تغییر نگهانی نشان استاندارد ایران! علت این تغییر نگهانی چه بود؟ آیا نشان استاندارد، استاندارد است.

 

در این مقاله مطابق این فهرست خواهید خواند :

  1. چرا لوگو موسسه استاندارد نیاز به تغییر داشت؟
  2. مشکل لوگو موسسه استاندارد استاد ممیز چه بود؟!
  3. آیا طراحی نشان جدید سازمان استاندارد، استاندارد است؟
  4. معنی نشان استاندارد جدید چیست؟
  5. واکنش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران (IGDS)
  6. اثر بازطراحی و تغییر نشان استاندارد از دیدگاه IGDS

 

« لوگو جدید سازمان ملی استاندارد ایران» 

  

1- چرا لوگو موسسه استاندارد نیاز به تغییر داشت؟

این مقاله پیرو خبر قطعی تغییر نشان موسسه استاندارد یا همان  «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» نوشته شده است. نشان موسسه استاندارد یا همان لوگو این موسسه که بر روی کالا های زیادی آن را می‌بینیم تا نشان استاندارد بودن آن اطمینان ما را به سالم بودن آن افزایش دهد تغییر کرد. مورخ 19 شهریور ما 1401 این لوگو که توسط هنرمند نامی ایرانی، استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود تغییر کرد. اما علت تغییر چه بود ؟!

موسسه استاندارد دیگر موسسه نیست!

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دیگر وجود ندارد. این موسسه تبدیل به سازمان شده است و از این به بعد با عنوان سازمان ملی استاندارد ایران شناخته می‌شود. درواقع موسسه استاندارد به سازمان ملی استاندارد تبدیل شده است و این شروع تنقاض نام سازمان جدید با عنوان نوشتاری آن در نشان موسسه استاندارد است!

نام اختصاری موسسه استاندارد چه بود؟

 «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» نام رسمی موسسه ای بود که وظیفه تهیه استانداردها را برای کالاهای گوناگون بر عهده داشت و این نشان و آرم استاندارد را برای کالاها صادر می‌کرد. نام انگلیسی این سازمان به صورت Institute of Standard and Industrial Research of Iran بود که اگر حروف اول این کلمات را کنار هم بگذاریم به عبارت ISIRI می‌رسیم اما عنوان این موسسه در تاریخ 19 شهریور 1401 به «سازمان ملی استاندارد ایران» تغییر کرده است.

نام اختصاری سازمان استاندارد چیست؟

در تاریخ 19 شهریور 1401، مصطفی آجرلو مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران در توئیتی نوشت: سازمان ملی استاندارد ایران طرح جدید نشان ملی استاندارد ایران را با درج علامت اختصاری INSO به رنگ سبز اعلام کرد.

سازمان ملی استاندارد ایران که به صورت انگلیسی به شکل (Iranian National Standard Organizatio) نوشته می‌شود که به صورت مختصر با عنوان INSO شناخته می‌شود.

 
« لوگو سابق موسسه استاندارد که توسط استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود» 

 

۲- مشکل لوگو موسسه استاندارد استاد ممیز چه بود؟!

لوگو موسسه استاندارد که استاد مرتضی ممیز آن را بیش از 20 سال پیش از تغییر ناگهانی این لوگو طراحی کرده بود، بسیار با دوام و زیبا و حساب شده طراحی شده است. این لوگو سال های بسیاری در دانشگاه های ایران در رشته های هنری و گرافیک به عنوان یک طراحی لوگو استاندارد شناخته شده و تدریس می‌شود. نشان استاندارد ایران در طی این سال ها با زندگی مردم هماهنگ شده بود و بسیاری از مردم و عوام با آن به تازگی آشنا شده بودند. تنها مشکل این لوگو آن بود که در پی تغییر نام موسسه استاندارد به سازمانی ملی استاندارد دیگر حروف اختصاری وسط آن هماهنگ با نام سازمان نبود!

در میان این نشان حساب شده که توسط استاد مرتضی ممیز طراحی شده است، حروف ISIRI به شکلی نمادین و هندسی و زیبا نوشته شده اند که عنوان اختصاری نام سابق سازمان ملی ایران است. نام اختصاری جدید این سازمان در لوگو جدید اصلاح شده. اما با قطعیت تمام لوگو و نشان طراحی شده توسط استاد ممیز بدون مشکل بوده است بلکه شکوه و قوام استاندارد در آن بهتر از لوگو جدید به نمایش درآمده است.

