طراحی تراکت و طراحی فلایر چه نقشی در بازاریابی دارند؟

طراحی تراکت که بسیاری آن را به غلط با طراحی فلایر یکی می‌دانند؛ یکی از عناصر مهم در تبلیغات و بازاریابی غیر مجازی است. تراکت ها و فلایر ها از کم هزینه ترین خدمات طراحی گرافیک شناخته می‌شوند که به نسبت هزینه طراحی و هزینه چاپشان، بازخورد قابل توجهی را برای صاحبان کسب و کار های مختلف به وجود می آورند. طراحی تراکت و طراحی فلایر همگی عضوی از حوزه مشترک طراحی گرافیک و ابزار های بازاریابی فیزیکی هستند. ابزار هایی مانند طراحی بروشور، طراحی کاتالوگ و بسیاری دیگر از خدمات طراحی گرافیک همگی در زمینه توسعه برند و اجرایی کردن استراتژی های بازاریابی استفاده می‌شوند.

برای شناخت و آشنا شدن با تمام خدمات طراحی گرافیک، می‌توانید مقاله "خدمات طراحی گرافیک چیست؟" را مطالعه کنید و از آن لذت ببرید.

فهرست مقاله؛ آنچه در این مقاله می خوانیم :

  1. تراکت چیست؟ و چه هدفی را دنبال می‌کند؟
  2. فلایر چیست؟ و برای چه استفاده می‌شود ؟
  3. اساسی ترین تفاوت فلایر و تراکت چیست؟
  4. چه کسانی بهتر از رویکرد طراحی فلایر استفاده کنند؟
  5. برای چه کسب و کار هایی طراحی تراکت مناسب تر است؟
  6. مکمل های طراحی تراکت و طراحی فلایر چه چیز هایی هستند؟
  7. هزینه های طراحی تراکت و فلایر چه قدر است؟

 

1- تراکت چیست؟ و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

برگه هایی در سایز های A4 و A5 و گاهی A6 است که با هدف های تبلیغاتی و اطلاع رسانی چاپ و طراحی می‌شوند. تراکت ها ممکن است که لزوما تبلیغاتی نباشند اما از آن ها در اکثر موارد به عنوان کاغذ ها و اعلامیه های تجاری-تبلیغاتی یاد می‌کنند. تراکت ها در اندازه های قید شده و در تعداد های بالا برای پخش شدن بین عموم یا نصب بر روی دیوار های اختصاص یافته به اعلانات چاپ می‌شوند. افتتاحیه ها، اعلام فصل حراج، برگه های استخدام و جذب نیرو، تبلیغات جذب مشتری در خیابان و بسیاری از برنامه های تبلیغاتی که عموم یک جامعه آماری را هدف قرار داده اند با استفاده تراکت به اهداف خود می‌سند.

تراکت پخش کن ها در سطح شهر

تراکت پس از طراحی با یک رویکرد هدفمند به مرحله چاپ در تیراژ های متفاوت می‌رسد. تراکت ها می‌توانند رنگی یا سیاه و سفید باشند. تراکت ها در دو مدل عمده تک رو و دو رو طراحی می‌شوند. همه ما در سطح شهر یا در محل ادارات یا هر محل عمومی دیگری بار ها با تراکت های مختلفی در ارتباط بوده ایم؛ اما تراکت چگونه پخش می‌شود؟ جواب ساده است: تراکت پخش کُن ها. تراکت پخش کن ها با استفاده از اطلاعات و هدف های استراتژی شما، تراکت را در محل های مناسب و متناسب با جامعه هدف مخاطبی شما پخش می‌کنند اما مهم ترین بخش تبلیغات با تراکت با قدم اول استفاده از آن یعنی طراحی تراکت آغاز می‌شود.

اطلاعاتی که در تراکت آورده می‌شود

تراکت با هدف تبلیغات عمومی طراحی می‌شود و بیشتر از هر چیز شامل یک خبر، نظیر افتتاحیه یا شروع فصل تخفیف یا افتتاح یک شعبه خاص از یک کسب و کار و... این جور موارد است. تراکت ها حول محور یک اعلامیه طراحی می‌شوند. هر تراکت شامل یک هدف، یک خبر، راه های ارتباطی و اطلاعات تکمیلی است. به همین سادگی. اندکی تزریق ژن برند هر کسب و کار نیز به چهار مورد فوق اضافه می‌شود و تراکت به وجود می‌آید.

 

2- فلایر چیست؟ و برای چه استفاده می‌شود ؟

و اما فلایر چیست؟ فلایر شکل تخصصی تر و حرفه ای تر همان تراکت است. در واقع فلایر لغت فرانسوی و برابر همان اعلامیه یا تراکت است اما در دنیای کسب و کار ها و توسعه بازاریابی، فلایر ها شکل کاملا حرفه ای تر و تخصصی تر تراکت هستند. فلایر ها می‌توانند با تولید محتوا خاص و تزریق تخصصی ژن برند هر کسب و کار یک هویت تازه از تبلیغات به وجود بیاورند. اما آیا طراحی فلایر آسان تر است؟ حجم طراحی فلایر و تراکت متفاوت نیست! اما طراحی فلایر برای کسب و کار هایی که برندشان شناخته شده نیست یا قصد تبلیغات عمومی بین مخاطبان ناشناس را دارند، طراحی فلایرامری اشتباه است. بنابراین فلایر شکل تخصصی تر و سازمانی تراکت برای شرکت هایی است که بازار هدف مشخصی را تصرف کرده اند و می‌خواهند با شیوه های خلاقانه ایی به تبلیغات بپردازند. البته نباید فراموش کنیم که فلایر ها بخشی از یک کاتالوگ هم شناخته می‌شوند و لزوما تک برگ نیستند و حتی به شیوه های بازاریابی تراکت پخش نمی‌شوند. بلکه فلایر ها اکثر اوقات در اندازه A4 طراحی شده و همچنین بخشی از یک پلن تبلیغ دیگر هستند و به خودی خود به دست مخاطبان ناشناس شما نمی‌رسند. 

