دنیای بی نظیر مسکات ها (Mascots)

آیا با مسکات ها یا همان شخصیت های واقعی و غیر واقعی فعالیت های تجاری و غیر تجاری آشنا شدید؟ قطعا با آن ها اشنا هستید اما به آن ها توجه نکردید. عقاب برای ایالت متخده امریکا، شیر برای انگلیس، خرس برای روسیه و یوزپلنگ برای ایران همگی نوعی مسکات هستند. اما آیا مسکات ها فقط حیوان هستند؟! قطعا خیر. مسکات معروف تجاری رستوران های زنجیره ایی KFC، نماد یک پیرمرد با پیش بند آشپز ها است؛ این پیرمرد کسی نیست جز "کلنل ساندرز" موسس KFC که مسکات معروف و انسانی این برند جهانی است. بنابراین مسکات ها در دنیای تجارت و در دنیای فعالیت های غیر تجاری نماد های مهمی هستند. با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. لازم است بدانید بسیاری مسکات را نوعی از طراحی لوگو تصویری می دانند اما این مسئله تا حدودی غلط است.

  

(( مسکات چیست؟ اثر مسکات بر برند شما چیست؟))

فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. مسکات چیست؟ به زبان ساده تعریف مسکات چیست؟
  2. آیا مسکات ها همیشه حیوانات یا جاندار های واقعی هستند؟
  3. اثر مسکات بر برند شما چیست؟
  4. آیا مسکات برای کسب و کار های کوچک هم مناسب هستند؟
  5. فرهنگ خرافه در خصوص مسکات ها چیست؟ مسکات ها شانس می آورند؟!
  6. چرا مسکات را نوعی از طراحی لوگو تصویری نیز می دانند؟

 

1- مسکات چیست؟ به زبان ساده تعریف مسکات چیست؟

مسکات چیست؟ سوالی ساده اما دارای جواب های بسیار. مسکات ها نماد های انسانی، حیوانی، غیر جاندار،واقعی یا غیر واقعی هستند که در قالب تصاویر، عروسک، لوگو یا شخصیت تولید می شوند. این شخصیت ها که با عنوان مسکات شناخته می شوند برای برندسازی یا نمادی از شخصیت یک فعالیت تجاری یا غیر تجاری شناخته می شوند. توضیح معنی مسکات مقداری پیچیده است اما مثال هایی معنی آن را بسیار بسیار واضح می‌کند. شخصیت حیوانی یوزپلنگ برای جامعه ایرانی یک مسکات است. یا می توان گفت مردی که در تبلیغات یا لوگو برند کسب و کار جهانی "علی بابا" حضور دارد یک مسکات است. یا همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مسکات برند غذایی KFC که با نام مرغ سوخاری های KFC شناخته می شود بسیار معروف است.

 

(( مسکات شخصیت برند علی‌بابا در لوگو ایشان))

(( مسکات شخصیت برند KFC لوگو ایشان)) 

What mascot means?

Definition of mascot : A mascot is any human, animal, or object thought to bring luck, or anything used to represent a group with a common public identity, such as a school, professional sports team, society, military unit, or brand name. Mascots are also used as fictional, representative spokespeople for consumer products.bring them good luck the team had a mountain lion as their mascot.

مسکات ها برای برند سازی ، تقویت شخصیت و هویت بصری فعالیت های تجاری و غیر تجاری تولید می‌شوند. می توانند در لوگو یا تبیلغات بصری یا حتی تبلیغات محیطی شما نیز در قالب عروسک های بزرگ حضور داشته باشند.

