در این مقاله به ترتیب عناوین زیر خواهید خواند :

  1. طراحی منو دیجیتال چیست؟
  2. چرا طراحی منو دیجیتال بحث برانگیز شده؟
  3. انواع طراحی منو کافی شاپ چیست؟
  4. هزینه های باور نکردنی طراحی منو!
  5. قیمت ها هر روز عوض می‌شوند؟!
  6. منو کافی شاپ باید قیمت داشته باشد؟
  7. طراحی منو کافی شاپ به صورت اقتصادی
  8. بهترین سایت های طراحی منو دیجیتال
  9. جایگزین سایت های آماده برای منو دیجیتال
  10.  مزیت ها و معایب منو چاپی و دیجیتال

برای جذب مشتری و فروش بیشتر در "کافی شاپ به خدمات طراحی گرافیک کافی شاپ" بروید. از طریق صفحه تخصصی خدمات و سرویس های دایا آرتز برای کافی شاپ ها و کافه رستوران ها می توانید پیشنهادات و ایده های ما برای کافی شاپ و کافه رستوران خود را دریافت کنید.

۱- طراحی منو دیجیتال چیست؟

خیلی ساده است؛ قرار است دیگر کاغذ وجود نداشته باشد. همه چیز به صفر و یک های دیجیتالی در سایت ها و موتور های جست‌وجو تبدیل شده است. بسیاری از کافی شاپ ها و رستوران ها، با اتصال منو خود به اینترنت و درواقع یک سایت، به استفاده از طراحی منو دیجیتال پرداخته اند. خب این یعنی چه ؟ یعنی مشتریان برای مشاهده منو می‌بایست از موبایل خود برای انتخاب سفارششان استفاده کنند. منو های دیجیتال انواع مختلفی دارند. بعضی ها صرفا عکس‌ هستند، بعضی ها در سایت های قابل آماده طراحی شده اند و بعضی ها برای خودشان یک سایت تخصصی دارند. با استفاده از اسکن QR کد ها یا آدرس صفحه سایتی که منو کافی شاپ در آن قرار دارد شما می‌توانید از منو یک کافی شاپ استفاده کنید. این فرایند و پروسه درواقع بخشی از طراحی منو دیجیتال است. شاید در کافی شاپ ها با بارکد QR code که به صورت حک شده یا تراش داده شده روی میز ها قرار دارد توجه کرده باشید. گاهی هم این بارکرد ها روی یک صفحه فلزی کوچک لیزر شده اند. اگر با گوشی خود این بارکد ها را اسکن کنید قادر خواهید بود به منو دیجیتال کافی شاپ دسترسی پیدا کنید.

 

۲- چرا طراحی منو دیجیتال بحث برانگیز شده؟

امروزه همه چیز در حال پیشرفت و مدرن شدن است. کافی شاپ ها، گوشی ها، ساعت های مچی و سبک زندگی مردم همگی در حال تغییر کردن هستند. امروزه آشنایی و فرهنگ مردم بیش از هر وقت دیگر با سایت ها و موتور های جست‌و‌جو نظیر گوگل پیوند خورده است. اما آیا همه مردم از خدمات مدرن سایت های حرفه ای و جهان دیجیتال بهره می‌گیرند. بگذارید یک مثال بزنم. سال ها پیش شبکه های مجازی و یا به صورت تخصصی تر همان شبکه های اجتماعی اینقدر وسیع نبوده اند. با ورود شبکه های اجتماعی به زندگی ما مردم؛ کافی شاپ ها نیز برای برند شبکه های اجتماعی خود تلاش کردند و برای مثال صفحات و پیج های اجتماعی به وجود آوردند. مانند طراحی اینستاگرام کافی شاپ ها و کافه رستوران ها. طراحی پیج اینستاگرام کافی شاپ ها برجسته شد و امروز کمتر کسی است که کافی شاپ بدون پیج داشته باشد همانطور که کمتر کسی بدون اینستاگرام زندگی می‌کند و امروز در این نقطه خاص استفاده از سایت ها در حال نفوذ به زندگی مردم است و طراحی منو به شکل دیجیتال در حال تحمیل کردن خود به دهک های اول جامعه ایرانی است. البته هزینه های بحرانی و سرسام اور طراحی منو به ویژه هزینه باور نکردنی چاپ و نگهداری از منو های کاتالوگی و بروشوری باعث شد توجه بزرگ ترین کافه رستوران داران و کافی شاپ ها نیز به طراحی دیجیتالی منو جلب شود.

