طراحی لوگو تصویری؛ یک شمشیر دو لبه؟!

همانطور که بسیاری از کسب و کار ها یا حتی فعالیت های غیر تجاری مانند سازمان های دولتی و سازمانی های خصوصی به نماد و آرم های تصویری ( لوگو تصویری) جذب می‌شوند، بسیار از کسب و کار های مختلف هم از انتخاب لوگو تصویری برای برند کاری خود ناراضی اند! اما چرا بسیاری از کسب و کار طراحی لوگو تصویری به ضررشان تمام می‌شود؟ جواب بسیار ساده است: اگر با انواع لوگو تصویری و سبک های مختلف آرم های شکلی آشنا نباشیم، ممکن است انتخاب غلط باعث تضعیف برند ما شود. از همین جهت است که طراحی لوگو تصویری هم یک فرصت مناسب و هم یک تهدید برای برندینگ شما محسوب می‌شود؛ دقیقا مشابه یک شمشیر دو لبه. همیشه می‌بایست در زمینه انتخاب نوع سبک طراحی لوگو تصویری با یک مشاور توسعه کسب و کار یا یک طراح گرافیک حرفه ای مشورت کرد. دایا آرتز در خدمت شماست برای ارائه خدمات طراحی گرافیک بر حسب نیاز شما. اما پیش از انتخاب بهترین سبک طراحی لوگو، بهتر است با انواع سبک های طراحی لوگو تصویری یا آرم تصویری آشنا شوید. 

 

    

(( انواع لوگو تصویری چیست؟ و هر کدام چه کاربرد هایی دارد؟))

 فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. طراحی لوگو چیست؟
  2. انواع سبک های طراحی لوگو تصویری
  3. به چه لوگو های تصویری "مَسکات" می‌گویند؟
  4. لوگو تصویری رئال چیست؟
  5. آیا با لوگو های تصویری انتزاعی آشنا هستید؟
  6. لوگو های تصویری نمادین یا سمبولیک
  7. تعرفه طراحی لوگو تصویری چه قدر با طراحی لوگو های دیگر متفاوت است؟

 

1- طراحی لوگو چیست؟

به عنوان مقدمه ای خلاصه و برای یادآوری :

طراحی آرم و طراحی نشان درواقع همان طراحی لوگو است، همانطور که بار ها و بار ها از گوشه و کنار های مختلف شنیده ایم هر کسب و کار یا هر فعالیت یا درواقع هر برند نیاز به یک لوگو دارد. اگر اسم تجاری یا عنوان برند، اسم کوچک یک کسب و کار باشد، لوگو و آرم نام خانوادگی کسب و کار است. 

 

برای شناخت و آشنا شدن با معنی دقیق لوگو می‌توانید مقاله "لوگو و طراحی لوگو چیست؟" را مطالعه کنید و از آن لذت ببرید.
 

2- انواع سبک های طراحی لوگو تصویری

انواع سبک های طراحی لوگو تصویری بسیار هستند اما به صورت کلی طراحی لوگو تصویری به چهار دسته تقسیم می‌شود. طراحی مسکات، طراحی لوگو تصویری حقیقی و رئال، طراحی لوگو انتزاعی و طراحی لوگو نمادین. این چهار دسته به صورت خاص مبتنی بر تصویر و اشکال حقیقی و غیر حقیقی موجب طراحی لوگو تصویری می‌شوند. در بسیاری از کتب طراحی گرافیک، طراحی لوگو تصویری را بر پایه طراحی آیکون ها معرفی کرده اند و این مطلب نیز درست است. 

بسیاری از لوگو های تصویری بر اساس یک ایکون طراحی می‌شوند اما چیستی و چگونگی سبک طراحی آن ها موجب تفاوت در انواع طراحی لوگو تصویری می‌شود. برای بررسی دقیق تر انواع طراحی لوگو تصویری همراه باشید. تفاوت های لوگو های تصویری را با یکدیگر بررسی کنید و بهترین سبک را برای طراحی لوگو کسب و کار خود انتخاب کنید.

