فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. چرا باید انواع سبک های طراحی لوگو مختلف را بشناسیم؟
  2. طراحی لوگو چه بود؟! و انواع لوگو چه دسته هایی هستند؟
  3. آیا لوگو یا نشان همان آرم است؟!
  4. طراحی لوگو نوشتاری چیست؟ سبک طراحی لوگو نوشتاری
  5. طراحی لوگو تصویری چه فرقی با طراحی لوگو نوشتاری دارد؟
  6. طراحی لوگو ترکیبی چگونه انجام می‌شود؟ سبک طراحی لوگو ترکیبی
  7. آیا تمام طراحان طراحی لوگو را به یک شکل دسته بندی می‌کنند؟
  8. آیا همه انواع لوگو ها به اتود اولیه نیاز دارند؟

 

1- چرا باید انواع سبک های طراحی لوگو مختلف را بشناسیم؟

سوالی بسیار ساده و در عین حال مهم. شناختن شیوه ها و سبک ها مختلف طراحی لوگو اصلا ضروری نیست. سبک های طراحی لوگو مختلف را همه مردم نیاز نیست بشناسند چرا که نیازی به شناخت گرافیک و اصول برندینگ ندارند اما صاحبان کسب و کار و مشاوران و توسعه دهندگان مشاغل یا فعالیت های غیر تجاری می‌بایست نسبت به شیوه های طراحی لوگو و سبک لوگو و انواع طراحی لوگو آشنایی کامل داشته باشند. سوال هنوز بی پاسخ مانده است؛ چرا؟!
صاحبان کسب و کار و بیزینس من ها برای توسعه برند یا ایجاد هویت بصری کسب و کارشان قطعا به لوگو نیاز خواهند داشت؛ حال اگر یک مشاور توسعه کسب و کار یا مدیر عامل یک شرکت استارت آپی یا حتی یک مدیر ارشد اجرایی نداند که سبک لوگو شرکت و فعالیتشان چیست، چگونه می‌تواند مدعی شود که عاشق برند و کارش است و چگونه حتی می‌خواهد موفق باشد؟! موفقیت اتفاقی نیست. یادگیری فعال و مستمر آغاز موفقیت است. اگر یکی از صاحبان کسب و کار های موفق آینده هستی نیاز داری سبک های لوگو رو بشناسی. برند دایا پشتیبان شماست. بریم برای شناخت سبک های لوگو. 

اگر هنوز با مزیت ها و اثر طراحی لوگو بر برند تجاری خودت آشنا نیستی مقاله مزیت های طراحی لوگو رو بخون و استفاده کن.

2- طراحی لوگو چه بود؟! و انواع لوگو چه دسته هایی هستند؟

امیدوارم تعریف طراحی لوگو را فراموش نکرده باشید. لوگو همان نشان یا نشانه گرافیکی است که هویت برند شما را می‌سازد. نام برند شما مانند اسم کوچک و لوگو یا نشان همان نام خانوادگی شخصیت برند شما است. تجرمه دقیق طراحان گرافیک پارسی برای لغت انگلیسی لوگو (logo) برابر با نشانه است. هر کسب و کار یا فعالیتی می‌تواند دارای لوگو باشد اگر و تنها اگر نیاز به برند سازی داشته باشد. به شکل خلاصه انواع لوگو به دسته های زیر تقسیم می‌شود :

البته این دسته بندی برای طراحی لوگو و انواع سبک لوگو یک کلیشه عمومی است و بر اساس دانش گرافیک سبک های لوگو می‌توانند مبتنی بر موارد مختلفی باشند. در این دسته بندی عمومی، سبک های طراحی لوگو بر اساس عنصر و حالت های استفاده از متن یا تصویری به وجود آمده است. لوگو و نشانه می‌توانند بر اساس نوع و شیوه انتقال مفهوم یا حتی سبک های هنری مختلف و اساس های مختلفی دسته بندی شوند.

بر حسب اتفاق اگر می‌خوای به صورت دقیق تر با طراحی لوگو یا تعریف لوگو و کاربردش آشنا بشی به مقاله لوگو چیست؟ سر بزن و ازش لذت ببر.

3- آیا طراحی لوگو یا نشان همان آرم است؟!

قبل از شروع هر چیز باید این مسئله را روشن کنیم که لوگو یا نشانه همان آرم است یا خیر؟ در پاراگراف قبلی اشاره کردیم که لوگو و طراحی لوگو در ایران به صورت صنفی با عنوان نشانه و طراحی نشانه نیز شناخته می‌شود اما آیا به کار بردن اصطلاح آرم برای لوگو نیز صحیح است؟ خیر؛ به کار بردن اصطلاح آرم برای لوگو غلط است.

لوگو یا نشانه شامل برند شما می‌شوند و نشان دهنده برند شما هستند. برندینگ کسب و کار شما با لوگو شناخته می‌شود اما آرم لزوما همان لوگو برند شما نخواهد بود. آرم ها می‌توانند هر چیزی باشند، هر چیز که یادآور برند شما باشد و شما را به مخاطبتان یادآوری کند. هزینه طراحی آرم به مراتب پایین تر است چرا که جز خدمات اصلی طراحی گرافیک شناخته نمی‌شوند و ضمنا آرم ها درصد کمتری از برند را به نسبت لوگو ها در خود دارند.