 

۳- انواع طراحی منو کافی شاپ چیست؟

طراحی منو کافی شاپ به دو صورت کلی چاپی یا دیجیتال انجام می‌شود. طراحی منو دیجیتال یک امر تخصصی دیگر است که تازگی خودش را به ما معرفی کرده است. اما طراحی چاپی منو دیجیتال شامل چهار حال کلی است :

منو کاتالوگی یک منو مناسب کافه رستوران ها و رستوران های مجلل است که در طراحی و چاپ آن هزینه بسیاری صرف می‌شود. منو بروشوری دارای چند لت برای انواع آیتم های یک کافی شاپ یا فست فود و کافه رستوران است.

 

در مقاله « چگونه برای کافی شاپ خود رنگ انتخاب کنیم؟ » جذاب ترین رنگ های کافی شاپ را با بررسی روانشناسی آن ها و فلسفه فکری آن ها در توسعه کسب و کار بررسی کرده ایم.

 

 

۴- هزینه های باور نکردنی طراحی منو!

در بین حالت های طراحی منو کافی شاپ، طراحی کاتالوگ به خودی خود بسیار گران قیمت است و هزینه چاپ آن برای کافی شاپ ها بالا و باور نکردنی است. طراحی منو بروشوری برای کافی شاپ ها دست‌ کمی از طراحی کاتالوگی ندارد. در این بین تقریبا تمام کافی شاپ ها یا کافه رستوران ها به طراحی منو تراکتی که به شکل یک تراکت است یا طراحی منو دفترچه ای که شامل چند برگ تراکت مانند یک دفترچه است متمایل شده اند. هزینه طراحی این موارد ارزان و هزینه چاپ آن ها به صرفه تر است. منو تراکتی عمومی ترین روش طراحی منو است که بر روی یک برگه a5 یا a4 یا a3 به شکل پشت و رو انجام می‌شود. البته ممکن است اندازه طراحی منو تراکتی متفاوت نیز باشد! طراحی منو دفترچه ای برای کافی شاپ ها همان طراحی منو تراکتی متشکل از چند برگ ساده است و هزینه آنچنانی ندارد. آیا حالا صاحبان کافی شاپ حق دارند به سمت طراحی منو دیجیتالی متمایل شوند تا از هزینه های فرسایشی طراحی منو و ترمیم منو ها جلو گیری کنند ؟ زود قضاوت نکنید! معایب و مزایای مختلفی وجود دارند که باید سنجیده شوند.

 

۵- قیمت ها هر روز عوض می‌شوند؟!

نخستین مزیت طراحی منو دیجیتال این است که با کمترین دردسر قیمت های آیتم های منو کافی شاپ در ان درج می‌شود و تغییر می‌کند. مشتری حق دارد از قیمت نهایی سفارش خود پیش از سفارش آگاه باشد. با تغییر قیمت ها دز این بازار، منو نیز نیاز به طراحی دوباره دارد و با تغییر قیمت ها در هر ماه، این یعنی هر ماه منو جدید و اصلاح و چاپ شود! فکر چسباندن اتیکت روی قیمت های قبلی را هم از سرتان بیرون کنید؛ بی کلاسی است و ضمن اینکه بدون نوشتن قیمت ها به شعور مشتری توهین کرده اید و قوانین را زیر پا گذاشته اید.

