در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می خوانید :

  1. فلسفه نیاز به لوگو چیست؟
  2. فلسفه فکری لوگو چیست؟
  3. معیار مقایسه لوگو ها چیست؟
  4. لوگو چگونه طراحی می‌شود؟
  5. انواع لوگو چیست؟

 

1- فلسفه نیاز به لوگو چیست؟

چرا به لوگو نیاز داریم؟

برند و فروش بیشتر. امروزه هر چه قدر مشتریان بیشتری شما را بشناسند شانس فروش شما بیشتر خواهد بود حالا بدون یک لوگو چگونه هویت برند یک کسب و کار مشخص می شود؟ اگر طراحی لوگو رستوران یا طراحی لوگو کافی شاپ ها موجود نبود چه فاجعه ایی رخ میداد ؟ اصلا طراحی لوگو رستوران چه مزیت هایی برای رستوران دارد؟ دیگر نمی توانستیم بین رستوران محبوبمان با یک کافی شاپ یا رستوران دیگر تفاوتی قائل شویم و جلوه زیبا ظاهری همه این کسب و کار ها از بین می رفت. یا در نظر بگیرید اگر سایت دیجی کالا لوگو منحصر به فرد خود را نداشت یا طراحی رنگ سازمانی متفاوتی برای ارائه به مخاطب خود پیدا نکرده بود چگونه از سایت تُرب تشخیص داده می شد. دو بسته چیپس را تصور کنید که روی هیچ کدام اثری از برند یا لوگو کارخانه هایشان درج نشده است! آیا شما اقدام به خریدشان می کنید ؟

 

۲- فلسفه فکری لوگو چیست؟

فلسفه فکری لوگو = ایده لوگو

هر طراحی مانند یک خالق هنری است. طراح گرافیک که خالق لوگو است هم مانند هر طراح دیگری بر اساس ایده ها و یک دسته بندی از افکار و جرقه ها اقدام به طراحی لوگو می کند. ایده های طراح گرافیک همان فلسفه فکری هستند. فلسفه فکری لوگو یعنی معنی و مفهوم یک لوگو و آنچه بر اساس آن طراح گرافیک اقدام به طراحی لوگو کرده است. اگر به لحاظ کشف معنا، لوگو یک معما باشد، فلسفه فکری لوگو جواب معما است.

 

۳- معیار مقایسه لوگو ها چیست؟

چگونه لوگو ها را مقایسه کنیم؟

بر اساس فلسفه فکری آن ها. هر چه فلسفه فکری یک لوگو آسان تر و جذاب تر و در عین حال خوش فکر تر باشد، آن لوگو بهتر و قوی تر است.

 

۴- لوگو چگونه طراحی می‌شود؟

مسیر طراحی لوگو چیست؟

مراحل طراحی گرافیک چیست؟
  • پیدا کردن هسته نیاز کارفرما
  • شروع تحقیق و یافت فلسفه فکری
  • ارائه چند استراتژی طراحی به کارفرما
  • انتخاب یکی از استراتژی ها و شروع طراحی
  • طراحی اتود های اولیه بر اساس استراتژی
  • ارائه اتود های اولیه 
  • انتخاب اتود اولیه توسط کارفرما و اعمال تغییرات مورد نظر
  • اصلاح نهایی و پرداخت طرح مورد نظر
  • ارائه نهایی
به عنوان مثال؛ مراحل طراحی لوگو چیست؟

مثلا مراحل طراحی لوگو همانند همان مراحل فوق می‌باشد؛ نخست می‌بایست طراح به چرایی نیاز کارفرما به لوگو دسترسی یابد و کارفرما را درک کند سپس تمام مراحل تحقیقاتی خود را بر سر لوگو اغاز کند. حتی می تواند رقبای کارفرمای خود را تحلیل کرده و لوگو مد نظرش را به صورت ذهنی طراحی کند و پس از ارائه استراتژی ها طراحی اولیه را اغاز کرده و یک لوگو حرفه ای را بسازد.

 

۵- انواع لوگو چیست؟

امیدوارم تعریف طراحی لوگو را فراموش نکرده باشید. لوگو همان نشان یا نشانه گرافیکی است که هویت برند شما را می‌سازد. نام برند شما مانند اسم کوچک و لوگو یا نشان همان نام خانوادگی شخصیت برند شما است. تجرمه دقیق طراحان گرافیک پارسی برای لغت انگلیسی لوگو (logo) برابر با نشانه است. هر کسب و کار یا فعالیتی می‌تواند دارای لوگو باشد اگر و تنها اگر نیاز به برند سازی داشته باشد. به شکل خلاصه انواع لوگو به دسته های زیر تقسیم می‌شود :

البته این دسته بندی برای طراحی لوگو و انواع سبک لوگو یک کلیشه عمومی است و بر اساس دانش گرافیک سبک های لوگو می‌توانند مبتنی بر موارد مختلفی باشند. در این دسته بندی عمومی، سبک های طراحی لوگو بر اساس عنصر و حالت های استفاده از متن یا تصویری به وجود آمده است. لوگو و نشانه می‌توانند بر اساس نوع و شیوه انتقال مفهوم یا حتی سبک های هنری مختلف و اساس های مختلفی دسته بندی شوند.

بر حسب اتفاق اگر می‌خوای به صورت دقیق تر با طراحی لوگو یا تعریف لوگو و کاربردش آشنا بشی به مقاله لوگو چیست؟ سر بزن و ازش لذت ببر.

 

 

وبلاگ دایا آرتز