فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. آیا طراحی لوگو جام جهانی 2022 قطر توسط یک ایرانی انجام شده است؟
  2. فرق لوگو جام جهانی و نماد (مَسکات) جام جهانی در فیفا چیست؟
  3. داستان طراحی مَسکات "لعیب" چیست؟ او چگونه به دنیا آمد؟
  4. سید حسین اجاقی کیست؟
  5. بررسی مسکات، شخصیت برند جام جهانی 2022 قطر
  6. بررسی فلسفه فکری لوگو جام جهانی قطر
  7. ویژگی های برجسته لوگو جام جهانی 2022 در قطر؟
  8. نگاهی بر سیر تاریخی طراحی لوگو جام جهانی

1-آیا طراحی لوگو تصویری جام جهانی 2022 قطر توسط یک ایرانی انجام شده است؟

- خیلی سریع یک سوتفاهم رسانه ایی را برطرف کنیم. طراحی لوگو جام جهانی 2022 قطر توسط یک ایرانی انجام نشده است. بلکه طراحی مَسکات یا همان نماد و شخصیت مجازی جام جهانی 2022 قطر،  طبق ایده امیر قطرتوسط یک ایرانی طراحی شده است. شخصیت های جام جهانی در فیفا و لوگو جام جهانی هر سال دو طراحی از نوع متفاوت هستند. اگر به خاطر داشته باشید مسکات و شخصیت حیوانی جام جهانی 2018 یک گرگ بود و در مسکات جام جهانی 2010 یک توله شیر به عنوان نماد و شخصیت جام جهانی طراحی شده بود. به نقل از رسانه های معتبر خارجی طراحی لوگو جام جهانی قطر توسط تیم طراحی گرافیک خارجی طبق استاندارد های جهانی طراحی شده است؛ مشاهده می کنید که تا چه اندازه وجود تیم طراحی گرافیک موفق بر برند شما اثر گذار است.

The logo was designed by Lisbon, Portugal based studio Unlock. The logo follows the new standard for the event logo starting from the 2014 FIFA World Cup, where the logo is an abstract interpretation of the FIFA World Cup trophy

- در بخش بعدی تفاوت های عمده طراحی لوگو و طراحی مسکات را برای شما تعریف کرده ایم تا در تشخیص این دو طراحی کاملا متفاوت راحت باشید.

  

2-فرق لوگو جام جهانی و نماد (مَسکات) جام جهانی در فیفا چیست؟

- طراحی لوگو انحصارا به ترکیب فونت یا تصویر برای خلق یک مفهوم تجاری یا نمادی برای یک کسب و کار اشاره دارد و ماهیت فکری اش را از مستقیما از هر بخش کسب و کار ها یا فعالیت ها حوادث می تواند بگیرد. به طور دقیق تر می توانید به بخش اول مقاله طراحی لوگو یا طراحی آرم چیست؟ رجوع کنید. اما طراحی مَسکات (Mascot) انحصارا به شخصیت انسانی یا حیوانی جاندار طراحی شده از یک برند اشاره دارد. مثلا میمون در برند ایرانی چیتوز یک مسکات حیوانی است. مسکات ها دارای هویت و شخصیت برند و کسب و کار شما می باشند. ضمنا مسکات ها می بایست جاندار حقیقی یا حتی غیر حقیقی باشند تا به عنوان یک مسکات یا کاراکتر برند شناخته شوند. مسکات ها سفیر برند شما هستند و طراحی آن ها بسیار برای برند شما می تواند مفید باشد. 

