در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانید:

  1. دانشگاه فردوسی مشهد کجاست؟
  2. تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد
  3. نوع طراحی لوگو دانشگاه فردوسی مشهد چیست؟
  4. فلسفه فکری لوگو دانشگاه فردوسی مشهد چیست؟
  5. تاریخچه لوگو دانشگاه فردوسی مشهد
  6. چه کسی لوگو دانشگاه فردوسی را طراحی کرده است؟

 

«لوگو دانشگاه فردوسی مشهد» 

 

1-دانشگاه فردوسی مشهد چیست؟

دانشگاه فردوسی مشهد از دانشگاه‌های دولتی و زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که بر اساس نام حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای بزرگ ایران نام‌گذاری شده است و در مشهد واقع شده است.

 

2-تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه ایران از نظر قدمت در سال 1328 در شهر مقدس مشهد تاسیس گردید.
در سال 1334 با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدا به الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال 1353 به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد . ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده  علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ،  پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود. دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور، هم اینک از وجود بیش از 800 عضو هیأت علمی متخصص و پرتلاش برخوردار است. در حال حاضر تعداد بیش از 25000 دانشجو در مقاطع  در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل می باشند که از این تعداد بیش از 2000 دانشجوی بین المللی را شامل می شود.

 

3-نوع طراحی لوگو دانشگاه فردوسی مشهد چیست؟

نوع طراحی لوگو این دانشگاه به صورت طراحی لوگو تصویری انجام شده است. شیوه لوگو تصویری یا طراحی لوگو به سبک تصویری از بارز ترین شیوه های طراحی لوگو برای دانشگاه های سطح کشور و درواقع ایران است. بسیاری از دانشگاه های ایران طراحی لوگو خود را به سبک تصویری انجام داده اند تا فلسفه فکری زیبا تری را به رخ بکشند.

 

هنوز با انواع طراحی لوگو آشنا نیستید؟! طراحی لوگو انواع مختلفی دارید؛ شما می‌توانید با انواع طراحی لوگو در مقاله «انواع طراحی لوگو چیست؟» آشنا شوید.

 

4-فلسفه فکری لوگو دانشگاه فردوسی مشهد چیست؟

لوگو دانشگاه فردوسی مشهد که به صورت تصویری طراحی شده است و همراه نام اصلی این دانشگاه به فونت نستعلیق فارسی به تصویر درآمده شامل سه عنصر مهم است. این عناصر شامل قلم، کتاب و گنبد مقدس حرم حضرت امام رضا (ع) هستند. به عبارت دیگر به نمایندگی از عناصر هویت ملی و مذهبی از سردمداران نماد های ملی و مذهبی این اشیا کنار یکدیگر طراحی شده اند. در انتخاب عنوان و نام برند و تجاری دانشگاه فردوسی مشهد که از نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نام برده شده است نیز سنخیت نزدیکی با قلم و کتاب حس می‌شود. درواقع حضور قلم و کتاب که هویت ملی و نمادی از شاهنامه شاعر بزرگ فردوسی است در کنار گنبد طلایی حرم امام هشتم در مشهد روحیه مذهبی این دانشگاه و شهر مقدس مشهد را به تصویر کشیده است.

نشان دانشگاه تلفیقی از هویت ملی و مذهبی است که در واقع جایگاه مرکز آموزشی و تحقیقاتی را در ایران نشان می‌دهد. این مجموعه از همان ابتدا تاکنون به صورت رسمی دو نشان اصلی داشته که نشان کنونی تلفیقی از هویت ملی مشهد و نیز نام فردوسی است. همچنین می‌توان گفت جایگاه علمی این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین قطب علمی پهنه خاوری ایران زمین و نیز وجود بارگاه امام هشتم که هویت مذهبی این شهر را نشان می‌دهد، برمی‌گردد. نشان ملی برگرفته از فردوسی و بخشی از نشان مذهبی ما مشهد است که در کنار یکدیگر نام دانشگاه فردوسی مشهد را رقم زد؛ بنابراین در نشان دانشگاه هویت ملی و مذهبی دیده می‌شود.

 

آیا با فلسفه فکری لوگو آشنایی دارید؟ می‌توانید خیلی ساده در مقاله «فلسفه فکری لوگو چیست؟» با کاربرد فلسفه فکری لوگو آشنا شوید.

 

5-تاریخچه لوگو دانشگاه فردوسی مشهد

عادل سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تاریخچه نشان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد از لحاظ قدمت، سومین دانشگاه ایران محسوب می‌شود و تاسیس آن به اواخر دهه 20 برمی‌گردد. نام این دانشگاه در ابتدا آموزشکده بهداری بود. به تدریج در دهه 30 صدور مجوز برای تاسیس دانشکده‌هایی مانند الهیات، دندانپزشکی، داروسازی، علوم تربیتی، علوم و نیز سایر دانشکده‌ها فراهم شد. به این دلیل نام این مرکز به دانشگاه مشهد و پس از آن در سال 53 به دانشگاه فردوسی تغییر پیدا کرد. پس از انقلاب بنا به شرایطی که در آموزش عالی به وجود آمد و رشته‌های جدیدی که در دانشکده‌های تازه تاسیس اضافه شد، نام این مرکز به دانشگاه فردوسی مشهد تغییر یافت که پس از جدایی مجموعه رشته‌های پزشکی از دانشگاه فردوسی، دیگر نام آن با عنوان دانشگاه فردوسی مشهد شناخته و تاکنون هم با این نام فعالیت می‌کند. نشان گذشته دانشگاه در واقع نشان‌واره‌ای از آرامگاه فردوسی بزرگ و مصرع معروف «خرد باید و دانش و راستی» بود. این مصرع  شعار اصلی دانشگاه نیز بوده است. در واقع این شعار بر روی نشان جدید دانشگاه وجود ندارد اما همواره به عنوان شعار اصلی همراه دانشگاه بوده است. در آرم گذشته هویت مذهبی کمتر دیده شده بود و تنها هویت ملی وجود داشت اما نشان کنونی که تحت عنوان دانشگاه فردوسی مشهد است تلفیقی از این دو هویت را به همراه دارد.

 

آیا با لوگو دانشگاه شهید رجایی تهران آشنایی دارید؟ در مقاله «لوگو دانشگاه شهید رجایی تهران» این لوگو را بررسی کرده ایم.

 

6-چه کسی لوگو دانشگاه فردوسی را طراحی کرده است؟

ما طراحی لوگو دانشگاه فردوسی مشهد را نمی‌شناسیم و هیچ اطلاعاتی از آن پیدا نکردیم!

 

آيا لوگو دانشگاه فرهنگیان را می‌شناسید؟ در مقاله «لوگو دانشگاه فرهنگیان» به تحلیل این لوگو پرداخته ایم.

وبلاگ دایا آرتز