در این مقاله به ترتیب عناوین زیر خواهید خواند :

  1. تاریخچه تیم فوتبال استقلال
  2. اولین لوگو استقلال
  3. رنگ آبی در تیم استقلال
  4. فلسفه لوگو تیم استقلال
  5. طراح لوگو تیم استقلال کیست؟
  6. مسکات ناکارآمد تیم استقلال

 

برای بررسی و تحلیلی لوگو تیم فوتبال پرسپولیس می توانید به مقاله «فلسفه فکری لوگو پرسپولیس» بروید!

 «لوگو باشگاه تیم فوتبال استقلال» 

1- تاریخچه تیم فوتبال استقلال

باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران یا به اختصار «باشگاه فوتبال استقلال ایران» که با عناوین تیم استقلال، باشگاه استقلال و تیم فوتبال استقلال نیز شناخته می‌شود یکی از قدیمی ترین باشگاه های ورزشی ایران است که در تهران مستقر می‌باشد. این باشگاه در سال 1324 خورشیدی توسط جمعی از دوچرخه سواران پایتخت افتتاح شد تا کلوپ و فضایی مناسب دورهمی های ورزشی و دوستانه باشد. این بخش مهمی از هویت تیم باشگاه فوتبال استقلال است. مدت هم این باشگاه با عنوان تیم دوچرخه سواران نیز شناخته می‌شد. این باشگاه در ابتدای سال های فعالیتش فقط مختص دوچرخه‌سواری بود. اما بعدها رشته‌های دیگر از جمله فوتبال نیز به فعالیت‌های باشگاه اضافه شدند.

باشگاه دوچرخه سواران در فصل ۱۳۲۸ تغییرات بزرگی را به خود دید. پرویز خسروانی امتیاز باشگاه دوچرخه‌سواران را خرید و نام آن را با تصویب هیئت مدیرهٔ باشگاه در ۲۲ بهمن ۱۳۲۸ به «تاج» تغییر داد. نام «دوچرخه‌سواران» برای باشگاهی که به دست گروهی از ورزشکاران دوچرخه‌سواری پایه‌گذاری شده بود و به‌طور اختصاصی در این رشته فعالیت می‌کرد، از هر جهت مناسب بود. اما دوچرخه‌سواران طی چهار سال رشد شتابان خود در رشته‌های گوناگون ورزشی صاحب تیم شده بود و با توجه به گسترش دامنهٔ فعالیت‌ها و افزایش هواداران تغییر نام باشگاه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید.

تیم و باشگاه فوتبال دوچرخه سواران که به تیم و باشگاه فوتبال تاج تبدیل شده بود مسیر طولانی را در طی چند دهه فوتبال ایران طی کرد. این تیم شاهد اوج ها و افول های بسیاری بود و در میانه این مسیر وقف عام شد تا زیر نظر سازمان ورزشی و فرهنگی تاجی باشد و در نهایت پس از انقلاب سال 1357 این باشگاه که دچار ناهمواری های بسیاری شد.

با مشورت برخی از بازیکنان قدیمی و نزدیکان باشگاه از جمله منصور پورحیدری، سیدآقا جلالی، بهرام صفت، پدر حسن روشن و عنایت‌الله آتشی چند نام همچون استقلال و آزادی و تختی پیشنهاد شدند و در نهایت در بیستم فروردین ۱۳۵۸ نام استقلال برگزیده شد و نام باشگاه به باشگاه فوتبال استقلال تهران، تغییر کرد

همانطور مطالعه کردید به صورت بسیار خلاصه، تیم فوتبال استقلال مسیر بلند و طولانی را طی کرده تا تبدیل به تیم استقلال شده است. تغییر نام ها و تغییر سیاست ها و اصلاحات و کندوکاو های بسیاری در گذشته تیم فوتبال استقلال است که همگی این موارد در طراحی لوگو این تیم و ایجاد شخصیت برند این تیم باشگاهی معروف اثر گذاشته است.

