در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانید ؛

  1. تاریخچه نتفلیکس
  2. نوع طراحی لوگو نتفلیکس
  3. فلسفه فکری لوگو نتفلیکس
  4. معنی و مفهوم لوگو نتفلیکس
  5. تاریخچه لوگو نتفلیکس

 

«لوگو نتفلیکس» 

1-تاریخچه نتفلیکس

نِتفلیکس یک پلتفرم و شرکت تولیدکنندهٔ محتوای برتر آمریکایی است که مقر اصلی آن در لس گاتوس، کالیفرنیا می‌باشد. نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ توسط رید هستینگز و مارک راندولف در اسکاتس ولی، کالیفرنیا تأسیس شد. تجارت اصلی این شرکت یک سرویس پخش مبتنی بر اشتراک است که از طریق کتابخانه‌ای از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی، از جمله آن‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، پخش آنلاین می‌کند. در ژانویهٔ ۲۰۲۱ نتفلیکس به ۲۰۳٫۷ میلیون مشترک از جمله ۶۶ میلیون نفر در ایالات متحده رسید. به جز ایران (به دلیل فیلترینگ)، سرزمین اصلی چین (به دلیل محدودیت‌های محلی)، سوریه، کره شمالی و کریمه (به دلیل تحریم‌های آمریکا) در سراسر جهان در دسترس است. در سال ۲۰۲۰ گزارش شد که درآمد عملیاتی نتفلیکس ۱٫۲ میلیارد دلار است. دفترهای این شرکت در بریتانیا، فرانسه، برزیل، هلند، هند، ژاپن و کره جنوبی است. نتفلیکس یکی از اعضای انجمن سینمایی آمریکا (MPA) است که محتوا را از کشورهای سراسر جهان تولید و توزیع می‌کند.

مدل تجاری اولیهٔ نتفلیکس شامل فروش دی‌وی‌دی و اجاره از طریق پست بود اما هاستینگز حدود یک سال پس از تأسیس شرکت، فروش خود را رها کرد تا به کار اجاره دی‌وی‌دی اولیه بپردازد. نتفلیکس ضمن حفظ تجارت اجارهٔ دی‌وی‌دی و بلو-ری، تجارت خود را در سال ۲۰۰۷ با معرفی رسانه‌های جریان‌دار گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ با پخش جریانی قابل دسترسی در کانادا و به دنبال آن آمریکای لاتین و کارائیب در سطح بین‌المللی گسترش یافت. نتفلیکس در سال ۲۰۱۳ با معرفی نخستین مجموعه تلویزیونی‌اش با عنوان خانهٔ پوشالی وارد صنعت تولید محتوا شد.

 

2-نوع طراحی لوگو نتفلیکس

کاملا مشخص است که نوع طراحی لوگو شرکت نتفلیکس به طراحی لوگو نوشتاری بر می‌گردد. طراحی لوگو تایپوگرافی یا همان نوشتاری در اکثر لوگو های تلویزیونی و شبکه های رسانه ای امریکایی وجود دارد. برای مثال شبکه HBO نیز از طراحی لوگو نوشتاری استفاده می‌کند. طراحی لوگو نوشتاری که مبتنی بر متن و نوشته ترسیم می‌شود ارتباط مستقیمی با نام برند شما نیز خواهد داشت. در طراحی لوگو نتفلیکس از حرف نخست کلمه نتفلیکس استفاده شده است.

 

هنوز با انواع طراحی لوگو آشنا نیستید؟! طراحی لوگو انواع مختلفی دارید؛ شما می‌توانید با انواع طراحی لوگو در مقاله «انواع طراحی لوگو چیست؟» آشنا شوید.

 

3-فلسفه فکری لوگو نتفلیکس

شکل لوگو نتفلیکس شما را به یاد کدام یک از مفهوم های مهم و تکراری جهان می‌اندازد؟! بسیار ساده است؛ تنها مقداری به آن توجه کنید. مفهوم نهادینه شده در لوگو نتلفکیس بی نهایت است. نماد بی نهایت که به شکل دو دایره بهم پیوسته است در لوگو نتفلیکس جور دیگری قرار گرفته. ابتدا و انتهای حرف N کشیده شده و به بالا و پایین می‌رود و امتداد در بی نهایت دارد. این لوگو می‌خواهد به ما بگوید که نتفلیکس بی نهایت محتوا، فیلم و عکس و تصویر برای سرگرم کردن شما دارد! 

 

آیا با فلسفه فکری لوگو آشنایی دارید؟ می‌توانید خیلی ساده در مقاله «فلسفه فکری لوگو چیست؟» با کاربرد فلسفه فکری لوگو آشنا شوید.

 

4-معنی و مفهوم لوگو نتفلیکس

البته لوگو نتفلیکس مفاهیم دیگری را نیز به ما می‌رساند. رنگ برند قرمز در لوگو نتفلیکس و همچنین ظاهر قدرتمند که در یک حرف N طراحی شده است به ما مفهوم اقتدار را می‌رساند. لوگو نتفلیکس دارای رنگ قرمز است. در روانشناسی رنگ ها، این رنگ بسیار قدرتمند و جذاب است. نتفلیکس از ترکیب رنگ قرمز و سیاه استفاده کرده است تا اقتدار و شکوه رسانه ای خود را به نمایش بگذارد.

The NetFlix logo uses a combination of red and white colors, both of which have their significance. Red signifies power, passion, and energy, whereas white stands for perfection and completion.

شخصیت و هویت برند نتفلیکس بر اساس همین نماد های رنگی و قدرتش تعریف می‌شود. انرژی نهفته در لوگو نتفلیکس مخاطب را به وجد می‌آورد و او را ترغیب می‌کند تا محتوا نتلفیکس را دنبال کند. برای یک رسانه بسیار مهم است که مخاطب نسبت به آن احساس نیاز کند و نتفلیکس این عنصر را در هویت و شخصیت برند خود جای داده است.

 

5-تاریخچه لوگو نتفلیکس

 طراحی لوگو نتفلیکس چهار بار در چهار دوره مختلف تغییر کرده است. نخستین بار در سال 2000 لوگو نتفلیکس اساسی ترین تغییر خود را متحمل شده است. این شرکت از رنگ برند تا فونت و شیوه نوشتاری لوگو خویش را تغییر داده است. در آن دوره رنگ برند نتفلیکس بنفش بود! سپس در دو نوبت دیگر رنگ لوگو نتفلیکس تغییر کرد و از سیاه و سفید به سفید و قرمز تغییر یافت و لوگو فعلی نتفلیکس به شکل سیاه و قرمز است.

 

وبلاگ دایا آرتز