حتما می‌دانید که عده ای از افراد سیگاری نسبت به یک سیگار خاص ارق دارند یا اصطلاحا نِرد و خوره یک برند سیگار خاص هستند. این وابستگی بین یک مشتری و یک برند بسیار شگفت انگیز است! باور کنید که سیگار ها داستان های خود را دارند و شگفت انگیز است که این داستان ها از برند های سیگار ما را مجذوب خودشان می‌کنند. در این مقاله به بررسی و تحلیل داستان برند سیگار کمل Camel (cigarette) خواهیم پرداخت و طراحی لوگو آن ها نیز بررسی می‌کنیم. ضمنا برای دریافت مشاوره طراحی لوگو می‌توانید از دایا آرتز کمک بگیرید.

 

در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانید :

  1. تاریخچه سیگار کمل چیست؟
  2. نوع طراحی لوگو سیگار کمل چیست؟
  3. فلسفه فکری لوگو سیگار کمل
  4. نقش مسکات سیگار مکل در جذب مشتری
  5. طراحی مسکات چیست؟
  6. تاریخچه لوگو سیگار کمل چیست؟

 

«لوگو سیگار کمل یا همان سیگار شتر» 

 

1-تاریخچه سیگار کمل چیست؟

در گذشته ( اوایل دهه 1900) توتون های متنوع با برند های مختلف در بازار وجود داشت و مردم خودشان سیگار هایشان را می پیچیدند. در سال 1913 R.J. Reynolds سیگار های از قبل پیچیده شده و بسته بندی شده (Packaged Cigarette) را نوآوری کرد. ریچارد جاشوا بنیانگذار شرکت  R.J. Reynolds  تلاش کرد که طعم جذاب تری نسبت به رقبایش داشته باشد. نام کمل به دلیل استفاده از توتون ترکی (تقلید از سیگار های مد آن زمان در مصر) بر روی آن ها گذاشته شد چرا که کمل یا همان حیوان شتر، حیوان ملی و نماد مصر و ترکیه بوده است.

کمل  به عنوان یک برند سیگار آمریکایی شناخته شده است و اکنون مالکیت آن در ایالات متحده متعلق به شرکت تنباکوی آر.جی.رینولدز و در خارج از ایالات متحده متعلق به تنباکوی ژاپن است.امروزه جدیدترین سیگارهای کمل شامل مخلوطی از تنباکوی ترکیه‌ای و تنباکوی ویرجینیا هستند. شهر وینستون-سیلم یعنی شهری که شرکت آر. جی. رینولدز در آن تأسیس شد، به‌دلیل محبوبیت این نشان تجاری، با نام مستعار «شهر کمل» نیز شناخته می‌شود.

سیگار کمل اولین سیگار آمریکایی است که به بازار معرفی شده و دهه ها موفقیت و محبوبیت کسب کرده است. همینطور کمل از نخستین سیگارهاییست که از سلفون برای حفظ رطوبت، عطر و طعم سیگار استفاده می کند. سیگارهای کمل از 03 تا 0.6 میلی گرم نیکوتین دارند.

 

2-نوع طراحی لوگو سیگار کمل چیست؟

شیوه طراحی لوگو و برندسازی سیگار کمل بسیار حیرت انگیز است! سیگار کمل به عنوان یکی از قدیمی ترین برند های سیگار در آمریکا و جهان از طراحی لوگو تصویری استفاده کرده است. اما هنوز ماجرا ادامه دارد چرا که دو نکته بسیار پر اهمیت است :

نکته اول اینکه سیگار کمل در برند سازی خود از طراحی لوگو تصویری استفاده کرده است آن هم در زمانی که هنوز بسیاری از لوگو ها در شکل سنتی و لوگو نوشتاری بوده اند!

