در این مقاله به ترتیب عناوین زیر می‌خوانیم:

  1. تاریخچه دانشگاه صنعتی شریف 
  2. نوع طراحی لوگو دانشگاه صنعتی شریف چیست؟
  3. فسلفه فکری یا معنی لوگو دانشگاه صنعتی شریف
  4. چه کسی لوگو دانشگاه صنعتی شریف را طراحی کرده است؟

 
«لوگو دانشگاه صنعتی شریف تهران» 

 

1-تاریخچه دانشگاه صنعتی شریف 

دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور، در سطوح بالای علمی تاسیس گردید. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان دانشگاهی جوان و در حال رشد است. خوشبختانه در طول دوران فعالیت خود توانسته است به صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه علم، منطقه‌ای و جهانی مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به عنوان مرکزی برای تبدیل رویاهای نسل‌های ایرانی به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد. هدف این دانشگاه، فراهم نمودن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش تلاش می‌نمایند، و پایگاه و نقطه اتکاء و اعتماد آنانی است که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده، برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می‌کنند.
دانشگاه صنعتی شریف دیدگاه خویش را در خلق، انتشار و کاربرد دانش در یک محیط یادگیری کاملا پویا جستجو می‌کند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش، و ارائه خدمات به جامعه و حل مسائل آن در حد توان شده است. بطوری که با بیش از ۴۸ سال تجربه مفتخر است که با یاری خداوند بزرگ و تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققین برجسته، و کارشناسان و کارمندان سخت‌کوش و همچنین بهره‌گیری از امکانات کمک‌آموزشی و آزمایشگاه‌های مجهز توانسته است دانشجویان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیروهای علمی و فنی کشور به جامعه ارائه نماید. دانش‌آموختگان این دانشگاه همواره در ردیف قوی‌ترین مهندسین و بالاترین مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی کشور بوده و به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناس ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد در اکثر رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. همچنین آنهایی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند نیز به خوبی در سطح بین‌المللی درخشیده‌اند و پس از کسب موفقیت‌های بالای علمی منشاء خدمات ارزنده‌ای گردیده‌اند. دانشگاه صنعتی شریف دارای ۴۷۵ عضو هیأت علمی است. از این تعداد ۱۶۲ نفر (۳۴%) در مرتبه استاد تمام، ۱۳۹ نفر (۲۹%) در مرتبه دانشیار، ۱۶۳ نفر در مرتبه استادیار (۳۴%) و ۱۱ نفر به عنوان مربی (۲%)، اعضای هیأت علمی را تشکیل می دهند.

 

آیا با لوگو دانشگاه شهید رجایی تهران آشنایی دارید؟ در مقاله «لوگو دانشگاه شهید رجایی تهران» این لوگو را بررسی کرده ایم.

 

2-نوع طراحی لوگو دانشگاه صنعتی شریف چیست؟

شیوه طراحی لوگو این نشان، به صورت طراحی لوگو تصویری است. در طراحی لوگو تصویری بیش از آنکه به متن یا نوشتار توجه شود، تمرکز طراح بر روی ترسیم اشکال و تصاویری است که با مفهوم و معنی لوگو در ارتباط باشند. در طراحی لوگو دانشگاه صنعتی شریف نیز این اتفاق افتاده است. در میان انواع مختلف شیوه های طراحی لوگو تصویری، دانشگاه صنعتی شریف از طراحی نمادین استفاده کرده است. انواع لوگو تصویری بسیار گوناگون هستند.

 

هنوز با انواع طراحی لوگو آشنا نیستید؟! طراحی لوگو انواع مختلفی دارید؛ شما می‌توانید با انواع طراحی لوگو در مقاله «انواع طراحی لوگو چیست؟» آشنا شوید.

 

3-فسلفه فکری یا معنی لوگو دانشگاه صنعتی شریف

معنی و مفهوم لوگو دانشگاه صنعتی شریف بسیار واضح و مشخص است. در طراحی این لوگو از چرخدنده استفاده شده و فرم و حائل لوگو این دانشگاه دارای یک چرخدنده است. چرخدنده در طراحی لوگو این دانشگاه نماینده صنعت و مهندسی است. چرخدنده همچنین می‌تواند نماینده طراحی و ترسیم صنعتی نیز باشد. همانطور که در تاریخچه این دانشگاه مطالعه کردیم و از اسم این دانشگاه نیز مشخص است، دانشگاه صنعتی شریف به صورت اختصاصی برای رشته های مهندسی اش شهرت دارد که این در لوگو دانشگاه نیز مشهود است. گیاه میان لوگو نماد شکوفایی است و می‌خواهد این مفهوم را برساند که دانشگاه صنعتی شریف موجب شکوفایی صنعتی در ایران به توسط دانشجویانش می‌شود. البته این گیاه ممکن است نماد کشاورزی نیز داشته باشد و مفهوم صنعت در کنار کشاورزی را نیز برساند.

 

آیا با فلسفه فکری لوگو آشنایی دارید؟ می‌توانید خیلی ساده در مقاله «فلسفه فکری لوگو چیست؟» با کاربرد فلسفه فکری لوگو آشنا شوید.

 

4-چه کسی لوگو دانشگاه صنعتی شریف را طراحی کرده است؟

طراحی لوگو دانشگاه صنعتی شریف ناشناس است و اطلاعاتی از آن موجود نیست!

 

آيا لوگو دانشگاه فردوسی مشهد را می‌شناسید؟ در مقاله «معنی لوگو دانشگاه فردوسی مشهد» این لوگو را بررسی کرده ایم

 

وبلاگ دایا آرتز