 

3-داستان طراحی مَسکات "لعیب" چیست؟ او چگونه به دنیا آمد؟

- طراح ایرانی خوشنام که در ادامه به معرفی این چهره توانمند ایرانی نیز خواهیم پرداخت، طراح مسکات جام جهانی 2022 قطر است. نام این مسکات جذاب و دوست داشتنی "لعیب" (La'eeb) است. لعیب به عنوان یک مسکات، درواقع یک دستار عربی است. دستار همان پوششی است که اعراب بر سر خود می گذارند. مسکات جام جهانی قطر که لعیب نام دارد طی ایده یابی شخصی امیر قطر و توسط یک ایرانی طراحی شد. برخی به اشتباه لعیب را سفره ماهی یا حتی یک روح نامیدند اما خیلی زود مشخص شد که لعیب یک دستار عربی با طراحی جذاب و خاص است. کلمه "لعیب" در زبان عربی به معنی بازیکن فوق حرفه ایی می باشد که با موضوع طراحی این مسکات شگفت انگیز نیز سنخیت دارد. طرح اولیه مسکات جام جهانی قطر توسط یک ایرانی طراحی شد و به همراه دو طرح اولیه دیگر برای داوری نزد امیر قطر فرستاده شد اما امیر قطر هیچ کدام از این سه طراح را نپذیرفت و پس از مدتی طی یک ایمیل از طراح ایرانی خواست که طراحی لعیب را شروع کند. طرح طراح ایرانی یک شاهین بود اما با اینکه توسط کشور قطر رد صلاحیت شده بود نظر امیر قطر را به خود جلب کرد و از همین جهت امیر قطر خواستار طراحی لعیب مطابق ایده شخصی خود توسط طراح ایرانی شد. لعیب بیشتر از یک مسکات برندینگ فوتبال، درواقع معرف فرهنگ پوشش قطری ها در سطح جهان است!

    

- شخصیت لعیب یک عرب دوست داشتنی است که پوشش قطری دارد و یک بازیکن حرفه ایی فوتبال است. یک انتخاب مناسب که در سطح رسانه های بین المللی مورد توجه قرار گرفت هرچند که بسیاری آن را با لواش مقایسه کردند اما لعیب ارزش خود را حفظ کرد و فرهنگ پوشش قطری برا بر جهانیان مطرح کرد.

 

4-سید حسین اجاقی کیست؟

- سید حسین اجاقی همان طراح ایرانی خوشنام است که مسکات لعیب را طراحی کرده است. طرح اولیه او شاهینی بود که برای کشور قطر به همراه سه طراحی منتخب دیگر ارسال شد اما همگی آن ها رد صلاحیت شدند. با گزینش شخصی امیر قطر، طراح ایرانی، سید حسین اجاقی به طراحی لعیب پرداخت و بالاخره پس از سختی بسیار توانست این شخصیت فراموش نشدنی را خلق کند. خودش در خصوص سختی طراحی لعیب می گوید :

«من در شرایطی که گفتم، طراحی این نماد را شروع کردم و برای من که طراح کاراکتر هستم و تجربه ۱۵ ساله و زیادی در این حوزه داشتم، این کاراکتر خیلی پرچالش بود. زمانی که می‌خواهیم یک شخصیت طراحی کنیم، یک سری اهداف از ساخته شدن آن داریم که باید در طراحی مورد توجه قرار بگیرد. در این باره، کاراکتر ما باید یک فوتبالیست می‌بود و این رشته ورزشی هم سراسر تحرک است و به حالت‌هایی نیاز دارد که داشتن دست و پا برای بازی با توپ در آن اهمیت زیادی دارد، اما وقتی در اتود‌های اولیه برای این طرح، دست و پا می‌گذاشتم، راضی‌کننده نبود. بازخورد‌هایی هم که از سمت امیر قطر درباره این اتود‌ها دریافت کردم، دقیقا همین‌طور بود و به من گفت که این کاراکتر و شخصیت، دست و پا نداشته باشد و باید با همین چفیه آن هدف محقق شود، حالا شما یک کاریش بکنید! اتود‌های زیاد، چکش کاری‌های چندین و چندباره، ارتباط گرفتن با تیم انیماتور‌های فیفا که چطور برای این شخصیت، حرکت طراحی کنیم تا بتواند نمایش فوتبالی ارائه دهد، سرانجام به طرحی رسید که مطلوب همه ما بود. آن را آن‌قدر ادامه دادیم و برای بهتر شدنش تلاش کردیم تا این که به نتیجه نهایی رسید که در مراسم قرعه کشی جام‌جهانی از آن رونمایی شد و الان شما می‌بینید»