نکته دوم این مطلب است که سیگار کمل در طراحی لوگو خود از مسکات استفاده کرده است! مسکات ها به عنوان شخصیت های حیوانی یا انسانی در توسعه و طراحی برند بسیار استفاده می‌شوند اما در طراحی برند کمل نهایت هوشمندی در استفاده و به کار گیری مسکات دیده می‌شود که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

 

هنوز با انواع طراحی لوگو آشنا نیستید؟! طراحی لوگو انواع مختلفی دارید؛ شما می‌توانید با انواع طراحی لوگو در مقاله «انواع طراحی لوگو چیست؟» آشنا شوید.

 

3-فلسفه فکری لوگو سیگار کمل

فلسفه فکری لوگو سیگار کمل مربوط به نام گذاری و انتخاب اسم برند آن می‌شود. مدت ها پیش مردم جهان خودشان سیگار های خودشان را درست می‌کردند یا اصطلاحا می‌پیچیدند. آمریکایی ها تا مدت ها نیز به همین روش عمل می‌کردند و از سیگار پیچ استفاده می‌کردند اما ناگهان اتفاقی در مصر و ترکیه افتاد. بسیاری از افراد شروع به فروختن سیگار های از قبل پیچیده شده در ترکیه و مصر کردند. بنیانگذار سیگار کمل نیز با متوجه شدن این قضیه به تقلید از این افراد شروع به تولید سیگار های از پیش آماده در آمریکا کرد که با توتون های مصری و ترکی پر می‌شد و از آنجایی که مبدا این سیگار ها مصر و ترکیه بودند و شتر یا همان کمل حیوان ملی و نماد مصر و ترکیه بوده است، نام کمل را بر روی سیگار های خود گذاشت و همچنین از تصویر یک شتر به عنوان یکم مسکات در طراحی لوگو سیگار های خود استفاده کرد. طراحی مسکات در لوگو این سیگار معجزه برند سازی بود و شهرت فراوانی برایش به ارمغان آورد به طوری که این سیگار ها همچنین محبوب و معروف هستند، حتی در ایران!

 

آیا با فلسفه فکری لوگو آشنایی دارید؟ می‌توانید خیلی ساده در مقاله «فلسفه فکری لوگو چیست؟» با کاربرد فلسفه فکری لوگو آشنا شوید.

 

4-نقش مسکات سیگار مکل در جذب مشتری

مسکات لوگو سیگار کمل درواقع یک شتر است. این مسکات یا شخصیت که از نوع حیوانی است نقش مهمی را در بازاریابی و رساندن فلسفهد فکری سیگار کمل ایفا کرده است به طوری که همه سیگار کمل را با مسکات کمل می‌شناسند!

 

5-طراحی مسکات چیست؟

مسکات چیست؟ سوالی ساده اما دارای جواب های بسیار. مسکات ها نماد های انسانی، حیوانی، غیر جاندار،واقعی یا غیر واقعی هستند که در قالب تصاویر، عروسک، لوگو یا شخصیت تولید می شوند. این شخصیت ها که با عنوان مسکات شناخته می شوند برای برندسازی یا نمادی از شخصیت یک فعالیت تجاری یا غیر تجاری شناخته می شوند. توضیح معنی مسکات مقداری پیچیده است اما مثال هایی معنی آن را بسیار بسیار واضح می‌کند. شخصیت حیوانی یوزپلنگ برای جامعه ایرانی یک مسکات است. یا می توان گفت مردی که در تبلیغات یا لوگو برند کسب و کار جهانی "علی بابا" حضور دارد یک مسکات است. یا همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مسکات برند غذایی KFC که با نام مرغ سوخاری های KFC شناخته می شود بسیار معروف است.

 

6-تاریخچه لوگو سیگار کمل چیست؟

مانند هر برند دیگری سیگار کمل تاریخچه خود را سپری کرده است و بار ها لوگو آن ها دچار تغییر شده است. اما همیشه یک چیز در آن مشترک بوده و آن هم نقش مسکات کمل است که هرگز تغییر نکرده و حفظ شده است.

In 1913, the company's famous logo, Old Joe,also appeared on the packaging. The camel on the cigarette pack actually represents the American traveling circus Barnum & Beily. In time, the portrait of the famous camel will appear on all packs of cigarettes produced by the company.

 

  

وبلاگ دایا آرتز