4- طراحی لوگو نوشتاری چیست؟ سبک طراحی لوگو نوشتاری

‌لوگو نوشتاری یا تایپوگرافی زیرمجموعه و حالت های مختلفی را نیز شامل می‌شود اما به صورت خلاصه به لوگو هایی می‌گویند که در آن ها از متن، نوشتار، حروف و یا کلمات و یا اسم تجاری برند، استفاده شده باشد. درواقع هر لوگو یا نشانه ایی که شامل عناصر گرافیک متنی به عنوان عنصر اصلی طراحی اش در به کار رفته باشد، اصولا یک لوگو نوشتاری است. لوگو ها و نشانه های نوشتاری انواع مختلفی دارند اما در ایران به صورت عمومی لوگو نوشتاری خطاب می‌شوند. بد نیست که مروری بر انواع لوگو تصویری داشته باشیم :

  • لوگو نوشتاری حرفی یا لوگو مونوگرام که آن را با عنوان انگلیسی "Letter mark" می‌شناسند.
  • لوگو نوشتاری ساده که آن را عموما لوگو تایپوگرافی "Word mark" می‌گویند و شامل اسم برند است.

دایا آرتز به عنوان یک استارت آپ طراحی گرافیک هوشمند، فعال در زمینه طراحی لوگو نوشتاری است. می‌توانید برای مشاهده پلن های طراحی لوگو نوشتاری به تعرفه طراحی لوگو نوشتاری بروید.

5- طراحی لوگو تصویری چه فرقی با طراحی لوگو نوشتاری دارد؟

طراحی لوگو تصویری نیز به زیر ممجموعه ایی از سبک های طراحی لوگو تقسیم می‌شود که در آن اساس و پایه طراحی وجود تصویر است. تصاویر در طراحی لوگو تصویری بسیار مهم هستند و طراحی لوگو تصویری بر پایه یک تصویر، شکل، نماد، آیکون یا هر چیز غیر متنی انجام می‌شود. به لحاظ معنایی لوگو تصویری مقابل لوگو نوشتاری به کار می‌رود. انواع لوگو نوشتاری به صورت خلاصه موارد زیر هستند :

  • طراحی لوگو تصویری در قالب اجسام حقیقی یا تصاویر واقعی و رئال 
  • طراحی لوگو تصویری در قالب یک مفهوم انتزاعی یا غیر حقیقی
  • طراحی لوگو تصویری در قالب یک کاراکتر یا شخصیت که با عنوان "مَسکات" شناخته می‌شود؛ برای مثال مسکات های جام جهانی بسیار معروف هستند.
  • طراحی لوگو تصویری در قالب یک سمبول و نماد غیر متنی 

دایا آرتز یک پلتفرم هوشمند طراحی گرافیک است و در راس خدمات طراحی گرافیک دایا آرتز، طراحی لوگو قرار دارد. شما می‌توانید به آسانی در صفحه تعرفه طراحی لوگو تصویری به سفارش لوگو شخصی سازی خود بپردازید.

6- طراحی لوگو ترکیبی چگونه انجام می‌شود؟ سبک طراحی لوگو ترکیبی

طراحی لوگو ترکیبی، ترکیب شده لوگو تصویری و لوگو نوشتاری است که با آن ها آشنا شده اید. هرگاه در یک لوگو، هم از نوشتار و هم از تصویر استفاده شود، عموما به آن لوگو ترکیبی می‌گویند. طراحی لوگو ترکیبی به مراتب پر هزینه تر است لوگو تصویری و لوگو تصویری نیز از طراحی لوگو نوشتاری گران تر است. طراحی لوگو ترکیبی مناسب کسب و کار هایی است که استراتژی های خاصی در توسعه برندشان دارند.

به نظر شما آیا طراحی لوگو دایا آرتز، یک لوگو ترکیبی است؟ شما می‌توانید سبک و فلسفه فکری لوگو دایا آرتز در مقاله "سبک لوگو دایا آرتز" بخوانید.

7- آیا تمام طراحان طراحی لوگو را به یک شکل دسته بندی می‌کنند؟ 

- همانطور که گفتیم: خیر. دسته بندی سبک های لوگو به صورت نوشتاری، تصویری، ترکیبی صرفا یک دسته بندی عوام پسند و مناسب استفاده برای بازار طراحی گرافیک است؛ در بین طراحان گرافیک لوگو و نشانه ها به انواع و اقسام مختلفی دسته بندی می‌شوند.

8- آیا همه انواع لوگو ها به اتود اولیه نیاز دارند؟

- قطعا بله. تمامی خدمات طراحی گرافیک به صورت تخصصی نیاز به اتود اولیه دارند. لوگو تصویری و لوگو نوشتاری نیز از انواع خدمات طراحی گرافیک هستند، بنابراین به اتود اولیه در روند طراحی ایشان نیاز است.

وبلاگ دایا آرتز