برای مثال فلایر می‌تواند بخشی از روال پرزنت و معرفی محصول بازاریاب های شما باشد؛ در حالی که تراکت افتتاحیه کسب و کار شما در یک تک مرحله در خیابان ها پخش می‌شود!

3- اساسی ترین تفاوت فلایر و تراکت چیست؟

اساسی ترین تفاوت طراحی تراکت تبلیغاتی و طراحی فلایر، در نحوه استفاده و اهداف آن ها است. فلایر جنبه رسمی تر و شکیل تری دارد و شامل برند شما نیز می‌شود اما تراکت پتانسیل حمل برند شما را ندارد چرا که می‌خواهد سبک و سریع النتقال در ذهن مخاطب باشد. با این حال فلایر قصد تکریم مخاطب شما و راهی شکیل برای مجلل ساختن مسیر فروش شما را دارد.

4- چه کسانی بهتر از رویکرد طراحی فلایر استفاده کنند؟

  1. کسب و کار های بزرگ؛ چرا که تیم بازاریابی یا ویزیتور های حرفه ای دارند و برندشان قابل تزریق به فلایر است.
  2. شرکت هایی که ‌می‌خواهند در نمایشگاه شرکت کنند و کاتالوگ یا بروشور نیز دارند
  3. فعالیت هایی که قصد شروع یک بازاریابی نیمه چرکی در عموم مردم را دارند و همچنین نیمه شناخته شده هستند
  4. بازاریاب هایی که می‌خواهند یک محصول خاص را معرفی و پرزنت کنند.
  5. ویزیتور هایی که قصد ارائه خدمات خاص را ضمن تخفیف دارند.
  6. کسب و کار هایی که استراتژی فروش آن ها فراتر از جذب مشتری های ناشناس است و بازار هدف خود را به دقت مطالعه کرده اند.

5- برای چه کسب و کار هایی طراحی تراکت مناسب تر است؟

  1. کسب و کار هایی که برند مستحکمی ندارند یا تازه تاسیس شده اند.
  2. فعالیت هایی که قصد معرفی افتتاحیه خود را در یک روز خاص به عموم دارند
  3. فعالیت هایی نظیر آرایشگاه یا مشاغل عمومی-مردمی که به تراکت پخش کن نیاز خواهند داشت برای مثال تراکت آرایشگاه یا تراکت مزون های لباس بسیار پر طرفدار و پربازده هستند
  4. کسب و کار های کوچک یا استارت آپ هایی که در زمینه خدمات شهری فعالیت می‌کنند
  5. رستوران ها یا فست فود هایی که منو غذایی خاص دارند
  6. شغل های خدماتی که به لحاظ رقابتی در تنگنا قرار دارند 

6- مکمل های طراحی تراکت و طراحی فلایر چه چیز هایی هستند؟

طراحی ست اداری

طراحی ست اداری لازم ترین نیاز کسب و کار هایی است که نظم سازمانی برای آن ها اولویت دارد و استفاده ازست اداری یکی از شاخصه های احتیاج شرکت ها در فروش به طراحی فلایر است.

طراحی پوستر 

طراحی پوستر به صورت هم زمان با طراحی تراکت و طراحی فلایر برای اکثر کسب و کار ها و استراتژی های تبلیغاتی توصیه می‌شود تا پوستر ها در اندازه های بزرگ نیز همراه تراکت ها پخش یا نصب در محل های مناسبی شوند.

طراحی کارت ویزیت

طراحی کارت ویزیت مکمل اصلی طراحی فلایر شناخته می‌شود؛ بازاریاب ها و ویزیتور هایی که از فلایر استفاده می‌کنند قطعا به کارت ویزیت پرسنلی یا بیزینس کارت شرکتشان نیاز مند هستند.

طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور

طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور نیز مکمل های طراحی فلایر هستند که در نمایشگاه ها و در واحد های فروش و مذاکرات شرکت های بزرگ می‌توانند مورد استفاده برای معرفی برند، معرفی کالا یا محصول، معرفی خدمات و نمونه کار های استفاده شوند.

7- هزینه ها و طراحی قیمت تراکت و فلایر چه قدر است؟

هزینه های طراحی تراکت و فلایر بسیار پایین است و اما هزینه طراحی تراکت و فلایر برابر است اما هر کسب و کاری وابسته به نیازش می تواند بین تراکت و فلایر انتخاب مناسبی برای طراحی داشته باشد. برای اطلاع از قیمت ها و تعرفه های طراحی تراکت و طراحی فلایر می‌توانید به بخش تعرفه طراحی تراکت و فلایر بروید و سفارش آینده خود را بررسی کنید.

برای شناخت و آشنا شدن با تعرفه های خدمات طراحی گرافیک، می‌توانید مقاله "تعرفه خدمات طراحی گرافیک" را مطالعه کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

وبلاگ دایا آرتز