در این مقاله مطابق فهرست زیر می‌خوانید :

  1. کالیگرافی چیست؟
  2. نقاشی خط یا خوش نویسی؟!
  3. تاریخچه کالیگرافی چیست؟
  4. ارتباطی کالیگرافی با انواع طراحی لوگو
  5. تفاوت طراحی لوگو تایپوگرافی با کالیگرافی حروف چیست؟
  6. اثر کالیگرافی بر طراحی برند
  7. اثر کالیگرافی بر تبلیغات و بازاریابی
  8. کاربرد های مختلف کالیگرافی

 
«کالیگرافی چیست؟» 

۱- کالیگرافی (calligraphy) چیست؟

کالیگرافی یا هنر خوش‌نویسی که به زیبا نوشتن و فرم دادن به حروف در زبان های مختلف گفته می‌شود، کالیگرافی نام دارد. ترجمه تخصصی این هنر همان خطاطی یا خوش‌نویسی است که عمدتا به صورت کلی زیبا نویسی نیز گفته می‌شود. نوشتن با خلاقیت و تغییر ضخامت و ایجاد حس و حالی متفاوت در حروف یک هنر بی نظیر و بسیار کاربردی است.  این هنر با طراحی حروف متفاوت است! طراحی حروف یعنی طراحی فونت و ایجاد شکل نوشتن های مختلف در زبان های مختلف، مانند فونت نازنین یا فونت هما یا فونت کودک که از معروف ترین فونت های ایرانی هستند؛ اما کالیگرافی یک هنر متفاوت است. کالیگرافی به صورت تخصصی ترکیب هنر گرافیک و هنر طراحی حروف و طراحی فونت است. برای ایجاد یک کالیگرافی نیاز است دانش مختصری از زیبا‌شناسی و طراحی گرافیک داشته باشید. دانستن هنر های زیر بخشی از کالیگرافی است :

  • طراحی حروف و طراحی فونت
  •  خوش‌نویسی و خطاطی
  • طراحی گرافیک و زیبا شناسی
  • صفحه آرایی و چینش حروف

به صورت خلاصه و مختصر، جامع ترین جواب برای پاسخ به 《کالیگرافی چیست؟》 این است : هنر شکل دهی و زیبا نویسی حروف به صورت دستی و سنتی.

Calligraphy is the art of forming beautiful symbols by hand and arranging them well. It's a set of skills and techniques for positioning and inscribing words so they show integrity, harmony, some sort of ancestry, rhythm and creative fire

 

۲- نقاشی خط یا خوش نویسی؟!

نقاشی خط یا همان کالیگرام (Calligram) متفاوت از خوش‌نویسی یا کالیگرافی (calligraphy) است. این مقاله به شکل مختصری برای تفاوت های نقاشی خط با خوش‌نویسی یا کالیگرافی توضیحاتی آماده کرده است که تخصصی نیست اما باید در نظر بگیرید منظور از نقاشی‌خط، هنر نقاشی‌خط ایرانی است که شکل بسیار پیشرفته و متفاوتی از نمونه های خارجی نقاشی‌خط می‌باشد و اثار نقاشی‌خط خارجی با اثار نقاشی‌خط ایرانی قابل مقایسه نیست. به هر حال نباید کالیگرام یا همان نقاشی‌خط با کالیگرافی اشتباه گرفته شود. درواقع در نقاشی‌خط از کالیگرافی نیز می‌توان استفاده کرد. اما نقاشی‌خط کالیگرافی نیست!

 

۳- تاریخچه کالیگرافی چیست؟

تاریخچه گالیگرافی بسیار بلند و طولانی است. اما به صورت کلی می‌شود این موارد را در خصوص آن یاداور شد که کالیگرافی یک هنر با سابقه طولانی در بین بشر است. همزمان با توسعه کتبات سنتی و مجددا با توسعه چاپ صنعتی و تهیه اوراق و کاغذ های خوش‌نویسی، کالیگرافی اوج ها و نقاط عطف خود را سپری کرده. در آسیا کشور هایی مانند چین و ژاپن و ویتنام و غیره در تاریخ خود پیشنه هایی از کالیگرافی و خوش‌نویسی را دارند. در آسیای مرکز کشور های مسلمان و اسلامی مانند ایران و عربستان و کشور های عرب زبان دیگر نیز در تاریخ خود بخش قابل توجهی از تاریخ کالیگرافی را به نام خود ثبت کرده اند، کوچیک ترین راه آورد سال ها هنر اسلامی، خط کوفی است و در اروپا همزمان با افزایش کتابت و چاپ صنعتی خط هایی مانند خط گوتیک از نتایج توسعه و رشد در هنر کالیگرافی است. شما می‌توانید تاریخچه کالیگرافی را به صورت تخصصی در مقاله《تاریخچه کالیگرافی چیست؟》 مطالعه کنید.