 

 آیا ده اشتباه مرگبار کافی شاپ ها و کافه رستوران ها در برند سازی را می‌شناسید؟ در مقاله « ده اشتباه اصلی کافی شاپ ها در برند سازی» از این اشتباهات جلوگیری کنید.

 

6- منو کافی شاپ باید قیمت داشته باشد؟

قطعا. منو بدون قیمت اهانت به مشتری است و عدم اعتماد به وجود می آورد. اگر لاکچری ترین رستوران ها یا کافی شاپ منو خود را بدون قیمت ذکر می‌کنند این امر اشتباه است. در بدترین حالت اگر منو شما قیمت ندارد؛ سالندار یا سر سالندار که سفارش را دریافت می‌کند باید آماده ارائه جزئیات قیمت ها به مشتریان باشد البته در صورتی که از او پرسش شود. این امر در هویت برند و شخصیت کسب و کار شما اثر ویژه ای دارد.

 

۷- طراحی منو کافی شاپ به صورت اقتصادی

طراحی منو به صورت چاپی لازم است. همانطور که در بالا تر عنوان کرده ایم؛ طراحی منو چاپی پر هزینه است اما لازم است چرا که بسیاری از مشتریان ممکن است همچنان به استفاده از منو دیجیتال عادت نداشته باشند. استفاده از منو دیجیتال و منو چاپی در کنار یکدیگر بهترین راه است. طراحی منو چاپی به صورت تراکت کم هزینه است. هم در چاپ و هم در طراحی این طراحی منو صرف اقتصادی دارد. دایا آرتز به شما پیشنهاد می‌‌کند با بودجه کمتر از یک میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به طراحی منو تراکتی و همپوشانی آن منو دیجیتال بپردازید و مشتری های خود را از دست ندهید.

 

۸- بهترین سایت های طراحی منو دیجیتال

سایت های زیر بهترین سایت های طراحی منو دیجیتال هستند کا صفر تا صد طراحی منو دیجیتال شما را برعهده می‌گیرند. البته جاگیزین های پر هزینه اما با کیفیت تر نیز وجود دارد :

1. وب‌سایت سافت منو

2. وب‌سایت منو دیجتال

3. وب‌سایت مِ‌نیو

4. وب‌سایت ماپرا

5. وب‌سایت دِنیو

6. وب‌سایت آسان منو

7. وب‌سایت HiDigiMenu

8. وب‌سایت ویترین

9. نرم‌افزار تحت وب وب‌آذین

10. پاپل منو

 

۹- جایگزین سایت های آماده برای منو دیجیتال

با دانش برنامه نویسی و استخدام یک برنامه نویس می‌توانید سایتی با قابلیت ثبت سفارش از منو دیجیتال خود داشته باشید که کاربرد های حسابداری شما را نیز بر عهده داشته باشد و امار و اطلاعات فروش روزانه شما را تحلیل کند.

 

۱۰ - مزیت ها و معایب طراحی منو چاپی و دیجیتال

معایب و مزیت های طراحی منو دیجیتال 

  • + منو دیجیتال هزینه ها را کاهش می‌دهد.
  • + قیمت ها در منو دیجیتال راحت تر تغییر می‌کنند.
  • + منو دیجیتال مدرن و جدید است.
  • - هزینه اولیه منو دیجیتال بالا است.
  • - همه مشتری ها کار با منو دیجیتال را بلد نیستند.
  • - منو دیجیتال گیج کننده است و به اینترنت وابسته است.

معایب و مزیت های طراحی منو چاپی

  • + طراحی منو کافی شاپ به شکل چاپی عمومی تر و راحت تر است.
  • + مردم با منو چاپی آشنا هستند.
  • + طراحی منو چاپی بیشتر دیده می‌شود.
  • - نگهداری و ترمیم منو چاپی هزینه دارد.
  • - تغییر قیمت ها در منو چاپی آسان نیست.
  • - طراحی منو چاپی دیگر دارد سنتی می‌شود.
وبلاگ دایا آرتز