 

2- اولین لوگو استقلال

 

مجموعه تغییر های طراحی لوگو تیم باشگاه فوتبال استقلال در تصویر بالا مشخص شده. نخستین لوگو متناسب با تنها رشته باشگاه در سال های نخستین افتتاحیه آن، تصویر یک دوچرخه سوار است و لوگو های بعدی متناسب با تغییرات سیاست های مختلف باشگاه صورت گرفته است. نماد دوچرخه نخستین نماد برای طراحی لوگو این باشگاه بوده است. در لوگو دوم نماد تاج همراه با چند حلقه که هم تداعی کننده چرخ های دوچرخه و هم متناسب با نماد المپیک است در طراحی لوگو تیم استقلال به کار رفته بوده و در طراحی سوم که مربوط به اوایل پس از انقلاب است، حذف نماد تاج و افقی از نمای یک شهر یا کارخانه در یک توپ قرار دارد. سه لوگو اخیر پسا انقلاب در بازطراحی لوگو استقلال نیز حواشی های خود را داشته اند.

3- رنگ آبی در تیم استقلال

تیم فوتبال دوچرخه‌سواران از ابتدا با لباس آبی رنگ در مسابقات حاضر شدو استقلال همچنان آبی می‌پوشد. از میان باشگاه‌های سطح اول ایران، استقلال و تیم‌های همنامش همچون استقلال اهواز و استقلال خوزستان تنها تیم‌هایی هستند که آبی می‌پوشند؛ بدین ترتیب رنگ آبی به یکی از نمادهای این باشگاه تبدیل شده و آبی‌پوشان یکی از لقب‌های باشگاه است.

4- فلسفه لوگو تیم استقلال

چند اصل و نماد مهم در طراحی لوگو فعلی استقلال وجود دارد. با ساده ترین آن شروع می‌کنیم که رنگ لوگو فعلی است. رنگ و میزان کنتراست رنگ استفاده شده در لوگو اصلی و فعلی تیم باشگاه استقلال نوید بخش امید است. ضمن این انتخاب رنگ هوشمندانه و متناسب با شخصیت بصری باشگاه استقلال، هویت و شخصیت با اصالت باشگاه نیز در سه حلقه میانی لوگو که در لوگو های پیشین نیز حضور داشته اند نیز حفظ شده است. این حلقه ها هم می توانند تعبیری از نماد دوچرخه سازان و ریشه اصلی باشگاه استقلال باشد و هم سنخیتی با ورزش های المپیک و نماد مسابقات المپیک دارد. با کمی دقت بیشتر متوجه می‌شوید در میان و وسط لوگو استقلال به شکل غافل گیر کننده ایی از بته جقه استفاده شده است که نشان دهنده هویت ملی ما ایرانیان است و در نهایت طراحی این لوگو در میان یک توپ قرار گرفته و به شکل دایره است.

5- طراح لوگو تیم استقلال کیست؟

ناشناس است! همینقدر می‌تواند گفت که لوگو تیم استقلال، یک لوگو تصویری است. این طراحی لوگو تصویری از نوع انتزاعی به شمار می‌آيد. در صورتی که با انواع طراحی لوگو آشنایی ندارید می‌توانید در مقاله «انواع طراحی لوگو چیست؟» و در مقاله «انواع طراحی لوگو تصویری» با مدل های مختلف طراحی آرم و نشان آشنا شوید.

6- مسکات ناکارآمد تیم استقلال

ظاهرا اضافه سازی یک حیوان مانند دلفین در یکی از باز طراحی های لوگو ناکارآمد استقلال با هدف اضافه سازی مسکات دلفین به تیم استقلال انجام شده است که بسیار بی معنی و بی منطق نیز هست چرا که تیم استقلال در تهران مستقر است و خانه اش در پایتخت است و هیچ ارتباطی با دلفین ندارد.

 

«لوگو استقلال در ابتدای 1370 خورشیدی که به علت ناکارآمدی و طراحی ضعیف تنها یک سال مورد استفاده قرار گرفت!» 

وبلاگ دایا آرتز