در این مقاله به ترتیب عناوین زیر خواهید خواند :

  1. مقدمه ایی برای این مقاله
  2. تایپوگرافی چیست؟
  3. لوگو تایپوگرافی چیست؟ لوگو نوشتاری چیست؟
  4. انواع لوگو تایپوگرافی - نوشتاری چیست؟
  5. لوگو تایپ درست است یا لوگو تایپوگرافی؟
  6. آیا برای طراحی لوگو تایپوگرافی باید تایپوگرافی دانست؟!

 

«تایپوگرافی چیست و چه تفاوتی با لوگو تایپوگرافی دارد؟» 

1- مقدمه ایی برای این مقاله

به صورت کلی می بایست برای تایپوگرافی و لوگو تایپوگرافی تفاوتی قائل باشیم. طراحی تایپوگرافی با طراحی لوگو تایپوگرافی متفاوت است و اشتباه به کار بردن لفظ این دو مورد بسیار عادی است. لوگو نوشتاری یا همان لوگو تایپوگرافی که در بسیاری از موارد مترادف هم دیگر به کار می‌روند شیوه ایی از متود های طراحی لوگو هستند اما ابدا نباید لغت تخصصی تایپوگرافی را با طراحی لوگو تایپوگرافی اشتباه گرفت چرا که این دو عنوان با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. همانطور که در مقاله دیگری به شکل تخصصی بررسی کرده ایم، کالیگرافی نیز با طراحی لوگو تصویری نیز متفاوت است. به صورت خیلی ساده، در بین فرهنگ هنری عوام این دو اصطلاح بسیار در جای یک دیگر به کار می‌روند و در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوتفاهم بپردازیم.

2- تایپوگرافی چیست؟

بر اساس تعاریف زیر، تایپوگرافی ابدا ارتباط مستقیمی با طراحی لوگو ندارد و درواقع یک هنر بسیار کلی تر و تخصصی تر از دانش طراحی لوگو در زمینه طراحی گرافیک است اما با استفاده از هنر تایپوگرافی می توان لوگو های نوشتاری زیبایی نیز طراحی کرد و آن بهره جست :

تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری هنر و فن حروف‌چینی (حروف‌نگاری) برای نمایش زبان است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری. تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری. چینش حروف شامل حالت قلم، پوینت، مقدمه (فاصلهٔ خط) می‌شود.

معانی مختلفی برای واژه تایپوگرافی در لغت‌نامه می‌توانید پیدا کنید. چند تای آن‌ها را در زیر می‌بینید:

 

  1. تایپوگرافی، هنر چیدمان تایپ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است.
  2. تایپوگرافی، هنر پردازش متن، برای رسانه‌های چاپی است.
  3. تایپوگرافی عبارت است از انتخاب و طرح‌ریزی تایپ برای چاپ.
  4. تایپوگرافی «زبان بصری»است؛ هنر نوشتن کلمه یا جملات بسیار کوتاه با شکل وُ سبکی ویژه که «بار» تصویری و «نمایشی» بالایی دارد و «هویت»چیزی را می رساند.


اما به صورت جامع تر می‌توان گفت تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.

۳- لوگو تایپوگرافی چیست؟ لوگو نوشتاری چیست؟

لوگو نوشتاری یا لوگو تایپوگرافی یکی هستند و عموما به طراحی لوگو ایی گفته می‌شوند که در طراحی آن بیش از تصویر از متن، کلمه، حروف، چیدمان و فاکتور های تایپوگرافی و طراحی فونت استفاده شده باشد.

۴- انواع لوگو تایپوگرافی - نوشتاری چیست؟

طراحی لوگو نوشتاری شامل دو سبک کلی است :

- طراحی لوگو نوشتاری در سبک لوگو مونوگرام

که آن را با عنوان انگلیسی "Letter mark" می‌شناسند. این لوگو ها شامل تنها یک یا نهایتا سه حرف انگلیسی که سر واژه های نام برند یا محصول است انتخاب می‌شوند.

- طراحی لوگو نوشتاری ساده

که آن را عموما لوگو تایپوگرافی "Word mark" می‌گویند و شامل اسم برند است. این لوگو ها شامل یک کلمه یا دو یا حتی سه کلمه کامل می‌شوند.

۵- لوگو تایپ درست است یا لوگو تایپوگرافی؟

هر دو اصطلاح درست است اما لوگو تایپوگرافی بسیار رایج تر است.

۶- آیا برای طراحی لوگو تایپوگرافی باید تایپوگرافی دانست؟!

دانستن هنر تایپوگرافی اثر چشم گیری در طراحی لوگو نوشتاری می گذارد و طراح را حرفه می‌کند.

 

وبلاگ دایا آرتز