 

۴- ارتباطی کالیگرافی با انواع طراحی لوگو

طراحی لوگو انواع مختلفی دارد. طراحی لوگو نوشتاری و طراحی لوگو تصویری و طراحی لوگو ترکیبی، سه عدد از این انواع طراحی لوگو هستند. اما عمدتا طراحی لوگو نوشتاری یا همان طراحی لوگو تایپوگرافی با کالیگرافی اشتباه گرفته می‌شود! اما چرا؟! در پارگراف بعدی به بررسی این مشکل پرداخته ایم. 

در صورتی که می‌خواهید به صورت تخصصی با انواع طراحی های لوگو آشتا شوید مقاله《انواع طراحی لوگو چیست؟》 را از دست ندهید.

 

۵ - تفاوت طراحی لوگو تایپوگرافی با کالیگرافی حروف چیست؟

تایپوگرافی یا هنر مدرن طراحی گرافیک در زمینه طراحی لوگو نوشتاری از مصداق های هنر برای توسعه کسب و کار ها و برند سازی است. این هنر ارزشمند که با علم راه اندازی کسب و کار نیز ترکیب شده است به شکلی مدرن از کالیگرافی است که کالیگرافی محسوب نمی‌شود. کالیگرافی و تایپوگرافی در موارد زیر با یک دیگر اختلاف دارند :

 

  1. هدف تایپوگرافی طراحی لوگو نوشتاری است و کالیگرافی یک دیدگاه زیبا‌ شناسی برای خوش‌نویسی متون مختلف را دارد.

  2.  کالیگرافی عموما بر محور نوشتن هر مقدار نوشته از یک حرف و تکرار آن تا یک کتاب قطور می‌شود اما تایپوگرافی عموما بر سر طراحی یک حرف یا یک کلمه یا نهایتا چند کلمه است تا در طراحی لوگو و برند سازی دخیل باشد.

  3. کالیگرافی به صورت دستی و غیر نرم افزاری انجام می‌شود و ارزش آن به طراحی سنتی است. اما تایپوگرافی صرفا برای اتود های اولیه خود از طراحی سنتی استفاده می‌کند و در اصل دیجیتال است.

 

در صورتی که بخواهید با انواع طراحی لوگو نوشتاری آشنا شوید، مقاله 《انواع لوگو نوشتاری چیست؟》 مناسب شماست.

 

6- اثر کالیگرافی بر طراحی برند

عموما طراحان موفق در طراحی گرافیک که طراحی لوگو نوشتاری یا همان طراحی لوگو تایپوگرافی را به صورت فوق العاده متفاوت و جذاب انجام ‌می‌دهند با هنر کالیگرافی آشنا هستند. این اشخاص ذهنیت خوبی برای طراحی لوگو نوشتاری دارند چرا که در کالیگرافی و طراحی حروف توانمند هستند.

 

۷- اثر کالیگرافی بر تبلیغات و بازاریابی

در طراحی پوستر ها و طراحی تراکت های تبلیغاتی و نوشتن محتوا آن ها از کالیگرافی استفاده می‌شود. البته این مورد استفاده خاص است. به هر حال در تبلیغ نویسی و طراحی پوستر های نمایشگاه های هنری و گاهی پوستر های تبلیغاتی از این روش استفاده می‌شود.

۸- کاربرد های مختلف کالیگرافی (calligraphy)

  • زیبا شناسی و لذت بردن از درک هنری آن
  • در طراحی لوگو به عنوان یک تجربه کاری برای طراح
  • در طراحی تبلیغات و تبلیغ نویسی و شکل بصری بازاریابی
  • در کتابت و بازنویسی متون قدیمی یا کتاب های مهم
  • در دکوراسیون به عنوان استفاده از تابلو های کالیگرافی
وبلاگ دایا آرتز