۳- آیا طراحی نشان جدید سازمان استاندارد، استاندارد است؟

بسیاری از طراحان گرافیک و صاحب نظران در این زمینه معتقد هستند که بازطراحی نشان استاندارد اشتباه است و چندین و چند دلیل دارند، از مهم ترین دلایل مطرح شده موارد زیر برجسته تر و محکم تر از دلایل دیگر است :

  • طراحی نشان استاندارد ایران، استاندارد نیست!
  • طراحی لوگو استاندارد ایران به نسبت لوگو پیشین ضعیف تر است.
  • نشان طراحی شده توسط استاد ممیز همچنان دوام خود را داشته است.
  • جامعه بعد از گذشت نزدیک به 30 سال با نشان استاندارد سابق خو گرفته بودند.
  • نشان استاندارد جدید به لحاظ های جدی دچار اشکل در شکل طراحی خود است.

برخی از صاحب نظران معتقد هستند که در ایران، تغییر مدیران و معاونان موسسه های دولتی و سازمان های دولتی نباید بر طراحی لوگو و طراحی نشان این موسسه ها اثر بگذارد و این در حالی است که هر چند گاهی خبر تغییر یک لوگو یا نشان دولتی به گوش می‌رسد آن هم بدون آنکه هماهنگی یا علت آن قابل تصدیق باشد. بسیاری حتی معتقد هستند سادگی لوگو پیشین در طراحی و رنگ از مزیت های اصلی آن بوده است که در لوگو جدید سازمان ملی استاندارد بسیار غیر حرفه ای با این مزیت برخورد شده است.

۴- معنی و فلسفه فکری نشان استاندارد جدید چیست؟

نشان پیشین استاندارد طی طراحی لوگو استاد ممیز دارای اصول و فلسفه فکری خاص خود بود. به صورت مختصر لوگو پیشین از طراحی مونوگرام حرفه انگلیسی "S" به وجود آمده بود . 

اما ویژگی منحصر به فرد این نشانه حروف مخفف شده‌ی عنوان موسسه‌ی استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان فارسی و انگلیسی در فضای میانی این مونوگرام جای گرفته است و در حالت اصلی کلمه‌ی «ایران بدون نقطه» دیده می‌شود و با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آن عبارت "ISIRI" خوانده می‌شود. 

 

در تصویر فوق که توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران (IGDS) تهیه و بررسی شده است تناقضات دو لوگو پیشین در یک طرح منطبق شده این دو نشان بر هم بررسی شده است. رنگ لوگو جدید غیر حرفه ای انتخاب شده و تنها مزیت نشان جدید آن است که حروف INSO در وسط آن به شکل ناخوانایی دیده می‌شوند که در واقع ترکیب حروف اختصاری نام جدید موسسه استاندارد ایران یا همان سازمان ملی استاندارد هستند.

5- واکنش انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران (IGDS)

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یا همان IGDS طی بیانیه خود اعتراض  و واکنش خود را نسبت به این تغییر نشان اعلام کرده اند. در پایان متن بیانیه ایشان آمده است که :

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدینوسیله این رفتار غیر حرفه‌ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعلام می‌کند و با توجه به متن این بيانیه در تاريخ ۲۰ شهريور ماه سال ۱۴۰۱ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران تقاضا دارد تا در تغیير نشانه‌ی «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید نظر کند.

 

از طریق لینک «بیانیه انجمن صنفی طراحان گرافیک برای تغییر نشان استاندارد» می‌توایند متن دقیق و کامل این بیانیه را بدون کم و کاست مطالعه کنید.

 

6- اثر بازطراحی و تغییر نشان استاندارد از دیدگاه IGDS

با توجه به تغییر سیستم اداری موسسه‌ی استاندارد و تبدیل شدن آن به سازمان، طراحی حروف میانی این نشانه نیز در حالت انگلیسی از  ISIRI (Institute Standard Industrial Research of IRAN) به (INSO (Iranian National Standard Organization تغییر حالت پیدا کرده و به دنبال این اتفاق در جهت تغییر این حروف، دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک انجام شده است که توجه و تأثر بسیاری از طراحان گرافیک را به خود جلب کرده است. نگاه و عمل تصمیم‌گیرندگان و مسوولان این امر به هر هدفی که بوده است با دستکاری و حذف و اضافه‌ی غیرحرفه‌ای جزئیات نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعا بعدها با مشکلات جدی ساختاری روبه‌رو خواهد شد، بلکه نتیجه‌ی آن به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه‌ی ارزشمند ملی وارد کرده است.

وبلاگ دایا آرتز