3- به چه لوگو های تصویری "مَسکات" می‌گویند؟

- مسکات چیست؟

شخصیت های جاندار و غیر جاندار که در لوگو شما به عنوان یک شخصیت تبلیغاتی ظاهر می‌شوند، مسکات هستند. بسیار از مسکات ها از یک شخصیت یا کاراکتر حیوانی یا حتی انسانی استفاده می‌کنند. این شخصیت ها می‌توانند خیالی یا حتی واقعی باشند. برای مثال شخصیت میمون موتور سوار برند خوراکی چیتوز یک شخصیت جاندار خیالی است اما پیرمرد روی لوگو برند غذایی KFC، درواقع سرهنگ ساندرز موسس KFC و کارآفرین مشهور آمریکایی است. بنابراین مسکات ها در لوگو شما به عنوان یک شخصیت تبلیغاتی از برند شما ظاهر می‌شوند و داستان های خاص خود را دارند.

- مسکات ها چه اثری در برند شما دارند؟

مسکات ها برند شما را به یاد ماندنی می‌کنند و مخاطب ارتباط راحت تر و بهتری با شخصیت کسب و کار شما برقرار می‌کنند در صورتی که با یک لوگو تصویری شامل یک مسکات رو به رو باشند.

- مسکات ها مناسب چه کسب و کار هایی هستند؟

کسب و کار های بزرگ بیش از هر کسب و کار های دیگری از مسکات استفاده می‌کنند و به نسب بازدهی بیشتری از کسب و کار های کوچک در استفاده از مسکات دارند. اما برند های غذایی یا صنایع تولید غذا و خوراکی از سرآمد ترین فعالیت هایی هستند که از مسکات برای توسعه برند خود استفاده می‌کنند.

 

آیا مَسکات های جام جهانی فوتبال را می‌شناسید؟ از مسکات معروف عرب ها در جام جهانی 2022 قطر خبر دارید؟ می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله "مسکات جام جهانی 2022" قطر بروید.

4- لوگو تصویری رئال چیست؟

لوگو های تصویری رئال یا واقع گرا، همان لوگو های تصویری هستند که بر اساس یک تصویر، شی، شکل و یا منظره حقیقی طراحی شده اند. لوگو های تصویری رئال، درون مایه واقعگرایانه دارند و عناصر تولید آن ها حقیقی است. برای مثال اکثر لوگو های املاکی که شامل یک خانه است یا دارای آیکون یک خانه است از این دسته لوگو های تصویری رئال می باشند. اکثر کسب و کار های سنتی یا بازار های ریشه دار به اینگونه لوگو های تصویری نیازمند هستند.

نمونه لوگو تصویری استودیو پرتقال یکی مثال خوب برای لوگو تصویری در سبک رئال و حقیقی است. شما می توانید در شناسه اثر "نمونه لوگو تصویری استودیو پرتقال" یک نمونه لوگو تصویری رئال را مشاهده کنید.

5- آیا با لوگو های تصویری انتزاعی آشنا هستید؟

در طرف مخالف لوگو های تصویری رئال، لوگو تصویری با تصاویر غیر حقیقی یا همان انتزاعی وجود دارد. این دسته لوگو ها بیشتر از یک مفهوم یا ایده غیر حقیقی یا انتزاعی وام گرفته شده اند. برای مثال لوگو هایی که مفهوم بی نهایت یا نماد شکلی بی نهایت را در بر دارند از این دسته لوگو ها هستند.

نمونه لوگو تصویری استارت آپ سمپی یکی مثال خوب برای لوگو تصویری درانتزاعی است. شما می توانید در شناسه اثر "نمونه لوگو تصویری سمپی" یک نمونه لوگو تصویری انتزاعی را مشاهده کنید.

6- لوگو های تصویری نمادین یا سمبولیک

این دسته از لوگو های تصویری دارای یک نماد و سمبول از یک تصویر هستند. گاهی این دسته از لوگو ها با لوگو های مینیمال اشتباه گرفته می‌شوند. اما لوگو های تصویری نمادین مانند لوگو بنز که نماد مثل قدرت، سرعت، کیفیت است بسیار کمیاب و خلاقانه هستند.

7- تعرفه طراحی لوگو تصویری چه قدر با طراحی لوگو های دیگر متفاوت است؟

به صورت کلی طراحی لوگو نوشتاری مقداری ارزان تر از طراحی لوگو تصویری است اما طراحی لوگو تصویری به مراتب از طراحی لوگو ترکیبی گران تر است.

برای شناخت انواع لوگو به عنوان یک کارفرما طراحی گرافیک می توانید به مقاله "انواع سبک های طراحی لوگو چیست؟" بروید و از مطالعه آن بسیار استفاده کنید.

وبلاگ دایا آرتز