در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانید :

  1. «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» چیست؟
  2. چه کسی لوگو این موسسه استاندارد را طراحی کرد؟
  3. تاریخچه طراحی لوگو موسسه استاندارد
  4. معنی و فلسفه فکری طراحی لوگو موسسه استاندارد
  5. علت میزان اهمیت بالا این لوگو چیست؟

 

1- «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» چیست؟

سازمان ملی استاندارد ایران تدوین‌کننده قوانین و قواعد مرتبط با استاندارد و اجراکننده و نظارت‌کننده بر آن‌ها می‌باشد.

سازمان ملی استاندارد ایران یا موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، فعال در زمینه اجرا و بررسی سنجش هایی در خصوص کیفیت و کمیت های استاندارد کالا های مختلف در کشور است. هر سری ابزار یا کالا ها یا مواد و مصارف مختلف می‌بایست تحت لیسانس استاندارد هایی تولید و پخش شود که توسط این سازمان ملی تهیه و تنظیم و بررسی می‌شود.

در سال ۱۳۰۴ خورشیدی اولین حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نویسی در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاسها آغاز گردید. در سال ۱۳۳۲ به صورت یک اداره آزمایشگاهی زیر نظر اداره بازرگانی تأسیس گردید که در زمینه کنترل کالاهای وارداتی، صادراتی و تولیدات داخل کشور فعالیت نماید. در سال ۱۳۳۹ قانون «اجازه تأسیس مؤسسه استاندارد ایران» در شش ماده به تصویب مجلس وقت رسید. در این سال ایران رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد.

از وظایف مهم این سازمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تعیین، تدوین و انتشار استانداردهای ملی (رسمی) به استثنای مواد دارویی
  • تعیین ویژگی کالاها و مقایسه آن با استانداردهای مربوط به استثنای مواد دارویی
  • اجرای سیستم بین‌المللی یکاها و کالیبره کردن وسایل سنجش
  • انگ‌گذاری و تعیین عیار فلزات گرانبها
  • مرجعیت صنعت جوش
  • اعطای جایزه ملی کیفیت ایران
  • تاًیید صلاحیت شرکت‌ها و موسسات بازرسی‌کننده داخلی و خارجی (سورویانس)، آزمایشگاه‌ها، کارشناسان استاندارد و گواهی دهندگان نظامهای سیستم‌های مدیریت کیفیت و مدیریت زیست‌محیطی

 

2- چه کسی لوگو این موسسه استاندارد را طراحی کرد؟

طراح لوگو موسسه استاندارد، استاد بزرگ مرتضی ممیز معروف به پدر گرافیک مدرن ایران بوده است. استاد ممیز دقت خاص و بالایی در طراحی لوگو این موسسه به خرج داده اند، همانند همه طراحی های ایشان، این طراحی نیز دارای یک معنی خاص و مفهوم متفاوت است. طراحی لوگو موسسه استاندارد امر حیاتی و مهمی بوده است که به دست بزرگوار استاد مرتضی ممیز سپرده شده بود.

اگر با طراحی های استاد مرتضی ممیز آشنا نیستید یا ایشان را نمی‌شناسید بهتر است مقاله « مرتضی ممیز کیست؟» را مطالعه کنید، بیشترین لوگو های مهم ایران را ایشان طراحی کرده اند.

 

3- تاریخچه طراحی لوگو موسسه استاندارد

 «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» نام رسمی ارگانی است که وظیفه تهیه استانداردها را برای کالاهای گوناگون بر عهده دارد و این آرم استاندارد را برای کالاها صادر می‌کند. نام انگلیسی این سازمان به صورت Institute of Standard and Industrial Research of Iran است که اگر حروف اول این کلمات را کنار هم بگذاریم به عبارت ISIRI می‌رسیم و البته یک علامت معروف که هرروز بارها و بارها آن را می بینیم و به آن اعتماد می کنیم. طراح این علامت، یکی از مشهورترین گرافیست های ایرانی است. مرحوم "مرتضی ممیز" طراح علامت استاندارد ایران است که این آرم را در سال 1364 طراحی کرده است.

4- معنی و فلسفه فکری طراحی لوگو موسسه استاندارد

استاد مرتضی ممیزی در فلسفه فکری بسیار جالب و حساس این لوگو مهم که به صورت لوگو ترکیبی طراحی شده است اینگونه در یادداشت ها و صحبت های خود مطرح می‌کنند که :

«در طراحی نشانه ی استاندارد توانستم از قلمی استفاده کنم که به خوبی حروف اختصاری ISIRI تبدیل به کلمه ی ایران شود. دوست داشتم کادر فلش مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویه ی آن کاملاً تیز و دو زاویه ی دیگر منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری مؤسسه در محصولات است نشان دهد. اما این حد سادگی برای سفارش دهنده کافی نبود؛ با اضافه کردن خطوط بیشتر حالت فلش را نمایان تر کردم»

5- علت میزان اهمیت بالا این لوگو چیست؟

تصور کنید طراحی این لوگو مهم که قصد دارد مفهوم استاندارد و اعتماد را به مشتریان و صاحب کالا ها یا تولید کنندگان منتقل کند، چگونه با یک طراحی غیر استاندارد می‌توانست موفق باشد؟! طراحی لوگو استاندارد خود یک استاندارد است و فلسفه فکری مهم آن اثر مهمی در اعتماد ما به آن دارد.

وبلاگ دایا آرتز