در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانید:

  1. تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی
  2. نوع طراحی لوگو دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
  3. فلسفه فکری یا معنی لوگو دانشگاه آزاد اسلامی
  4. چه کسی لوگو دانشگاه آزاد اسلامی را طراحی کرده است؟

 

 «لوگو دانشگاه آزاد اسلامی»

 

1-تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی

دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران، در روز ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه نمازجمعه تهران برای اولین بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت، این اقدام در حقیقت نتیجه رایزنی ها و پیشنهاد دکتر عبدالله جاسبی به منظور راه اندازی این دانشگاه بود. 
در آذر سال ۱۳۶۱ اساسنامه دانشگاه نوشته شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، این دانشگاه با سرمایه اولیه یک میلیون تومانی حضرت امام خمینی (ره) فعالیت خود را آغاز کرد.
اولین واحد دانشگاهی، واحد تهران مرکزی با نام پیشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران با کد ۱۰۱ در ۱۰ مرداد سال ۱۳۶۱ تشکیل شد و مرحوم "مهندس شکرریز" نخستین رئیس این واحد نام گرفت، واحد تبریز نخستین واحد شهرستانی بود که با کد ۱۰۲ در ۲۳ آبان  ۱۳۶۱ توسط دکتر کریم زارع راه اندازی شد. 
نخستین آزمون ورودی دانشگاه در اسفند ۱۳۶۱ با شرکت ۳۲ هزار داوطلب در شاهرود،  اهواز،  تبریز،  تهران،رشت،  زاهدان،  کرمان،  مشهد و یزد برگزار شد و حدود ۳ هزار نفر در رشته‌های راه و ساختمان،برق، مکانیک،فیزیک،ریاضی،  شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند.
در سال ۱۳۸۹، شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر اساسنامه دانشگاه تعداد اعضاء هیئت مؤسس را به ۹ نفر افزایش داد. مطابق با این مصوبه، آقایان دکتر حسن حبیبی،  دکتر علی‌اکبر ولایتی، حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی و دکتر حمید میرزاده به اعضای هیئت مؤسس افزوده شدند که پس از فوت آقای حسن حبیبی و تصویب هیئت مؤسس و شورایعالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری جایگزین او شد. پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در۱۹ دی سال ۱۳۹۵، با حکم مقام معظم رهبری دکتر علی‌اکبر ولایتی به ریاست هیأت مؤسس و هیات امناء دانشگاه منصوب شد.
دانشگاه آزاد اسلامی همانند دیگر مؤسسات آموزش عالی در ایران زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند. نوع مدرک اعطایی به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به صورت مستقل و با قید محل تحصیل اعطا می‌ شود.
دانشگاه آزاد اسلامی با تمامی واحد‌های دانشگاهی آن بر پایه رنکینگ بین‌المللی URAP با رتبه ۲۲۶ در دنیا و رتبه ۲ در ایران بعد از دانشگاه تهران، از معتبرترین دانشگاه‌ها در ایران محسوب می‌شود. این نظام رتبه‌بندی بر اساس میزان تولیدات علمی کار می‌کند و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت یک سامانه دانشگاهی (نه یکایک واحد‌های دانشگاهی به صورت جداگانه) در آن شرکت کرده است.

 

2-نوع طراحی لوگو دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

نوع طراحی لوگو این دانشگاه به صورت طراحی لوگو تصویری انجام شده است. شیوه لوگو تصویری یا طراحی لوگو به سبک تصویری از بارز ترین شیوه های طراحی لوگو برای دانشگاه های سطح کشور و درواقع ایران است. بسیاری از دانشگاه های ایران طراحی لوگو خود را به سبک تصویری انجام داده اند تا فلسفه فکری زیبا تری را به رخ بکشند.

 

هنوز با انواع طراحی لوگو آشنا نیستید؟! طراحی لوگو انواع مختلفی دارید؛ شما می‌توانید با انواع طراحی لوگو در مقاله «انواع طراحی لوگو چیست؟» آشنا شوید.

 

3-فلسفه فکری یا معنی لوگو دانشگاه آزاد اسلامی

معنی و فلسفه فکری هر لوگو اثر مهمی در برداشتی که مخاطب از آن خواهد کرد می‌گذارد. شان یا آرم دانشگاه آزاد اسلامی از هفت قسمت آرم «محراب»، «کلمه (لا)»، «نوک قلم»، «بال پرنده«، «رحل»، «تلفیق سر درورودی دانشگاه تهران و حوزه علمیه» و «کلمه دانشگاه آزاد اسلامی» تشکیل شده است. فلسفه فکری لوگو دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مفاهیم و اهداف هفت‌گانه بکارگرفته شده در آرم دانشگاه آزاد اسلامی در پی می آید به شرح زیر است :

۱- محراب: نشانه عبودیت به باریتعالی و این نکته که دانشگاه باید معبد باشد.

۲- کلمه (لا): مخفف (لا اله الا الله) است به معنی نفی همه معبودها به جز خداوند تبارک و تعالی.

۳- نوک قلم : اشارتی است به آیه شریفه (ن و القلم و ما یسطرون) به منظور تحصیل علم.

۴- بال پرنده: به مفهوم آزاد بودن دانشگاه است و ترکیب دو بال پرنده نشان دهنده علم و تقوی.

۵- رحل قرآن مجید: مبین اسلامی بودن دانشگاه و الهام از تعالیم کتاب آسمانی قرآن است.

۶- تلفیقی است از سر در ورودی دانشگاه تهران و حوزه علمیه که نشان دهنده سیستم آموزشی دانشگاه است.

۷- کلمه دانشگاه آزاد اسلامی که با خط نستعلیق نوشته شده و حتما باید در جای مورد نظر و با همین ترکیب استفاده شود.

 

آیا با فلسفه فکری لوگو آشنایی دارید؟ می‌توانید خیلی ساده در مقاله «فلسفه فکری لوگو چیست؟» با کاربرد فلسفه فکری لوگو آشنا شوید.

 

4-چه کسی لوگو دانشگاه آزاد اسلامی را طراحی کرده است؟

طراحی این لوگو ناشناس است و اطلاعاتی از آن دردسترس نیست!

 

آیا لوگو دانشگاه فردوسی مشهد را می‌شناسید؟ در مقاله «معنی لوگو دانشگاه فردوسی مشهد» با آن آشنا شوید.

 

 

وبلاگ دایا آرتز