رایگان محتوا به آن ها تبلیغات نشان می‌دهید!

  1. ساخت کانال تلگرام، طراحی آواتار تلگرام مناسب و شروع برند سازی برای آن و آغاز تولید محتوا تخصصی برای دریافت تبلیغات
  2. ساخت گروه تلگرامی، طراحی آواتار تلگرام مناسب و شروع برند سازی برای آن و آغاز تولید محتوا تخصصی برای دریافت تبلیغات
  3. ساخت کانال تلگرامی برای کسب و کار خودتان و فروش محصولات یا خدمات در آن
  4. بازاریابی و تبلیغات در کانال ها و گروه های تلگرامی با هدف جذب مشتری یا افزایش بازدید

این ها تنها بخشی از تمامی روش های موجود برای بازاریابی در تلگرام هستند. تلگرام بستر خلاقیت ها است و می‌توانید با استفاده از امکانات آن به شیوه های مختلف دیگر تلگرام مارکتینگ دست پیدا کنید...

 

7- تکنیک های دیگر تلگرام مارکتینگ چیست؟

شیوه های فرعی در تلگرام مارکتینگ چیست؟

ساخت ربات برای دریافت سفارش یا ارسال محتوا به صورت خودکار یا همچنین خودکار کردن فرایند های تکراری کسب و کار شما می تواند از شیوه های مارکتینگ در تلگرام باشد.

8- چرا تلگرام مارکتینگ در ایران محبوب است؟

چه کشور هایی از تلگرام استفاده می‌کنند؟

ایرانیان به علت امکانات شخصی بسیار زیاد تلگرام آن را دوست دارند اما تلگرام حتی در کشور روسیه ( کشور بومی و محل استقرار تلگرام ) نیز پیام رسان اول نیست! تنها در کشور ایران و چند کشور دیگر پیام رسان تلگرام محبوب و شماره اول است. به آمار زیر توجه کنید :

  

 

9- مشکل های تلگرام مارکتینگ چیست؟

مهم ترین مشکل های تلگرام مارکتینگ چیست؟

1- فیلترنیگ تلگرام از مهم ترین مشکلات تلگرام مارکتینگ است. گاهی مشتریان یا مخاطبان به علت فیلترینگ ممکن است تلگرام خود را تا مدت ها باز نکنند!

2- تلگرام بستر مناسب و محبوب در ایران است! و مخاطبان خارجی یا مشتریان شما در صورتی که ایرانی نباشند از آن استقبال زیاد نخواهند کرد. کشور های اروپایی و قاره امریکایی یا حتی بسیاری از کشور های خاورمیانه به تلگرام اعتماد کافی را ندارند! پس در صورتی که کسب و کار شما وابسته به مخاطبان خارجی است نخست میزان محبوبیت تلگرام را برای آن ها بررسی کنید!

 

10- چه کسب و کار هایی به تلگرام مارکتینگ نیاز دارند؟

چه کسب و کار هایی می‌توانند از تلگرام مارکتینگ استفاده کنند؟

تقریبا همه کسب و کار ها می‌توانند از تلگرام مارکتینگ استفاده کنند. مهم تر از همه آنلاین شاپ ها و فروشگاه ها می‌توانند بستر تلگرامی خود را فراهم کنند و در آن به فروش محصولات خود برپردازند!

 

11- افزایش تلگرام مارکتینگ پس از فیلتر اینستاگرام

آیا تلگرام پس از فیلتر اینستاگرام در پاییز 1401 محبوب تر شده؟

میزان بازدید از پیام‌ها و پســت‌های تلگرام از ۱/۲میلیارد بازدید در اواسط شهریور بــه ۲/۸ میلیارد  بازدید در اواســط مهر رســیده اســت. درنتیجه فیلرتینگ اینستاگرام، تلگرام را قدرتمند تر کرد!

 

 

وبلاگ دایا آرتز