چگونه یک منو استاندارد طراحی کنیم؟

مهم ترین عناصر طراحی منو چیست؟

در صورتی که در رستوران ها، کافی شاپ ها، کافه رستوران ها و فست فود ها یا حتی بستنی فروشی ها رفت و آمد داشته باشید قطعا به منو های این کسب و کار ها برخورد کرده اید. طراحی منو از مهم ترین سرفصل های فروش و برند سازی برای کسب و کار های خدماتی است. در زمینه غذا و مواد غذایی نیز طراحی منو حائز اهمیت بسیاری است. قطعا طراحی منو نیز دارای اصول خاص خودش خواهد بود. اما چگونه باید این اصول را شناخت و آن ها را رعایت کرد؟ تا انتهای این مقاله به جواب پرسش های خود خواهید رسید.

 

«چگونه یک منو طراحی کنیم؟» 

 

ده اشتباه رایج در بازاریابی کافی شاپ ها چیست؟ در این مقاله به ده عدد از رایج ترین اشتباهات بازاریابی کافی شاپ ها آشنا شوید. آیا شما هم این ده اشتباه تکراری را انجام داده اید؟!

 

قدم اول : هویت کسب و کاری خود را بشناسید!

برای چه کسب و کاری منو طراحی می‌خواهید؟

مهم ترین سوالی که باید از خود بپرسید همین است! من برای چه کسی منو طراحی می‌کنم یا به عبارت دیگر منو را برای چه کسب و کاری می‌خواهم؟! در صورتی که به این سوال اشتباه پاسخ دهید تمام مراحل طراحی منو را به شکل غلطی طی خواهید کرد و در انتها یک منو تکرار و بدون کاربرد خواهید داشت. چرا این سوال آنقدر مهم است؟ پر واضح است که برای شناخت هویت یک کسب و کار باید با مشتری های آن، استاندارد های بازار، شیوه های مرسوم در برند سازی و چهارچوب های سنتی آن آشنا شوید. تصور کنید می‌خواهید برای یک کافه تریا دانشگاه منو طراحی کنید. آیا اول اقدام به نوشتن اقلام منو به صورت خودسرانه می‌کنید؟! نه این کار غلط است! نخست باید طی یک نظرسنجی و همچنین تحقیق میدانی از دانشجویان که مخاطب کسب و کار شما هستند با اقلام مورد نیاز آن ها آشنا شوید. نباید کالا ها و سرویس های اضافی در منو قرار دهید و آیتم های حساس و مورد نیاز مخاطب را از دست بدهید. اینگونه با تحلیل مخاطب می‌توانید اطلاعات اولیه زیادی از هویت کسب و کار خود داشته باشید تا در مسیر طراحی منو شما را یاری کند. فرض کنید می‌خواهید برای یک رستوران که عموما مشتریان آن بازنشستگان هستند، منو طراحی کنید. قطعا با توجه بازه سنی مخاطبان این رستوران باید درجه فونت مورد استفاده خود در منو را بزرگ تر کنید چرا که اکثر مخاطبان این رستوران سالخورده هستند! امیدوارم درک درستی از نخستین قدم طراحی منو به دست آورده باشید.

 

آیا با هویت برند یا شخصیت برند آشنا هستید؟ می‌توانید در مقاله «شخصیت برند چیست؟» با این عنصر مهم در توسعه کسب و کار آشنا شوید.

 

قدم دوم : برند کسب و کار خود را به منو تزریق کنید

ژن برند خود را در طراحی منو قرار دهید.

برندسازی و برندسازی و برندسازی. این سه عنصر مهم سطح درآمدی شما آنچنان متحول می‌کنند که ممکن نیست بدون دیدن اثر مستقیم آن ها، مزیت هایشان را باور کنید. برند سازی یعنی همان انتخاب رنگ مناسب برای کافی شاپ ها یا رنگ سازمانی. برند سازی یعنی طراحی لوگو حرفه ایی. برند سازی یعنی داشتن یک شعار و تگ لاین گوش نواز. برند سازی یعنی ایجاد یک رفتار سازمانی مناسب در کارمندان شما. برند سازی همان کلیدی است که همه چیز را متحول می‌کند. امروزه برندینگ و برند سازی است که مزیت های کسب و کار های مختلف را به چشم می‌آورد. حالا تصور کنید که شما برای یک کسب و کار منو طراحی کرده اید اما برند آن کسب و کار را به آن اضافه نکرده اید! یک فاجعه به وجود می‌آيد بدون حضور یک طراحی لوگو قوی و حداقل نام برند یا رنگ سازمانی یک کسب و کار در لوگو، آن منو طراحی شده با برگه ساده هیچ تفاوتی ندارد! باور کنید برند سازی، آن هم در طراحی منو کافی شاپ ها یا رستوران ها باعث افزایش فروش خواهد شد!