 

5-هشت نکته در بررسی مسکات، شخصیت برند جام جهانی 2022 قطر

1-نام او لعیب است که در عربی به معنی بازیکن حرفه ایی شناخته می شود.
2-لعیب از پوشش دستار سَر عرب های قطر درست شده است پس او یک نماد از پوشش فرهنگی قطر است.
3-یک تناقض عربی؛ لعیب دست و پا ندارد و پرواز می کند اما بازیکن حرفه ایی فوتبال است!
4-لعیب دارای نقش و نگار هایی است که زنان عرب با حنا بر دست خود نقش نگاری می کنند.
5-خود لعیب دارای یک سربند عربی است!
6-نقوش اسلیمی که بر روی بدن لعیب طراحی شده است از نقش و نگار های بومیان خلیج فارس گرفته شده است.
7- لعیب نمونه ایی از نماد خودباوری فرهنگی است.
8- لعیب رسم الخط عربی و رنگ و نگار پرچم ملی قطر را در خود حفظ کرده است همچنین او شخصیت یک جوان سرزنده را دارد مانند روح قطر.

   
« لوگو طراحی شده برای جام جهانی قطر در سال 2022» 

6-بررسی فلسفه فکری لوگو جام جهانی قطر

_ رنگ پرچم ملی قطر به عنوان رنگ سازمانی این لوگو استفاده شده است؛ مشابه تمامی لوگو های دیگر درجام جهانی فیفا، این لوگو نیز در قالب یک جام قالب گذاری شده است. این لوگو خاص از دستار ها و پوشش نخی عرب های قطر تشکیل شده که می توان این نشانه ها را در طرفین و گوشه های لوگو مشاهده کرد. از نقوش اسلامی و طرح های برجستی عربی در زینت بخشی این لوگو به کار رفته است؛ قطعا این لوگو یک طراحی لوگو تصویری بی نظیر است.

 

7-ویژگی های برجسته لوگو جام جهانی 2022 در قطرچیست؟

1- عدد 8 با درون مایه نماد بی نهایت نشانی از 8 ورزشگاهی است که قطر طی چندین سال برای تدارک بازی های جام جهانی 2022 ساخت.

2- نماد بی نهایت با شکل دو حلقه در هم تنیده نیز درون عدد 8 قرار گرفته است.

3- این لوگو از فونت عربی بهره برده است تا به معرفی خودش بپردازد.

4- همانطور که اشاره کردیم انعطاف و فرم سه بعدی لوگو همانند لوگو های دیگر جام جهانی قالب یک جام زرین را تشکیل داده است.

5- نقاط و گلدوزی به شکل خط عربی در بخش های بالایی و پایین این لوگو قرار گرفته است.

6- فونت طراحی شده برای بخش تایپوگرافی این لوگو از نسخ و نستعلیق عربی الهام گرفته اند و حرف Q در کلمه قطر نیز همانند ترکیبی از الگوریتم خط کوفی نوشته شده است.

7- بعد سوم این لوگو با سایه های درونی مجاز از بعد مقابل آن شده است و حالت دو بعدی آن را چروک و چین هایی نظیر چین های دستار عربی از بین رفته است.

 

8-نگاهی بر سیر تاریخی طراحی لوگو جام جهانی

- در تمامی جام های جهانی از سال 1930 تا 2022 لوگو های مختلفی با مضامین مختلفی طراحی شده است. در بعضی از آن ها حتی از رنگ پرچم کشور میزبان نیز استفاده شده است. گاهی بعضی از آن ها به شکل تمبر های امروزی بوده اند. کدام یک از آن ها به نظر شما جذاب تر است؟

  

 

وبلاگ دایا آرتز