در این مقاله به ترتیب عناوین زیر خواهید خواند :

  1. تاریخچه تیم پرسپولیس
  2. لوگو تیم فوتبال پرسپولیس
  3. فلسفه فکری طراحی لوگو پرسپولیس
  4. تاریخچه لوگو تیم پرسپولیس

برای بررسی و تحلیلی لوگو تیم فوتبال استقلال می توانید به مقاله «فلسفه فکری لوگو استقلال» بروید!


«لوگو باشگاه تیم فوتبال پرسپولیس» 

1- تاریخچه تیم پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس ییک باشگاه فوتبال است که در سال 1342 در شهر تهران تاسیس شد. این باشگاه و تیم فوتبال زیر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس است و مالک ان وزارت ورزش و جوانان است. پرسپولیس از تیم های بسیار مشهور ایران است که پیش از انقلاب نیز سابقه و تاریخچه بسیاری دارد.

 

2- لوگو تیم فوتبال پرسپولیس

عنوان برند و نام تجاری پرسپولیس بر خلاف تیم استقلال پس از انقلاب تغییر نکرد. البته تغییر نام این تیم نیز در دستور کار بود اما با جسارت و شهامت و اعتراض بازیکنان این تیم، هرگز تغییر نام این تیم فوتبال پس از انقلاب اتفاق نیفتاد. معنی و فلسفه نام پرسپولیس به شرح زیر است :

پرسپولیس یک واژهٔ یونانی به معنای شهر پارسی است که از دو واژهٔ «پرسه» (به یونانی: Πέρσης) به معنای پارسی و «پولیس» (به یونانی: Πόλις) به معنای شهر تشکیل شده‌است. یونانیان باستان به پارسه یا تخت جمشید، پایتخت دودمان هخامنشیان، پرسپولیس می‌گفتند. در دی ۱۳۶۵، پرسپولیس تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت. بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت نام تیم را به «آزادی» تغییر دهد. بازیکنان با این تغییر نام موافق نبودند. در ۲۷ بهمن ۱۳۶۵، نام باشگاه رسماً به «پیروزی» تغییر یافت. اداره کل تربیت بدنی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «این تغییر نام به پیشنهاد بازیکنان صورت گرفته‌است.» با این وجود، رسانه‌ها و مردم ایران بیشتر نام پرسپولیس را به کار می‌بردند.

 

3- فلسفه فکری طراحی لوگو پرسپولیس

لوگو فعلی پرسپولیس دارای یک ستاره به نشانه ده قهرمانی در لیگ فوتبال ایران است. این ستاره بر اساس یک سبک و روش اروپایی در کشور های مختلف اروپا جاری است که به پاس ده قهرمانی در لیگ ملی هر کشور، ستاره ای به لوگو تیم برنده اضافه می‌‎شود. آخرین تغییر طراحی لوگو این تیم در سال 1395-1396 اتفاق افتاد که اضافه سازی آن ستاره و ترمیم بخشی از رنگ لوگو بود که تاریخ تاسیس این تیم به لوگو نیز اضافه شد. رنگ لوگو تیم از آغاز طراحی آن مطابق رنگ لباس تیم پرسپولیس سرخ و قرمز بوده است و البته نمادی از تاریخ ملی ایران باستان و تصویر یک سپر و یک تندیس، تصویر دو سر شیر و یک سکو که سه حلقه به هم پیوسته بر روی آن است

4- تاریخچه لوگو تیم پرسپولیس

تغییرات و بازطراحی لوگو پرسپولیس به شرح زیر است :

  

«از سال 1342 تا سال 1357 این لوگو با محوریت و تاکید بر نماد اهورامزدا به عنوان یک لوگو تصویری با رویکرد نمادین در تیم پرسپولیس استفاده می‌شد. »

  

«از سال 1372 تا سال 1376این لوگو با جایگزین سازی نماد شیر های هخامنشی با اهورامزدا و اضافه سازی حلقه های المپیک استفاده شد »

 

  

«از سال 1376 تا سال 1383 این لوگو با که بسیار مینیمال تر از لوگو های دیگر بود برای پرسپولیس نماد برند بود»

  

«از سال 1383 تا سال 1390 این لوگو با برگشت به دو لوگو پیشین طراحی شد»

 

«1390 تا 1396 لوگو پیشین پرسپولیس است که شامل ستاره نمی‌شد»

 

وبلاگ دایا آرتز