 

اگر هنوز با فواید برندسازی آشنایی ندارید یا حتی اصطلاح برندینگ به گوش شما نخورده است، در مقاله «برندسازی چیست؟» با فواید برندسازی آشنا شوید.

 

قدم سوم : الگوها و الگوریتم های اسکن چشم را بشناسید

عادت های چشم انسان در طراحی منو

چشم انسان ها تربیت شده و عادت کرده است که در یک چهارچوب های مشخص به جست و جو در متن ها محتوا و تصاویر بپردازد. این یعنی چشم انسان از الگو های ثابتی برای دیدن آیتم ها در منو استفاده می‌کند. شما با شناختن این الگو ها می‌توانید در چینش آیتم های منو، باعث جلب توجه مشتری ها و مخاطب خود شوید و همچنین از خستگی چشم مشتری و آزار چشم ایشان جلوگیری کنید.سال‌هاست که رستوران‌ها منوی خود را با این فرض طراحی می‌کنند که چشم‌های مشتریان به طور طبیعی به سمت نقطه ایی در گوشه سمت راست بالا کشیده می‌شود و اقلام با حاشیه سود بالا تر خود را در آنجا قرار می‌دهند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که مشتریان تمایل دارند منوها را مانند یک کتاب بخوانند که از گوشه بالا سمت راست شروع می شود.به آن نقطه که دارای اهمیت بسیار در طراحی منو است؛ «نقطه شیرین» می‌گویند. 

 

قدم چهارم : منو را به بخش های منطقی و منظم تقسیم کنید

تقسیمات را در طراحی منو رعایت کنید.

با چیدمان اقلام و آيتم ها در منو به صورت متوالی و در گروه های منظم و مخصوصا با شروع از پیش غذاها، جستجوی غذاها را برای مشتریان آسان کنید. خیلی مهم است که در رستوران ها و کافه رستوران ها، منو از پیش غذا ها شروع شود و به نوشیدنی های همراه با غذا ختم شود! اینگونه سیر منطقی در انتخاب آیتم های غذایی در یک رستوران نیز رعایت می‌شود چرا که طبیعی است هر مشتری نخست پیش غذا و سپس غذا اصلی و در نهایت نوشیدنی خود را انتخاب کند.

 

قدم پنجم : در طراحی منو، از عکس به اندازه استفاده کنید.

بیش از حد از عکس در طراحی منو استفاده نکنید

هر چند که وابسته به ژن برند شما است اما استفاده بیش از حد از عکس در منو باعث سردرگمی مشتریان شما می‌شود و انتخاب را برای ایشان سخت می‌کند. مخصوصا اگر عکاسی صنعتی حرفه ایی در چیدمان طراحی منو انجام شده باشد. اینگونه مشتریان نمی‌توانند به درستی انتخاب کنند و ممکن است بین چندین گزینه با عکس های بسیار جذاب، کلافه شوند!

 

آيا با انواع طراحی منو آشنا هستید؟ در مقاله «انواع شیوه های طراحی منو» با چهار مدل رسمی طراحی منو آشنا شوید!

 

قدم ششم : رنگ و فونت مناسب با هویت خود را انتخاب کنید

فونت و رنگ مناسب را پیدا کنید

در صورتی که بر اساس هویت خود رنگ و فونت مناسب را انتخاب نکنید، مشتریان شما احساس راحتی با منو شما پیدا نخواهند کرد. بنابراین برای راحتی بیشتر مشتریان که در نتیجه منجر به افزایش خرید و فروش از منو می‌شود، در طراحی منو خود از هارمونی متناسب با قدم اول طراحی منو استفاده کنید!

 

در مقاله « چگونه برای کافی شاپ خود رنگ انتخاب کنیم؟ » جذاب ترین رنگ های کافی شاپ را با بررسی روانشناسی آن ها و فلسفه فکری آن ها در توسعه کسب و کار بررسی کرده ایم.

 

به عنوان آخرین اقدام هم می‌توانید :

  • مفهوم منوی خود را توسعه دهید و یک فلسفه فکری خاص در منو خود داشته باشید!
  • طعم و حس یا جزئیات کیفیت مادی آيتم های منو را توضیح دهید، آن هم به صورت خلاقانه و کوتاه.
  • عناوین و توضیحات آيتم ها را در منوبنویسید.
  • منوی خود را برای احترام به مشتری دارای قیمت گذاری کنید

 

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما می توایند برای جذب مشتری و فروش بیشتر در "کافی شاپ به خدمات طراحی گرافیک کافی شاپ" بروید. از طریق صفحه تخصصی خدمات و سرویس های دایا آرتز برای کافی شاپ ها و کافه رستوران ها می توانید پیشنهادات و ایده های ما برای کافی شاپ و کافه رستوران خود را دریافت کنید.

وبلاگ دایا آرتز