2- آیا مسکات ها همیشه حیوانات یا جاندار های واقعی هستند؟

خیر، مسکات ها لزوما حیوان نیستند اما در بسیاری از مسکات های معروف جهانی فوتبال مثل مسکات های جام جهانی فوتبال از هویت یک حیوان و جاندار استفاده شده است. برای بررسی و شناخت مسکات های جام جهانی به ویژه مسکات معروف و مطرح "لعیب" که برای جام جهانی فوتبال 2022 قطر توسط یک ایرانی طراحی شده است می توانید از مقاله "مسکات جام جهانی 2022 قطر" استفاده کنید

3- اثر مسکات بر برند شما چیست؟

مسکات ها هویت بصری برند شما را همچون لوگو تقویت کرده و همچنین اثر خوبی برای به یادسپاری برند شما می گذارند. درواقع یک مسکات شامل هویت و ژن برند کسب و کار شما خواهد بود بنابراین این اطلاعات ارزشمند می تواند در قابل یک طرح بصری یا مسکات به مخاطب شما ارائه شود و برای او جذاب باشد. شما می توانید اثر طراحی گرافیک به ویژه طراحی لوگو را بر روی برند خودتان در مقاله " اثر لوگو بر برند من" بررسی کنید.

4- آیا مسکات برای کسب و کار های کوچک هم مناسب هستند؟

تا حدودی بله. مسکات را برای تیم های فوتبال، کسب و کار های صنعت غذا مانند فست فود، رستوران، کافی شاپ ها و... فواید بسیاری را به ارمغان آوردند اما اگر کسب و کار شما روحیه و شخصیت اجتماعی و عوام پسند ندارد. مثلا یک کار رسمی و غیر عمومی است یا ارزش گذاری های اجتماعی در آن کمرنگ است؛ مسکات نمی تواند در کار شما مناسب باشد. مسکات ها نیاز دارند به عموم عرضه شوند بنابراین کسب و کار ها و فعالیت هایی که مخاطبشان هر شخصی می تنواند باشد ارتباط بهتری با مسکات برقرار پیدا خواهند کرد. بنابراین مسکات ها نمیتوانند با روحیه و شخصیت هر کسب و کاری کنار بیایند.

5- فرهنگ خرافه در خصوص مسکات ها چیست؟ مسکات ها شانس می آورند؟!

باور های عجیبی وجود دارد که می گوید مسکات ها شانس می آورند. تیم های فوتبال بزرگی بدون حضور عروسک مسکات خود در بازی های حیاتی اقدام به شروع باز نمی کنند! از این جهت مسکات ها نمونه ای از خرافات مدرن نیز شده اند. از همین جهت طی یک باور غلط و خارج از فرهنگ توسعه کسب و کار به مسکات "شانس آور" می گویند و نماد شانس است.

در ویک پدیا می خوانیم :

شانس‌بیار یا بَخت‌آور یا شگون‌نما (به انگلیسی: Mascot) جسم یا عروسکی است که در فرهنگ اروپایی و برخی فرهنگ‌های دیگر به عنوان سمبل خوش‌یُمنی و نظرقربانی برای دور کردن بدشانسی به کار می‌رود.

بنابراین تعریف مسکات در دنیای عوام و خارج از فرهنگ توسعه کسب و کار، شی یا نمادی است که موجب خوش شانسی شما می شود اما در زمینه توسعه کسب و کار و برندینگ شانس فقط یک بهانه برای عدم مطالعه و کم کاری است. مسکات ها می توانند فروش شما را چندین برابر کنند و این ارتباطی با خوش شانسی ندارد بلکه باید دانش طراحی گرافیک قوی داشته باشید تا مسکات ها برای شما خوش شانسی تبلیغاتی یا برندینگ بیاورند!

6- چرا مسکات را نوعی از طراحی لوگو تصویری نیز می دانند؟

طراحی لوگو تصویری چندین و چند نوع دارد. می‌توایند در مقاله "انواع سبک های طراحی لوگو تصویری" با انواع طراحی لوگو تصویری آشنا شوید! در آن مقاله ما مسکات را به عنوان یکی از سبک های طراحی لوگو تصویری معرفی کرده ایم اما درواقع مسکات پیش از آنکه یک لوگو باشد، یک شخصیت است. طراحی یک شخصیت لزوما توسط طراح گرافیک انجام نمی شود. داستان نویسان، کپی رایتر ها و بسیاری دیگر از توسعه دهندگان کسب و کار باید برای به وجود آمدن یک مسکات تلاش کنند. بنابراین مسکات لزوما یک لوگو یا لوگو تصویری نیست بلکه می تواند لوگو تصویری نیز باشد.

وبلاگ دایا آرتز